Iedereen die wel eens met de voorwielophanging van zijn klassieker in de weer is geweest, kent het probleem: Hoe krijg je de stuurkogels los van de draagarmen? De vaak getoonde ‘klap met de hamer’ werkt eigenlijk nooit goed en je loopt de kans meer kapot te maken dan je lief is. Kan dat nou niet anders? Gelukkig is het antwoord op die vraag: Ja!
Het is typisch zo’n stuk gereedschap dat de meeste sleutelaars niet vaak nodig hebben, maar waarmee je ontzettend blij bent als je te maken hebt met vastzittende fusees. Al voor een paar tientjes heb je een prima ‘ball joint splitter’, zoals het ding in het Engels genoemd wordt.
Er zijn verschillende uitvoeringen die al dan niet verstelbaar zijn. De stuurkogelpers die ik heb kan je verstellen, zodat je ook bij dunnere of dikkere draagarmen niet in de knoei komt. Het verstellen gebeurt door de onderste en bovenste helft ten opzichte van elkaar te verdraaien. Doordat de verbinding van de twee delen voorzien is van schroefdraad, wordt de afstand groter als je tegen de klok in draait, en kleiner als je met de wijzers van de klok mee draait.
In een van de delen van de pers zit een dubbel draadeind met een zeskant. Zodra de afstand van de beide helften goed is, zet je het gereedschap op de draagarm en tegen het draadeind van de stuurkogel. Zelf laat ik de moer altijd op het draadeind zittten, om beschadiging tegen te gaan. Door met de vingers aan de zeskant te draaien, klem je de stuurkogelpers vast, zodat deze niet meer van de draagarm afglijdt.
Met een steeksleutel draai je het draadeind met de zeskant nu zover uit, dat de stuurkogel los schiet. En dan ben je klaar… Zonder met een hamer te hoeven slaan. Zonder iets kapot te maken. Succes!