In 1982 konden fabrikanten en dealers nog wegkomen met zwart-wit foto’s en dito folders. Uit die tijd stammen ook deze foto’s van de ‘Fotodienst Afdeling Publiciteit’ van Mercedes-Benz Nederland B.V. Ik heb geen begeleidende persbrief of -brochure, dus alles wat ik heb zijn de beschrijvingen die achter op de foto’s zijn geplakt. Deze lijken gemaakt te zijn met een daisywheel printer, wie kent ze nog?
Om maar met de minst sexy Benz te beginnen…
“De Mercedes-Benz Kombi 207 D, 307 D, 210 en 310: leverbaar in talloze uitvoeringen en daardoor exakt aan het gebruiksdoel aan te passen.”
En dan de Baby-Benz. Zie ik daar nou kleurverschil tussen de achterdeur en het voorportier? Mooie plastic wieldoppen ook. Heel premium… Achterop de foto staat het volgende: “Met de typen 190/190E werd de modernste Mercedes-techniek voor het eerst in kompakte vorm verwezenlijkt.”
Zoals bekend werd de auto een groot succes, mede door zijn onverwoestbaarheid. Diezelfde onverwoestbaarheid in combinatie met dieselmotoren waren Weekers’ stok om de klassiekerliefhebbers in Nederland (deels onterecht) mee te slaan.
Aan de T-serie heb ik nog wel wat herinneringen. Mijn vader had een wijnrood exemplaar, een 300TD. Deze auto had drie zitrijen, waarvan het achterste bankje opgeklapt kon worden uit de laadvloer. Je zat dan achterstevoren in de auto, wat mijn broer, zus en ik natuurlijk best spannend vonden. En maar zwaaien naar de achterliggers. Daarover wordt op de sticker niet gerept: “De Mercedes T kombineert het hoge komfort, de uitmuntende rij-eigenschappen van de Mercedes-sedans met de variabele ruimte van een kombi.”
In dit model Mercedes heb ik half Europa doorkruist. De meeste kilometers daarvan in een vijfcilinder 300D, maar ook flink wat in een nóg slomere 240D. Waardeloze stoelen. Verder wel ok. De mensen van Mercedes-Benz waren er iets lovender over: “De Mercedes 200 t/m 280 E: de sedans met de royale ruimte, het superieure rijkomfort en de keuze uit zuinige benzine- en dieselmotoren”
Ah, nu wordt het al wat spannender. De SEC. Ik vond het dé auto voor Chinese Triades, vooral als de coupé voorzien was van Lorinser velgen. Heel foute auto’s vond ik het. Inmiddels kan ik er iets meer waardering voor opbrengen… Die Chinese mafiabazen wisten trouwens wel wat ze kochten: “De Mercedes-coupés 380 SEC en 500 SEC nemen een uitzonderlijke plaats in onder de automobielen van de topklasse. De zeer geslaagde vormgeving en de ultramoderne techniek leveren hiervoor het overtuigende bewijs.”
Nog zo’n Benz waar ik veel in heb gereden. De 500 SEL waar ik duizenden kilometers mee aflegde, was de eerste auto waarin ik 240 km/u op de teller kreeg. En dat terwijl ik de CD-wisselaar bediende… Ook hier -net als bij de SEC en de 190- weer die ontzettend hippe plastic wieldoppen. Zou dat speciaal voor die knieperige Holländer gedaan zijn? Het wordt niet vermeld op de sticker: “Mercedes-Benz S-klasse. Wagens met de hoogste graad van veiligheid en komfort voor lange zaken- of vakantiereizen”
Een setje ‘putdeksels’, of ‘Gullideckel’, zoals onze Oosterburen de 15-gaats lichtmetalen velgen noemen, maken de auto wel een heel stuk fraaier…