Hoofdthema van de beste klassiekerbeurs van Europa was natuurlijk het honderdjarig bestaan van Maserati. Maar ook de vooroorlogse racewagens eisten terecht de aandacht op in Maastricht. Hieronder staan de bolides die in samenwerking met PreWarCar verzameld waren.
PreWarCar: “Aan het begin van de vorige eeuw was Sunbeam een van de topmerken in de Britse auto-industrie, dat kon concurreren met Rolls-Royce, maar bovendien ook heel succesvol was in de ontluikende automobielcompetitie. Dit is een van de drie ‘Team Cars’ die werd ingeschreven voor de toen belangrijke Franse wedstrijd ‘Coupe de l’Auto’. De Sunbeams eindigden op een eerste, tweede en derde plaats! Deze auto is ook als dusdanig gecertificeerd door Lord Montague of Beaulieu, die een gelijkwaardig exemplaar in zijn museum heeft staan. De auto heeft ook een ‘Blue Form’ om zijn authenticiteit te bewijzen en is voorzien van een zeldzame ‘Heron Head’ cilinderkop met kopkleppen.”
PreWarCar: “In totaal drie gebouwd. Voorzien van korte eindoverbrenging. Gebouwd voor Franse heuvelklimraces zoals op Mont Ventoux.”
PreWarCar: “Deze Renault nam deel aan twee wedstrijden in 1902: de ‘Concours á l’alcool’ (vrij vertaald: de alcoholwedstrijd) die door het Franse Ministerie van Landbouw werd georganiseerd op 15 en 16 mei 1902, over het traject Parijs-Arras heen en terug, in totaal 922 km. Resultaat: 2e in de categorie ‘Voiturettes’ (kleine auto’s) in 16u23m20 met een gemiddelde snelheid van 53,230 km/u. Piloot was ene Oury. De winnaar bij de voiturettes was een gelijkwaardige auto, bestuurd door Grus. Voor deze wedstrijd had deze auto het nummer 49.
Parijs-Wenen van 25 tot 28 juni 1902. Piloot: dhr. Oury met wedstrijdnummer 97. De auto was ingeschreven door de fabriek. In de eerste etappe van Parijs naar Belfort eindigde hij als eerste. In de vierde en laatste etappe van Salzburg naar Wenen lag hij ook eerste waarna hij betrokken was bij een ongeval. Hierdoor moest hij de wedstrijd staken. De overige 3 Renaults eindigden 2e, 3e en 7e. Na deze wedstrijd werden de auto’s voor zover bekend niet meer ingezet.”
PreWarCar: “Dit is de eerste van twee Scuderia Ferrari Spiders die de beroemde Prancing Horse badge (wellicht het beroemdste logo ter wereld) voor de allereerste keer droegen. Ook wel genoemd ‘First of the Breed’. Dat was op de 24 uur van Spa in 1932 waar deze auto tweede werd. Tevens reed deze auto de Mille Miglia in 1932 en diverse andere races dat jaar. Dit is een achtcilinder auto met compressor, 2300 cc.”
Gemiddelde snelheid tijdens de 24-uur: 134 km/u!
PreWarCar: “De achtergrond van de naam: De 24 uur van Brooklands werd (WtR: in verband met geluidsoverlast, toen al!) in 2 secties van elk 12 uur gereden.”
PreWarCar: “KV 6070 is een van de twee prototypes die Riley in 1934 maakte op basis van Riley Racers die in 1933 onder andere de Ards TT reden. De auto maakte zijn debuut in de 1934 RAC Rally, en werd gebruikt in Riley publiciteit bij de introductie van het MPH model. De auto heeft talloze rally’s gereden, waaronder de Welsh Rally en de Scottish Rally. De bekendste is echter de 1936 Monte Carlo Rally met Jimmy Abbott. Totaal aantal gebouwd vermoedelijk 15-17. Dit is een van de originele overlevenden.”
PreWarCar: “Tijdens de 500 Miles op Brooklands haalde de auto een gemiddelde snelheid van ruim 103 mph!”
PreWarCar: “Bestuurd door Ernesto Nanni (Argentinië). Gebouwd met Rickenbacker Indianapolis race motor met dezelfde specificaties als Juan Manuel Fangio’s Volpi. 500 pk Cadillac V16 motor geïnstalleerd in 1938. Close ratio 4 versnellingen ‘dog box’. ‘Quick Change’ differentieel. Onafhankelijke ophanging zowel voor als achter. Vooroorlogse racehistorie wordt nog onderzocht. 3e plaats 500 Millas de Rafaele 1947 / onbekende plaats in 1948. Tijd en plaats van het ongeluk van Nanni zijn onbekend.”
PreWarCar: “Alta was een Britse constructeur die zijn eerste auto produceerde in 1929. Al snel bouwde het merk enkel sport- en racewagens, met 1,5 of 2 liter motoren. Ze waren zeer geliefd voor heuvelklimwedstrijden en ‘club races’ omdat ze relatief goedkoop waren, zeker in vergelijking met de ERA’s. Deze auto werd nieuw gekocht door een amateurracer die er enkel heuvelklimwedstrijden mee reed.”
PreWarCar: “De type 54 Grand Prix is een raceauto met de grootste motor die Bugatti ooit heeft gemaakt, 4,9 liter, 300 pk. Dit is chassisnummer 1, de fabrieksracer gemaakt voor Achille Varzi. Van dit type zijn er slechts 9 gemaakt en meteen alweer 4 gedemonteerd. Er is naast deze nog maar 1 ander authentiek exemplaar overgebleven. De 2e eigenaar, Prins Jiri Lobkowicz uit Tsjechoslowakije, verongelukte dodelijk met deze auto tijdens zijn eerste race, de Grand Prix van Duitsland, op de Avus baan in Berlijn. Hij werd maar 26 jaar oud.”
Morgen op Klassiekerrally.nl: De Maserati’s die ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het merk tentoongesteld waren.