Is het zo dat de meest spectaculaire auto’s je overvallen wanneer je er niet op voorbereid bent, of is het gewoon zo dat dit soort auto’s altijd overvallen? Ik ging weer eens naar die inmiddels überbekende badstad, maar dan niet om te spotten of iets in die aard, ik ging een nieuwe camera kopen. De winkel was natuurlijk gesloten dus ging ik maar wat rondfietsen nu ik daar toch was, eens zien wat een zondag in Knokke te bieden had…
De Aston Martin DB AR1
Jawel, alweer tijd voor een eigentijdse classic! Ik wist dat deze ‘gesignaleerd’ was in Knokke, maar dan nog schatte ik de kans nihil deze te spotten. Later die zondagmiddag zat ik shotgun in #35 van de 99 particuliere (extra exemplaar voor Aston Martin zelf, staat in hun fabriek) DB AR1’s. Met dank aan een meer dan vriendelijke Nederlandse (!) eigenaar uiteraard. 🙂
De Aston Martin DB7 die van 1994 tot 2003 in productie was, kent een 6 cilinder versie en een V12 (GTA). Beide zijn me al eens om de oren gezoefd en de ontwerper, Ian Callum, prijs ik ook in de hemel voor de tijdloze lijnen van de DB7.
In oktober 2002 kwam het bekende Italiaanse designhuis Zagato met een speciale editie, de wonderschone versie van de wonderschone DB7: de DB7 Zagato. De 99 exemplaren waren onmiddellijk uitverkocht.
Maar let wel dat het hier niet om de DB7 Zagato gaat, maar om de DB AR1, afkorting voor American Roadster 1. Zoals de naam doet vermoeden, werd deze alleen in Amerika verkocht. De eigenaar wist nog te melden dat deze AR1 één van de 15 is met de ‘flappy paddle’ versnellingsbak, en al helemaal uniek is hij qua interieur. Elke DB AR1 heeft namelijk een unieke samenstelling van materialen en patronen in het interieur. Je weet wel, om toch nog een beetje tegen de stroom in te gaan.
Natuurlijk kan je deze moderne klassieker niet bespreken zonder prestaties achterwege te laten: V12, 6.0 liter, 15 pk meer dan de gewone DB7 V12 dus 435pk. Ook 10 lb/ft meer, wat dus uitkomt op 410 lb/ft (Britse data van Aston Martin Lagonda ltd. dus het staat in ‘pounds feet of torque’ 😉 ). Deze kracht moet de auto niet alleen vlugger maken (4.9 sec naar 100 en top van 299 km/u trouwens), maar ook hitsiger doorheen het range van toeren. Gecombineerd met een dubbele AP koppelingsplaat ipv de originele enkele, een versnellingsbak met kortere ratio’s en quick-shift zoals op de DB7 GT en een actieve uitlaat met bypass zoals op de V12 Vanquish, brengt de DB AR1 je heel prettig op snelheid. Om weer af te remmen, zijn racing-style gegroefde Brembo schijven en vooraan geupdate blokken gemonteerd, allemaal in combinatie met een rempomp uit de V12 Vanquish. Je had het misschien niet gedacht, maar de DB AR1 is niet zomaar een DB7 in een ander jasje! Hoewel de naam “Zagato” dat ook niet doet vermoeden natuurlijk. 😉
As for me, ik vond het doortastend om naast een stukje autogeschiedenis – Zagatostyling te staan, die dubble bouble op de achterkant en het solide passende geheel maken het een erg fijne auto om naar te kijken. Zelfs al waren de batterijen op, ik bleef nog wat kijken naar de auto en gelukkig maar, want plots knipperden de knipperlichten: de eigenaar kwam af! Ik mocht eens zitten in de DB AR1 en ontdekken dat je je elleboog eigenlijk erg hard kan stoten aan dat stukje meelopende carrosserie in het interieur. Zo zie je maar, alles heeft zijn voor- en nadelen, zelfs rijden in een DB AR1! 😛
Zonder twijfel één van mijn favoriete spots dit. Maar there’s lots more where that came from! 😉
Ja de prestaties fluctueren idd, maar hoe ga je de kracht van een motor bepalen zonder cijfertjes? En trouwens, denk niet dat prestaties nog zo verschillen hoor…
Smiles per gallon is idd goed verwoord, maar de uitspraak gaat al lang mee denk ik. Enfin, doet er niet toe natuurlijk. 😛
Net als gezever over het verbruik. Ik vond de uitspraak van een gast van Leno wel treffend: In plaats van ‘miles per gallon’ had hij het over ‘smiles per gallon’. De spijker op z’n kop! 🙂
sprak eens met kerel die Lotus importeur was ten tijde van de Lotus Europa ..
die vertelde me dat hij na zijn bezoek aan de Lotus fabriek niet zo zeer meer onder de indruk was van dat soort cijfertjes ..
elke Lotus ging de rollenband op voor een krachtmeting ..
dat fluctueerde gerust een 15% per unit !!
de hoogste meting afgerond naar boven ging in de folder ..
let wel .. dat het een hele tijd geleden is en alle auto,s uitgerust met een manifold ..
toch moet ik er altijd effe aan denken als de heilige peekaas langs banjeren in een topic ..
@ lincoln
Haha! Juist, maar volledige info is toch maar volledig! Ik vond het belangrijk te laten weten hoe diepgaand AM en Zagato hieraan gesleuteld hebben.
Als een pizza op steen gebakken is, proef je dat toch ook niet? Maar toch vermelden de verkopers het. 😛 Okee, da’s mss ook gewoon om te verkopen maarja, dat soort details vind ik dan weer interessant (over auto’s hé, niet over pizza’s 😉 ).
Maar merken doe je het idd niet, hoewel ik denk dat die versnellingsbak en uitlaat wel merkbaar verschillen.
Liefst verlies ik mezelf niet in cijfers, maar je kan moeilijk een correct artikel schrijven zonder. 🙂
@ Klassiekerrally
Ah, 100€ tot 500€ als je een lastige beet hebt en we spreken er niet meer over. Zo’n rijkelui kunnen de wet kopen. En klagen doet de Knokke PD al niet, ze patrouilleren geregeld en de personen die er uitzien alsof ze aan touwtjes kunnen trekken, laten ze mooi met rust! Burgemeester Lippens is niet echt een vrolijke dikkerd.
schitterende bak natuurlijk ..
maar toch kan ik amper mijn lach inhouden als je over een vermeende vermogens toename van 3% moet spreken ..
zou de dealer het ook echt als verkoop argument gebruikt hebben ??
in de trant van “ja .. die andere hebben een slechter uitlaat-systeem ..
aan de andere kant .. de peekaa mythe houdt al een aardig tijdje stand ..
en als je kan kiezen tussen 2 soort gelijke auto,s ..
de 1 met 100 de ander met 103 papieren peekaas ..
zijn zelfs wij daar gevoelig voor ..
echt merken zal je het nooit ..
Ik kan me voorstellen dat mensen dit mooi vinden, maar zelf vind ik het niet echt mooi. Exclusief, dat wel 😉
Bijzonder dat ‘ie nog rondrijdt op Amerikaans kenteken. Ben benieuwd hoe oom agent zoiets zou vinden, of op welke wijze dit legaal zou kunnen zijn. Maar wat maakt het ook uit! 🙂
De achterzijde van de flank doet me wat denken aan de Bentley Continental GT…