Weer Brits dit maal! Maar wat wil je: het land had een waanzinnige autoindustrie en dus ook een bijbehorende grote hoeveelheid bekende en minder bekende auto’s. De Vanden Plas Princess 4 Litre R zal voor de meesten tot de laatste categorie behoren. Daar gaan we hierbij verandering in brengen!
De Princess 4 Litre R was het eindresultaat van een samenwerking tussen BMC en Rolls Royce, waarbij Rolls Royce een auto in het hogere marktsegment in grotere aantallen wilde produceren. Mogelijke kandidaten waren de Rolls Royce Rangoon, de Bentley Bangor (niets zo mooi als alliteratie, nietwaar?) en de iets sportievere Bentley Alpha. Al deze modellen werden echter resoluut geschrapt toen BMC de Princess 4 Liter R introduceerde, die nog steeds de Rolls Royce motor en vele stijlkenmerken van de Bentley Java had.
De belangrijkste afzetmarkt voor de Vanden Plas 4 Litre R waren de Verenigde Staten. Helaas zagen de Rolls Royce/Bentley dealers het niet zo zitten om een ‘compacte’ auto te verkopen terwijl zij hun best deden de merknamen op te bouwen met de verkoop van grote, dure modellen. BMC drukte de auto’s toen via hun eigen verkoopkanalen de markt op, waartoe Jaguar, Triumph, MG en Austin dealers behoorden. Jaguar dealers verkochten de auto slechts moeizaam omdat hij niet zo luxe was als de Mark X/420G, en minder sportief dan de Mark II/3.8S. Triumph en MG dealers hadden een sportievere doelgroep die niet zat te wachten op de Princess en de paar overgebleven Austin dealers moesten de Princess IV (DS7) limousine en de Mini aan de man zien te brengen.
Nadat Austin van de Amerikaanse markt verdween, werden de auto’s verkocht via dealers die meerdere Britse merken onder hun vleugels hadden. Zij waren vanaf dat moment de enige verkooppunten in de VS. Het is bijna onvoorstelbaar dat ze -gezien hun geringe aantal- toch nog bijna 4500 auto’s verkochten! Zodra de productie van de 4 Litre R stopte, stopte ook vrijwel direct de ondersteuning die de garages tot dan boden. Ze gingen verder en keken niet meer om…
Wie vandaag de dag een Vanden Plas Princess 4 Litre R rijdt, zal genieten van het comfortabele interieur, de goede prestaties (de 4 Litre R was destijds sneller dan een Jaguar Mk II 3.4 liter automaat) en de toch vrij goede onderdelenvoorziening. In de VS zijn zelfs nog wel donorauto’s op de kop te tikken.
De aangeboden auto heeft oorspronkelijk dienst gedaan bij de Britse ambassade in Singapore. Daarna is de auto verscheept naar Londen, waar een familielid van de huidige eigenaar ‘m kocht. Na het overlijden van het familielid verbleef de Vanden Plas ongeveer 25 jaar in een schuur. De huidige eigenaar heeft ‘m uit zijn slaap gewekt, rijdend gemaakt en bij Classic Car Service in Vlaardingen technisch 100% na laten kijken, waarna de auto ingevoerd en gekeurd werd. Op het moment wordt er dagelijks mee gereden, zonder dat de auto ooit dienst weigert. Op een klein beetje laswerk na is de auto nog nooit gerestaureerd. Volgens de eigenaar zakte de hemel door, waarna hij deze verwijderde. Ook zijn de ruitrubbers aan vervanging toe, omdat regenwater via scheuren naar binnen dringt. Eigenlijk kleine ongemakken die een handige liefhebber makkelijk op moet kunnen lossen.
Wie durft?
Klik hier voor de link naar de advertentie.
Bron zwart/wit foto’s: Austin Rover Online
Zat die 6 ook niet in de grote Wolseley?
Nee alleen in de Vandenplas. In de Wolseley zat de “gewone ” BMC 6 cil. Zoals ook in de Austin Westminster.
Voor de ware liefhebber: ik heb nog een linksgestuurde NL origineel gekentekend exemplaar staan. Opknapper. Mail imp “at” home.nl
De carrosserie is niet uitgesproken spannend of opwindend, maar heeft wel een bepaalde ‘presence’. Vergeet even dat het stiekem een Austin is en je hebt een waanzinnig luxe klassieker te pakken waarmee je heerlijk richting prettige oorden kan ‘cruisen’.
Roll Royce rijden voor BMC money.
Het ontwerp is van de hand van de Meester, Pininfarina, die deze samen met de Lancia Flaminia, de BMC Farina’s (Austin Cambridge/Morris Oxford/
Wolsley 4 zoveel en de MG Magnette) en de Peugeot 404 heeft ontworpen.
Dit is suidelijk de grootste koets en het ontwerp wordt de Transatlantische lijn genoemd; omdat deze ontwerpen geinspireerd zijn op de Amerikanen van de eind vijftiger/begin zestiger jaren : vleugels !
@Klassiekerrally ..
had ik uiteraard al gelezen ..
maar ik vat gewoon niet waarom de naam “vandenPlas” zolang dienst heeft kunnen doen met niets meer dan gewoon een naam zijn ..
ik heb de Allegro ooit een keer in Oegstgeest in het echt gezien (als klein ventje) ..
denk dat daar toen de verwarring is onstaan bij mij over de “meerwaarde” ..
bij Daimler wist je wel dat je met de top off the bill te maken had ..
en Ford volstond al met een Ghia plakkertje ..
dus volgens mij is “vandenPlas” niet meer dan een naamvoering en een probeerseltje (wat ook de naam Rover zou kunnen hebben) van BMC ??
Yep, het is een luxeaanduiding. dat is hetzelfde als alle verschillende aanduidingen en uitvoeringen van een mini. Ze zijn er vrij vroeg achter gekomen dat een gelimiteerd model beter verkoopt bij BMC. Een auto werd er vroeger specialer van. Tegenwoordig concurreert elk merk door middel van uitrustig. BMC is daar vroeger al mee begonnen en zijn in feite daarin redelijk pioniers geweest….
@ lincoln: Gaat heen en vermenigvuldigt u! Ehm, ik bedoel ‘zoekt en gij zult vinden’ 🙂
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vanden_Plas_%28carrosseriebouw%29
Van den Plas was een van oorsprong Belgische coachbuilder, als ik me niet vergis. En toen… moest ook ik even ‘in de boeken’ duiken.
zelfs met de wiki heb ik nu totaal geen duidelijk beeld van “vandenPlas” ..
ik weet niet wat het is .. en de meerwaarde ontgaat mij ook volledig ..
alleen dat Ford/Jaguar/Austin de naam op hun voertuigen plakte om aan te geven dat het een full-loaded model was ..
wie heeft de patenten op deze naam .. en waarom ??
Interessant verhaal, maar het verhaal van Vanden Plas ontbreekt een beetje. Volgens het verhaal is het gewoon een Austin. Het is alleen een naamgeving om wat extra cachet te geven, begrijp ik?
En wtf @ Bentley Alpha. Als er zoiets was verschenen had de geschiedenis er heel anders uitgezien… 😮
Heel bijzonder dat een citrofiel reageert op een artikel over de Vanden Plass 4 ltr R. Het is inderdaad “gewoon” een Austin ofschoon de 4 ltr. toch wel een bijzondere auto was waar diverse echte RR onderdelen in verwerkt zitten zelfs tot en met de ophangbeugels van het uitlaatsysteem. Ik heb er bijna 25 jaar een in het bezit gehad: een geweldig bezit!
Als iemand die ook hier zit hem ophaald wil ik wel komen helpen, zolang eten en drinken geregeld zijn …. 🙂
Met een Rolls Royce zes in lijn 🙂
Hmmm, best een mooie auto eigenlijk….