Van 20 maart 2010 tot 9 mei 2010 is er een speciale tentoonstelling in het Porsche museum, waarin stilgestaan wordt bij het feit dat Porsche al 60 jaar auto’s produceert in Stuttgart-Zuffenhausen. Al meer dan 70 jaar lang is Zuffenhausen het kloppend hart van de sportwagenfabrikant. Sinds 1950 rolden al meer dan een miljoen Porsches van de spreekwoordelijke band.

Al in juni 1938 verhuisde het ontwikkelingsbureau van de Kronenstraße 24 in het centrum van Stuttgart naar een nieuw gebouwencomplex in Zuffenhausen. Vanaf het begin werd er geschiedenis geschreven. In 1938 ontstonden de eerste versies van wat later de Kever zou worden, terwijl in 1939 Typ 64 aan de wieg stond van alles Porsche sportwagens. Oorspronkelijk werd deze gestroomlijnde auto gebouwd voor een lange-afstands race tussen Berlijn en Rome.

Nadat de eerste Porsches 356 in het Oostenrijkse Gmünd gebouwd waren, keerdePorsche in 1949 weer terug naar Stuttgart. Omdat de Porsche fabrieken in Zuffenhausen nog steeds in handen waren van de Amerikaanse bevrijders, huurde Porsche bij het nabijgelegen carrosseriebedrijf Reutter & Co. GmbH een hal, waar begin 1950 de productievoorbereidingen van start gingen. Op 6 april 1950 werd de eerste 356 afgebouwd. Aan het eind van dat jaar waren er al 369 geproduceerd.

Naast de grote productieaantallen boekte Porsche ook op het gebied van uitbreidingen vooruitgang. In 1952 werd het door architect Rolf Gutbrod ontworpen ‘Werk 2’ uit de grond gestampt, waar in 1956 de tienduizendste (!) 356 werd gebouwd. De hallen werden dan ook continu uitgebreid en aangepast. In 1960 volgde ‘Werk 3′, waar onder andere de verkoop en klantenservice ondergebracht waren.

Direct na de presentatie van de 911 nam Porsche in 1964 ook de carrosseriefabriek Reutter met z’n circa 1000 werknemers over. Naast de 911 worden tegenwoordig in Zuffenhausen ook de Boxsters en alle Porsche motoren geproduceerd. Binnen het complex zijn de afdelingen carrosseriebouw, spuiterij, montage, beklederij, motorenbouw en de testbanken ondergebracht. Om een flexibele productie op een beperkt oppervlak te kunnen realiseren, heeft Porsche diverse speciale oplossingen ontwikkeld, waaronder de carrosseriebouw en montage op meerdere verdiepingen. Ook bijzonder is dat de raceversies op de zelfde productielijn worden gebouwd als de straatversies.

In 2011 zal een nieuwe milieuvriendelijke lakstraat in gebruik genomen worden, die momenteel direct naast ‘Werk 1’ en ‘Werk 5′ gebouwd wordt.

Het 60-jarige jubileum wordt gevierd met een tentoonstelling waarin naast vele foto’s de eerste in Zuffenhausen gebouwde 356 Coupé te zien zal zijn.

Meer informatie: www.porsche.de/museum


18 reacties

  1. Porsche is always a Porsche, no matter what anybody says! Love the pictures!

  2. Wat wel leuk is: op de laatste foto met de rij 917’s is vanuit de zelfde hoek genomen als foto 3 van onderen, waar de kever staat begint ongeveer de overkapping en het gebouw van de achterburen zie je op de 3e foto van onderen ook terug, nu met damwandprofiel.

  3. Voor mij is het toch wel een beetje heilige grond. En dat terwijl ik er nog nooit geweest ben 🙁 En ik ben het met veel mensen eens dat prosches niet de meest superieuere auto’s aller tijde zijn (de straatversies in ieder geval). Maar buiten het feit dat ik een 550 een super mooie auto vind, en een 356 en 911 ook, gaat het me meer om de ontwikkeling achter de auto’s. Je kan ze mooi vinden of niet, en je kan ze lekker vinden rijden of niet, maar het volgende staat als een paal boven water: Over alle autpo’s is techniesch heel goed nagedacht. En zeker bij de 911 zie je heel duidelijk dat alle problemen rondom het hele concept stap voor stap zijn aangepakt en verder zijn ontwikkeld. Dat maakt voor mij het merk zo mooi. Niet elke keer een nieuw platform gebruiken wat totaal ander is, maar het zelfde concept steeds verder bijschaven. Stel je voor dat dat met je eigen favoriete auto gedaan zou zijn, dan had je nu nieuwe auto’s waar nog steeds de emotie van de auto in zou zitten. Maar dan wel met een veel hogere mate van afwerking en rijdersgenot. Er zijn maar heel weinig merken die dat tegenwoordig nog doen. Vergelijk het maar wat met wat er in de F1 gebeurt maar dan voor op straat….

  4. En die brons kleurige, dat was de mijne.
    Een 77’er 2.7 liter naakt, geen mistlampen, spoilers
    of vleugels, gewoon puur.

    Zelfs geen rembekrachtiging.

    Helaas was het een eerste klas widow-maker en barstte de
    sensatie pas los boven de 4000 RPM.
    Dan veranderde Brünhilde in een sadistisch monster wat
    met moeite te temmen was en je alleen maar naar de horizon wilde jagen.
    Het was ook een eerste klas bekeuringen maker, en honderd per uur hobbelen in een 911, nee dank u.

    Daarom woont ze nu ergens anders.
    Maar soms, heel soms mis ik haar onstuimige onbetrouwbare eigenzinnige rotkaraktertje


  5. hoe kan het dat een belangerijk merk als Porsche mij helemaal koud laat ..

    zelfs een ultra-statement als de 928 waar ik op elk vlak (behalve de enorme dorst) respect voor heb doet mij tijdens het rijden weinig ..
    gewoon een auto .. een hele mooie en doordachte .. maar gewoon een auto ..
    ook wat er onder de motorkap zit stoot mij eerder af dan dat ik er in wil duiken ..

    toch onderschat ik de belangerijkheid van het merk niet ..
    maar overschatten doe ik het zeker niet ..

    mooi merk .. voor een ander ..

  6. Wow, in ’t Kundenzentrum ben ik jammer genoeg nooit geweest, had graag een kijkje genomen bij die Carera 6!! Maar, de fabriek daar heb ik wel bezocht, erg imposant en interessant, jammer genoeg daarvan geen foto’s (nicht erlaubt..) 😉

  7. De body van de Carrera 6! Ik heb ’t Corgi Toys speelgoedmodelletje waar ik vroeger mee speelde voor m’n neus staan!

  8. Ik denk dat ik niet hard genoeg gereden heb. Bij legale snelheden was het niet wat ik hoopte dat het zou zijn…

  9. Vorige week nog weer gereden….geweldig!!

  10. Exclusief is anders, met die productieaantallen… De 911 was m’n droomauto, maar die zeepbel barste toen ik er eindelijk een mocht rijden. Zelfs een 930 kon me niet bekeren.

  11. Linksboven op de plattegrond is de lakstraat, als de carrosserieen gespoten zijn gaan ze de weg over ( brug, zie foto) in het verlengde daarvan is de lopende band over meerdere verdiepingen, dat witte aparte gebouw is het nieuwe museum, was in aanbouw toen ik er ben geweest.
    Achter het lakstraat gebouw is porscheplatz 1, daar staan de oude fabrieken waar vroeger de 356 werd gebouwd, nu zit daar het Kundenzentrum,, en tot voor kort Porsche Classic.
    Ook zit daar een grote hal waar de zgnmde Jahres wagen weer helemaal
    klaar worden gemaakt.
    Ongeveer 160 911’s verlaten per dag ( 2 ploegen) de fabriek, alle 911’s maken hun eerste proefrit in het stuttgartense verkeer op eigen kentekenplaten.
    De hoge hal achter het museum is voor de fabricage van oa de Motoren

  12. Ik ben daar ook geweest , de 911 T ophalen van een vriend, ik had daar nog Foto’s van , maar krijg ze er niet op….

  13. Je ziet, ik grijp elke reden aan om oude plaatjes te kunnen plaatsen :mrgreen:

  14. Wat een leuke oude foto’s! Met Porsche heb ik niks, maar oude sfeerplaatjes doen het altijd goed. 🙂

Comments are closed.