Vanaf 1 januari 2008 zijn in veel grote steden in Duitsland zogenaamde milieuzones ingesteld. Alle meer- of minder vervuilende automobielen worden geweerd, tenzij de eigenaar ervan een correcte sticker heeft gekocht en achter z’n voorruit heeft geplakt. Een in mijn ogen absurd systeem, dat me enigszins doet denken aan de middeleeuwse aflaten. Maar de inkomsten van die aflaten zorgden er wel voor dat  gebouwen als de Dom van Utrecht gebouwd konden worden, dus helemaal negatief hoeft het niet te zijn, of wel? Het zou ook zomaar onderwerp kunnen zijn van een ‘Ongelooflijk Mike’-Tel Sell reclame: Een sticker die een auto prompt minder milieubelastend maakt. Volslagen onzin natuurlijk, en dat is dan ook direct wat me er zo aan stoort. Toch ontkomen we er niet aan wanneer we de betreffende steden (zie link onderaan dit artikel) in willen rijden.

Algemeen
Er zijn drie kleuren stickers: Groen, geel en rood. Rood is voorbehouden aan de grootste zondaars: dieselauto’s die gebouwd zijn tussen 31 december 1996 en 1 januari 2001. Van auto’s met een gele sticker heeft het stadsleven al wat minder te duchten. Die hoort achter de ruit van een diesel die is toegelaten tussen 31 december 2000 en 01 januari 2006. Wanneer je een benzineauto hebt die is toegelaten na 31 december 1992 of een diesel die is toegelaten na 31 december 2005, dan moet de groene sticker achter je ruit geplakt zijn wanneer je de ‘Umweltzone’ in wilt rijden. Waar met welke sticker gereden mag worden, wordt aangegeven op de borden die langs de invalswegen staan.

Een milieuzone binnenrijden met een klassieker
Tot zover betroffen de regels alleen moderne auto’s. Wanneer je als niet-Duitser een klassieker rijdt geldt het volgende: Is de auto gebouwd vóór 1 januari 1978 en voorzien van de Nederlandse blauwe klassiekerkentekenplaat, dan mag je zonder Umweltplakette de stad in. Op het moment van schrijven (maart 2010) is er volgens die regel dus een aantal youngtimers en klassiekers (ik ga uit van de benzinemodellen) dat de Umweltzone niet in mag rijden, namelijk van bouwjaar 1978 tot bouwjaar 1992.

Binnen een Umweltzone parkeren met een klassieker
Voor het binnen een Umweltzone parkeren van uw (toegelaten) klassieker geldt dat een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of een FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar achter de voorruit geplaatst dient te worden. Het schijnt overigens zo te zijn dat bij met name vooroorlogse auto’s die regel wat soepeler gehanteerd wordt. Blijkbaar zijn die voor de bonnen-schrijvende ambtenaren voldoende herkenbaar als zijnde ‘gebouwd vóór 1978’.

Welke steden hebben een Umweltzone?
Niet alle steden hebben een Umweltzone. Welke steden wel, dat is via deze link te zien. Op de autosnelwegen (Autobahn) is de Umweltzone meestal niet van kracht. Op de ‘provinciale wegen’ (Bundesstraße) doorgaans weer wel. Hou dit goed in de gaten.

Disclaimer: Er is getracht een zo duidelijk mogelijke uiteenzetting te geven van de regels. Eventuele wijzigingen in die regels worden wellicht niet (tijdig) in dit artikel vermeld. Om die reden zijn dan ook geen rechten te ontlenen aan de inhoud van dit artikel en verwijzen wij u te allen tijde naar websites als die van de TüV-Nord. Voor auto’s op Duits kenteken gelden overigens iets andere regels, die in dit artikel buiten beschouwing zijn gelaten.


8 reacties

  1. Stom gedoe dit, de vergelijking met een jodenster gaat wat ver, maar het komt er in principe wel op neer. Ze leren ook nooit daar 😐

  2. Lijkt me ook wel bizar: boven 200 kmh gaat elk hok dik in ‘t rood qua milieu 😉

  3. @ Dinks: Waarschijnlijk niet. Op de Autobahnen zijn de Umweltplaketten doorgaans niet nodig.

  4. . . . dus ik moet voor de DSR stickers aan gaan schaffen voor dat half uurtje Autobahn?

  5. Hallo Nicolas, wat hierboven omschreven staat geldt voor alle niet-Duitsers.

  6. hey Wim,

    hoe zit dat dan als buitenlander?

  7. De uitstoot van die stinkfabrieken waait natuurlijk netjes om zo’n milieuzone heen.

  8. Leve Hamburg, daar doen ze niet mee aan deze ongein.
    Trouwens wel enigszinds vreemd dat de meeste rode stippen in het Ruhrgebied te vinden zijn, daar staan een heleboel stinkfabrieken.
    Zouden die ook zo’n sticker achter de voorruit hebben? 😆

Comments are closed.