Eigenlijk hebben we weer veel te lang gewacht met het maken van een raceverslag. Het stond al sinds vorig jaar vast dat we dit vaker moesten gaan doen. Maar zelfs de beste plannen kunnen stranden. Zo ook deze: Inmiddels zijn we over de helft van dit jaar heen. Maar ondanks het slechte begin is het er eindelijk van gekomen: Circuit Zolder it is!

Echt lang voor het regelen van kaarten hadden we echter niet. Na een mailtje naar circuit Zolder, wat tot op de dag van vandaag niets heeft opgeleverd, maar weer eens contact gezocht met Albert Westerhuis. En gelukkig had hij een handig emailadres waardoor de kaarten zo gepiept waren. Waarvoor hulde!

Zaterdag 17/07/2010 gingen we onderweg naar circuit zolder. Niet alles ging volgens planning, want we kwamen te laat. En met we bedoel ik Matthijs, ik en nog een derde verstekeling: Nancy, mijn vriendin.  Die wilde altijd al eens naar een circuit toe. En ze had een camera die op de paddock goed van pas kwam, waardoor wij niet van lens hoeften te wisselen.  Wel zo handig!

Perskaarten ophalen was lang niet zo’n debakel als de vorige keer op  Assen. Gelukkig maar, want doordat we al laat waren konden we zo gelijk aan de slag. Gelukkig konden we eerst nog wat opwarmen met er niet heel veel toe doende raceklasses. Althans, voor deze site dan!

Wat ik me kon herinneren uit mijn eigen race-ervaring op dit circuit was dat het een echt start-stop circuit was. Hard rijden en heel erg afremmen. Remmen hebben het er zwaar. Al moet ik zeggen dat het aantal incindenten heel erg meeviel die dag.

Uiteindelijk begon het echt interessant te worden met BOSS GP. BOSS staat in dit geval voor Big Open Single Seaters. Denk aan oude F1 en Champcar auto’s. Auto’s zoals de oude Arrows van Jos Verstappen, maar ook bijvoorbeeld deze auto: De Chevron B24 F5000. En wat een geluid zeg! Het veld uit deze klasse komt uit heel Europa. Deze auto wordt bijvoorbeeld bestuurd door Gregory Thornton uit Engeland.

Vervolgens hetgene waar het voor ons allemaal om draait: Het YTCC, oftewel de Youngtimer Touring Car Challenge.  Opnieuw een leuk veld, vol met verschillende auto’s, waaronder Albert Westerhuis met zijn Trabant 601 RS. Andere smaakmakers zijn Renee Weidig met de Chevrolet Corvette (knife-edge voor de kenners) en de Ford Capri Cosworth 3100 RS bestuurd door  Peter Mucke. Vooral die laatste was echt indrukwekkend snel en oorverdovend hard.

Voor Albert ging de eerste race op zaterdag echter niet zo goed. De race op zich verliep prima, maar voor het einde viel het vermogen weg van de Trabant. Het vermoeden is en blijft “Vapor Lock”. Het leek die dag opgelost, maar na een mailwisseling met Albert bleek dit de zondag weer parten te spelen. Helaas waren wij er die dag niet bij, vanwege andere verplichtingen. Toch volgt er nog wel een kleine verrassing van de zaterdag en de zondag. Wat dat is blijft nog even geheim….

Tot slot nog 1 vraag voor jullie: Weten jullie nog leuke evenementen, bij voorkeur op racegebied die het bezoeken waardzijn? Post het dan in de comments! En op of aanmerkingen mogen natuurlijk ook!!!! Mochten er foto’s zijn die je zoekt, stuur dan even een mail naar : kevin@new.klassiekerrally.nl of matthijs@new.klassiekerrally.nl

Tekst en Fotografie: Kevin “Kevski Style” Houtzager
Fotografie: Matthijs “MatthijsBlom” Blom & Nancy “MissNancy” Verheul

32 reacties


  1. Bedoelde je afgelopen zondag met een Lotus ??

    Rally Heeze

  2. Author

    @ Paul Geeris:

    Nurburgring gaan we niet redden 🙁 Aanstaande vrijdag ook niet, maar we zijn wel op dezelfde plek deze zondag 😉

    Finaleraces wordt ook lastig op zandvoort, maar we gaan kijken wat we kunnen doen eraan 😉 Tegen de tijd dat ik meer weet neem ik wel even contact op :mrgreen:

  3. Komende vrijdag (27-8) zijn we op Zandvoort met enkele auto’s.

    @ Kevski: welke uitnodiging ???? 😉 😉

    Wij rijden 10 en 11 September op N’ring laat maar weten en wij regelen kaarten voor enkele mensen (geen elftal)

    meer info ook op http://www.pgrt.nl of http://www.paulgeeris.nl

    Fijn weekend allemaal.

  4. Author

    @ Paul Geeris:

    Is dat een uitnodiging (a) ? Want ja, dan hebben we een deal 😛

  5. Allen,

    Leuke foto’s en gezellig geschreven !!

    Volgende evenement 10-12 September Oldtimer festival N’ring
    Laatste evenement Finaleraces YTCC 8-10 Oktober Z’voort met Dutch Gt 4

    Sponsordag Z’voort 7 November (kleine kans om eens mee te rijden) 😆 😆

    Hopelijk tot ziens en dat er veel foto’s mogen volgen ❗ ❗

  6. Author

    @ GTRene:

    Even wat navraag gedaan:

    Je hebt een “normale” A310. Dat is zoals je hem van op straat kent. Vervolgens is er nog de A310 group II. Deze is opgebouwd volgens de group II regels van het Fia regelement: Appendix J. Lang verhaal kort: Group II is een klasse met lichte bodymodificaties, maar nog gebaseerd op stock auto’s. De bodykit die jij bedoeld is de Group IV. Ook te vinden in dezelfde appendix. Het verschil is echter dat de modificaties aan dat soort auto’s verder zijn gegaan. dan gebruikelijk. O.a. de Achterkant is echt anders, maar ook delen van de zijkant. Dit om een meer Ideale stroomlijn te krijgen. Group V (geen idee of daar een Alpine van bestaat) is een groep wat volgens een sillouette klasse rijdt. Auto’s lijken nog vaag op de straatauto’s maar met een veel betere stroomlijn en onderhuids totaal ander. Group IV is dan ook de laatste group gebaseerd op straatauto’s….

  7. Author

    @ GTRene:

    Het zijn inderdaad wel specialere edities. Je moet je voorstellen dat alleen al de spoorbreedte enorm is toegenomen. Hierdoor is de auto op hogere snelheid wat stabieler en zal ook minder roll vertonen in de bochten. Alleen geen idee of het een turbo is. Ik gok van niet namelijk. Zoeken we uit voor de volgende keer 😉

  8. Die Escortjes zag ik ook tijdens HARC.

    Wie gaat er naar Zolder deze maand?

  9. mooi zeg…die BSB Lotus is gaaf, maar die Renault Alpine viel me ook op, lekker breed dat pakket staat hem super! die groene…
    is dat iets speciaals,en hoe is de wegligging van zo’n ding, ik heb zelf ooit een Alpine V6 turbo gehad maar dat was niet echt wat, vooral niet als je aardig boven de 200 kwam dan ging ie zoeken zeg maar.

  10. Author

    Even wat anders allemaal:

    Zijn er mensen die nog leuke evenementen weten met racende klassiekers? Mogen racen in binnen en buitenland zijn, zo lang het niet te ver weg is. Racediscipline is onbelangrijk, als het maar klassiekers zijn????

  11. Author

    @ de sjonnies:

    Tegenwoordig zit meerijden er niet meer in. Er is geen bijrijdersstoel in dit soort auto’s 😉
    Daarentegen is het wel een super toegankelijke klasse. Kosten voor een jaar rijden (5 races in binnen en buitenland) vallen erg mee. En daarnaast zijn ook de teams gewoon aanspreekbaar. Kan je van Super League Formula niet zeggen. Daar komen zelfs de meeste journalisten niet eens in de buurt. Vooral een perconferentie daarvan is rare gewaarwording….

  12. ‘echte mannen porno ‘- die houden we er zeker in 😛

  13. ik raak hiervan een soort van opgewonden van, zeker de Capri RS en die Escort MK1’s.
    Ooit een keertje op schoolreis in de Eifel op de Nurnburgring Fitzpatrick zien testen met de Capri, er reden toen ook 5 series uit München rond om te testen (de eerste serie zo oud ben ik dus)
    Brutaal als ik was, mocht ik een rondje met Fitzpatrick mee, ( bij het Ford team vonden ze het kennerlijk leuk dat een rotjong van een jaar of veertien alle technische gegevens van de Capri op dreunde ) maar een leraar greep in. Toen luisterde je nog naar leraren !

  14. nog een klein detail voor de liefhebbers, de Capri is eerder bestuurd door Nikki Lauda.

    @ citrofiel:
    er komt meer “echte-mannen-porno” aan 👿 😈

  15. Author

    @ Lincoln:

    Glad to be back 🙂 Wat betreft de Vapor Lock hou ik jullie op de hoogte. loopt altijd een lijntje uit naar die kant 😉 Op dit moment wordt er een branstofpomp + complete leidingen vervangen. Werkt dat niet dan gaan we weer verder kijken. Warmte huishouding is op zijn zachtst gezegd heel erg irritant bij de trabant. Lucht/oliekoeling. Mag niet te warm worden maar ook niet te koud. verder spelen er nog een paar dingen die het verhaal nogal technisch maken….

  16. bij vapor-lock achtige problemen hoop je altijd maar dat het vapor-lock is ..
    althans .. bij amerikanen is dat altijd easy-peasy ..
    ruimte zat en meestal is een paar centimeter verplaatsen van je brandstof leiding al voldoende
    want anders kan je het overal wel zoeken .. kan me voorstellen dat dat bij een Trabant blok met verstoorde warmte huis-houding lasiger is ..

    @Kevski ..
    da,s een tijd geleden ..
    leuk weer wat van je te lezen ..
    je schrijft bijzonder aangenaam en ik word er altijd wijzer van ..

  17. Author

    @ Citrofiel:

    Misschien wordt je verzoek wel beantwoord…. :mrgreen:

  18. Leuk! Volgende keer een filmpje? (desnoods gewoon met de fotocamera) Als je zo de aandacht gaat vestigen op het geluid, dan willen we het zelf horen ook! 😉

    Er staan een paar foto’s dubbel in de gallery trouwens.

  19. Author

    Mochten er trouwens mensen zijn die iets over de auto’s willen weten, laat het dan maar horen! Leuk detail is de andere trabant in het plaatje. Zoals het er nu uitziet komt er volgend jaar concurrentie aan voor Albert Westerhuis….

  20. Author

    @ MissNancy:

    Zoals je hebt kunnen zien was je bijdrage nuttig, want ook van jou zijn er foto’s door de final cut gekomen…. :mrgreen:

  21. @wim… in een woord TOP! Heb me ogen uitgekeken en ervaring opgedaan (wat smaakt naar meer)… ben blij dat ik een bijdrage kon leveren 😉

  22. Geweldig! Mooie foto’s ook. Bedankt Nancy! Hoe vond je het, de eerste keer op een circuit?

  23. we wachten in spanning op de rest van de pics :mrgreen:

Comments are closed.