Op 11 april 2010 organiseert de Auto Sport Club Boxmeer en omgeving (ASC Boxmeer E.O.) voor alweer de 48e keer met veel plezier de Oost-Brabant Rit (OBR).

De start zal na vele jaren weer op de historische plek (zie ook ‘Wat vooraf ging…’) plaatsvinden van Hotel Restaurant Riche in de Steenstraat in Boxmeer. De eerste equipe zal om 10.00 uur vertrekken voor een mooie rit door het Oost Brabantse land.
Vorig jaar verschenen er net geen 100 equipes aan de start. En dit jaar willen ze die grens zeker passeren. Zoals ieder jaar is er voor elke type rijder een leuke rit uitgezet.

Er zijn 3 klassen:
Sport: Een puntenrit voor de kortste route met herconstructies
Tour: Een puntenrit voor de kortste route zonder herconstructies
Recreatief: Een fotozoektocht

Kortom voor elk wat wils. Voor de echte kaartlezer die voor de prijzen gaat strijden tot en met de recreatieve rijder die gewoon lekker wil touren met zijn auto. De prijsuitreiking wordt verwacht rond 17.15.

Ook heeft de organisatie gezorgd voor de innerlijke mens, wat zou u anders verwachten van Bourgondisch Brabant? Tussen de middag is er een lunchbuffet voor € 10,- en ter afsluiting van een leuke dag is er de mogelijkheid tot een keuzemenu bij Riche voor slechts € 22,50.

Voorinschrijven kan via: contact@ascboxmeer.nl
De deelnamekosten zijn voor leden van de club slechts € 12,50 per equipe en niet-leden betalen het eveneens lage bedrag van € 17,50 per equipe.
U wordt verzocht om minimaal 40 minuten voor aanvang van uw starttijd aanwezig te zijn.

Van mede-organisator Jeroen Simons ontvingen wij ook nog een korte geschiedenis van de Automobiel Sportclub Boxmeer en omgeving:

Wat vooraf ging…
Het was maart 1951 en de beroemde Brabant Grensrit zou Boxmeer aandoen. Er was een korte rust en een tijdcontrole bij Hotel Riche; 250 auto’s zouden Boxmeer midden in de nacht bezoeken. De KRO met Leo Pagano als verslaggever, had vanuit Riche een verbinding met Hilversum. De voorzitter van Boxmeer Vooruit, Ben Groenwoud, rook een kans om Boxmeer landelijk in het nieuws te brengen en zorgde dat de plaatselijke Harmonie de hele nacht – de doorkomst zou ruim vijf uur duren – op de stoep van Riche de rallyrijders luid begroette. Ben had geregeld dat de plaatselijke garagehouder Piet Jetten een tankwagen met extra benzinepomp plaatste. Er waren extra telefooncellen ingericht en de deelnemers kregen zelfs Vaartmoppen aangeboden. Toen plaatsgenoot Piet Jetten arriveerde, werd hij door zijn kegelclub DIG gehuldigd met een grote lauwerkrans.

“De Volkskrant: ‘Maar de ontvangst in het kleine Brabantse stadje was daverend; de service voor mens en auto was uniek. Een 5000 jarig bestaan van het aloude Boxmeer zou niet grootser gevierd kunnen zijn’’.

Menig dagblad plaatste bij het verslag een nachtelijke foto van het gevulde Wilhelminaplein met de Harmonie.’ Het zag dan ook zwart van de mensen die nacht: Boxmeer was door het autosportvirus gepakt.

Een aantal Boxmeerse automobilisten wilde ook wel ‘s de sfeer van zo’n wedstrijd proeven: een uitdaging met kaartlezen en oriënteren en soms moeilijke weggetjes berijden en vooral binnen het voorgeschreven tijdschema blijven. Meest dichtbij was dat mogelijk in Venlo bij ‘De Maasrijders’, een bij de KNAC aangesloten autoclub. Van de weeromstuit doorkruiste de Nacht van Venlo vele malen Boxmeer, het Land van Cuijk en Noord Limburg. Maar nadat Boxmerenaren en streekgenoten regelmatig de hoofdprijzen in Venlo in de wacht sleepten, ontstond de ambitie voor een eigen automobielclub met een eigen evenement dat landelijk bekend zou moeten worden.

De oprichting…
Rond 1956 staken enkele Boxmerenaren de koppen bij elkaar om tot oprichting te komen van een autoclub voor het Land van Cuijk en Noord Limburg. Het waren onder anderen garagehouder Jetten, tandarts Van Kuijk en dokter Horbach. De naam werd ‘Automobiel Sportclub Boxmeer en Omgeving’.  Het werkgebied werd omschreven als de Gemeenten Boxmeer, Oeffelt, Wanroy, Haps en Oploo in Brabant en Ottersum, Gennep, Bergen, Venray en Wanssum in Limburg. In artikel 5 van de Statuten lezen wij: ‘Het doel van de vereniging is het bevorderen van het automobilisme en de autosport in de ruimste zin’. De vereniging werd op 9 april 1957 opgericht ‘voor de duur van 29 jaren’. Hoe anders zou het lopen: in 2007 bestond de vereniging 50 jaar!

De belangrijkste activiteiten waren vooral de clubritten, die bedoeld waren om de leden klaar te stomen voor het grotere werk, maar uiteraard ook golden als leuke ontspanning met een wedstrijdelement. Ook werden lezingen en filmavonden georganiseerd: Zo was de winnaar van de Rally Monte Carlo, Maus Gatsonides, in 1959 gast van de autoclub in Boxmeer. Jarenlang vormden de clubritten de hoeksteen van de ledenactiviteiten met het jaarlijkse individueel kampioenschap als bekroning.

 

Op de website van ASC Boxmeer E.O. zijn nog veel meer foto’s te bewonderen.

10 reacties

  1. @de sjonnies: Ik pestte mijn moeder er af en toe mee dat ik absoluut niet in haar oranje C3 Pluriël zou durven rijden (wat overigens niet waar is, ik laat geen kans onbenut om te rijden 😉 ), totdat ze met de opmerking kwam: ‘En je durft wel in die vies groene Diaan te rijden?’ Toen stond ik even met mijn mond vol tanden. 😛

  2. Ik moet investeren in onderdelen (en tijd) om de Morris klaar te maken voor de vakantie naar Wales. Helaas zal het daardoor niet vaak lukken om aan ritten als deze deel te nemen… Maar ik hou ‘t in de gaten. Hopelijk lukt het volgend jaar wel!

  3. @citrofiel kijk, een Acadiane in Vert Jade, not for the faint harted 😛

  4. @jeroen, ik kan niks beloven, want ik ben een oud Renaultje aan het opbouwen voor dit doel, het zal wel goed voor mijn ‘co-driver’ en mezelf zijn om de oude roest er op die manier uit te krijgen.
    Ellende is ook dat’ie nog steeds op Romeinse nummerplaten staat
    (Diep in mijn hart kan ik geen afscheid nemen van dat kleine ‘maffia’ plaatje aan de voorkant)

  5. Wat heb ik toch weer een zin in het komende ritseizoen. Helaas is het met mijn studeren dit jaar toch een stuk moeilijker geworden tijd te vinden om in het weekend er een dag helemaal uit te zijn zegmaar. Hopelijk kan ik nog wat met de Tractionclub meemaken, misschien nog een rit met de Topolino…
    Ik had graag tijd en geld (en een eigen auto 😆 ) gehad voor externe evenementen als dit, maar ik denk niet dat het erin zit.

    PS. Mochten jullie vandaag in de provincie Utrecht last hebben gehad van een Acadiane in Vert Jade met een erg onwennige jonge automobilist erin, sorry! :mrgreen:

  6. Hoi Allemaal,

    Leuk te horen dat de oude foto’s met veel enthousiasme worden bekeken!
    En, Wim, het is ook erg leuk om mee te doen:)…hoop echt dit jaar op een goede opkomst want de kwaliteit van het evenement is ten opzichte van vorig jaar weer een stuk gestegen!

    Helaas valt het samen met de beurs in Essen. Nja, wellicht reden om na de zaterdag door te rijden naar Boxmeer zondagsvroeg en te starten in de 48ste Oost Brabant Rit!

    Als er iemand vragen heeft bijv. over bepaalde foto’s of activiteiten van de club, dan hoor ik het graag!

  7. hahahaha .. het valt me voor het eerst dat die Daf pure freakin evil uit zijn doppen kijkt ..
    would be Satan,s choice ..

    roken in de werkplaats .. zo hoort het en niet anders ..

  8. @ de sjonnies: Die zwart wit foto’s zijn geweldig he!?
    Vauxhall is overigens het Britse merk waar ik ‘t minst mee ‘heb’!

    Het lijkt me wel erg leuk om mee te doen eigenlijk…

  9. Kijk da’s nog eens lekker voor iedereen :
    Citrofiel – Panhard PL17 met No 12 op de deuren
    De Sjonnies – Peugeot 403 waarvan zijn vader er 2 heeft versleten
    Klassiekerrally – de Vauxhall die voor de Panhard staat (very British yes)
    Lincoln – heeft vast een zwakke plek voor die Daf
    Hocks – Dauphine (what else)
    Grappig eigenlijk, dat het toen als ‘sportief ‘gold om de wieldoppen van je Peugeot af te slopen 😆

Comments are closed.