Korte broek en hemdje zonder mouwen aan, sportschoenen aan, stopwatch resetten en even gaan lope-heej, wat staat daar in de bocht? Little did I know it was going to get pretty late that evening.

S5002518
De Kougar Sports

21:50, op dezelfde plaats waar ooit eens die Lancia Fulvia (blijkt dat dit geen goeie restauratie is, maar een volledig originele en ongerestaureerde Fulvia!) stond, dus op een 100 m van onze garage, stond deze keer een Kougar Sports. Deze prachtige wagen is een kitcar/rebuild gemaakt met exclusief Jaguar onderdelen; zo zit er in het vooronder een 4.2 6 cilinder in lijn met de bekende 3 SU carburatoren.
Bij het zien van de eigenaar verzette ik spontaan mijn plannen voor mijn dagelijkse loopje in ruil voor een praatje met de eigenaar. Die had al vlug door dat ik wat deed met oldtimers toen ik begon over – welja, al gewoon over het merk, want weinig mensen weten af van deze auto met haar 89 soortgenoten. Gelukkig heeft mijn vader z’n baas en mijn vroegere baas (ivm met een vakantiejob) een goeie maand geleden ook zo’n auto gekocht, dus het merk zat nog zeer vers in mijn hoofd.
Nou, het was een fijn praatje over niet alleen die auto, maar ik moest weer verder, om 22:00 vertrok ik met de hoop om na mijn 3 km ronde nog vlug wat foto’s te kunnen schieten…

S5002519

22:05, ik kortte mijn route wat in want het werd al erg snel donker. Passeren langs de Kougar was onvermijdelijk want hij stond zo dicht bij de garage. De eigenaar was er nog, hoewel die om 22:00 moest vertrekken (O-plaat). Hij was nog bezig met een lastig Brits knipperlichtje dat maar niet in de houder wou passen. Ik ging allereerst om mijn camera, en na wat vlugge en soms onderbelichte foto’s nam ik ook een kijkje. Engelse maten, Engelse lampen. Er waren al menig kitjes met sleuteltjes gepasseerd tot we het juiste bitje vonden, maar dan hadden we nog geen sleutel waar het op paste… “Weet je, we zitten hier in het donker met een onvolledig setje bitjes te sukkelen terwijl we eigenlijk een hele garage ter beschikking hebben: zet hem gewoon op onze oprit!”
De daad werd bij het woord gevoegd en met een luide grom startte de 6 cilinder op. Om 22:30 lichtten we onze oprit op als de pits bij een circuit! Maar niet om de banden te vervangen of bij te tanken, gewoon voor dat ene koppige Britse lampje! Toen we het andere knipperlicht openmaakten werd duidelijk dat we gewoon het verkeerde lampje hadden, het was eentje met enkele wolfraam draad maar dubbele contacten, nog nooit gezien. Dus voorlopig een 21/5 watt lampje in geplopt. Tuurlijk ontging het de eigenaar niet dat we ook een Britse klassieker in de garage hebben (Hillman Minx Mk.V uit 1952), dus na veel gepraat en gedoe rond beide auto’s tikte de klok ineens 23:15 aan, misschien eens overwegen om met de oldtimerplaat naar huis te gaan? πŸ˜›
Het is in ieder geval niet het laatste wat we van de man zien, toen ik nog even vermeldde wat voor fantastisch pure auto ik de Ariel Atom (de man heeft er ook één, heb ik ook al enkele keren zien staan) vind, besloot hij me op een ritje te trakteren in de nabije toekomst! πŸ™‚ Spijtig genoeg is dat geen klassieker, dus ben niet zeker of ik daar nog wat van op de site kan schrijven. Heftig zal het zeker wel worden, ik heb eens geproefd van 0-130 in 4 seconden op een motorfiets, neem van mij aan: dat zet je definitie van ‘acceleratie’ in een heel ander daglicht!
Veel kijkplezier met de helaas slechte foto’s, maar het is eens iets anders dan de ‘gewone’ spot. πŸ˜‰

S5002529

S5002517

S5002525

S5002523

S5002521

S5002522

S5002532

Gespot: Kougar Sports
Getagd op:        

19 gedachten over “Gespot: Kougar Sports

  • 21 augustus 2009 om 11:02
    Permalink

    @PieterA
    Iets met een boete van XX euro voor wat uw auto niet in orde zou zijn mocht hij een gewone plaat hebben.(bv boete voor het ontbreken van gordels)

  • 20 augustus 2009 om 23:36
    Permalink

    Iemand een idee wat dat moet kosten in het slechtste geval?

  • 20 augustus 2009 om 21:09
    Permalink

    @ Anthony
    25 km rond je eigen auto klinkt ook wel goed. πŸ˜› Maar het wordt wel degelijk gecontroleerd, laatst gehoord van een vriend van een vriend die met z’n Corvette te ver ging en op de NatiΓ«nlaan op de bon geslagen werd…

    @ Klassiekerrally
    Lol! πŸ˜› En als ze lastig doen, kratje West-Vleteren toesteken. :mrgreen:

    @ PieterA
    Zoals hierboven, best nog lastig hoor! Vooral na 22:00u denk ik…

  • 20 augustus 2009 om 20:38
    Permalink

    Er staat ‘straal van 25km’, 25km rond wat? Rond uw huis, buitenverblijf, misschien is het zelfs 25km rond cafΓ©’s. :mrgreen:

  • 20 augustus 2009 om 20:22
    Permalink

    Ik vond ‘visuele controle van het remsysteem’ wel grappig…

    ‘Remsysteem?’
    ‘Ja, awel, is aanwezig he!’
    ‘OK, remsysteem, check!’
    :mrgreen:

  • 20 augustus 2009 om 19:53
    Permalink

    Ik zal het nog makkelijker maken:
    Dit kleine stukje is belangrijk.
    “op die manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.”

    Zoek de fout. :mrgreen:

  • 20 augustus 2009 om 19:51
    Permalink

    Lees dit eens goed.

    “8. OLDTIMER
    Wil men zijn wagen inschrijven onder een O-plaat (oldtimer) dan moet het voertuig een keuring ondergaan. Een voertuig voorzien van een O-plaat is een voertuig dat slechts bij uitzondering op de openbare weg wordt aangewend, ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.
    Bij voertuigen van na 1968 is er enerzijds een visuele controle van het remsysteem, anderzijds een controle van het chassisnummer geverifieerd met de documenten en wordt de aanwezigheid van een gevarendriehoek gecontroleerd. De nieuwe wetgeving voorziet eveneens in de controle van de stuurinrichting en de controle van de sleepinrichting(indien aanwezig).”

    Zoek de fout. πŸ˜‰

  • 20 augustus 2009 om 15:18
    Permalink

    Ik vraag me trouwens af hoe moeilijk meneertje agent er over zou doen… πŸ˜†

  • 20 augustus 2009 om 01:28
    Permalink

    @ PieterA
    Hmm… Hangt een beetje van je rijstijl af denk ik. Maar 25 km in een oldtimer merk je idd al gauw! πŸ˜‰ Denk dat we het enkel kunnen weten door te rijden! πŸ˜› En als we buiten die 25 km willen rijden, zijn er nog altijd garageplaten te gebruiken. πŸ™‚

  • 19 augustus 2009 om 19:37
    Permalink

    @Christophe: Ik vind die 25km in de praktijk best meevallen. Ik rij eigenlijk zelden of nooit daarbuiten, tenzij voor een meeting of iets dergelijks en dan mag het uiteraard.

  • 19 augustus 2009 om 16:14
    Permalink

    @ Citrofiel
    Nah, het geeft een ontstellend gevoel van verplichting, iets wat juist niet verbonden is met een auto! πŸ˜‰ Maar theoretisch gezien heb je in de meeste gevallen wel gelijk.
    Nog een pluspuntje: in Nederland hebben ze prachtige oldtimerplaten! πŸ˜›
    Trouwens, wij zouden de Hillman liever op gewone nummerplaat hebben hoor! 25 km, dan heb je Oost-Vlaanderen nog niet half doorkruist.

  • 18 augustus 2009 om 11:47
    Permalink

    Ik wilde natuurlijk een reactie plaatsen over hoe belachelijk dat was. Maar toen dacht ik even na… Hoe vaak rijden wij nu ver met een klassieker? Alleen naar meetings. En misschien naar een garage/onderdelen halen, maar daar zal wel een uitzondering voor zijn. Eigenlijk valt het dus best nog mee. De DS en Aca zouden een gewone plaat moeten krijgen, de rest kan gewoon met een O-plaat overweg, als ik mijn vaders wagenpark naga. Is de grens voor een O-plaat in BelgiΓ« ook 25 jaar? Maar goed, in Nederland is het nog een beetje leuker. Goedkope verzekeringen via CCNL, sowieso geen belasting, sowieso geen keuring voor de echte klassiekers (voor 1960 dacht ik). πŸ˜€

  • 18 augustus 2009 om 01:04
    Permalink

    edit: Wie naar een meeting rijdt mag zich wel buiten die straal begeven.

  • 18 augustus 2009 om 01:04
    Permalink

    Die zijn er inderdaad:

    – Je mag niet verder dan in een straal van 25 km rijden (tenzij voor een treffen)
    – Je mag maximum 5000 km/jaar afleggen
    – Je mag enkel tussen 7u en 22u rijden

    Voordelen

    – Slechts eenmaal naar de autokeuring (daarna kan je dus alles zonder problemen modificeren)
    – Pakken minder belasting betalen
    – Goedkopere verzekering

    Ondanks de restricties kan je je natuurlijk altijd (24/24) en overal (ook buiten de beperkende straal) laten verzekeren, ook voor meer dan 5000 km/jaar. Maar dan betaal je uiteraard ook meer.

  • 17 augustus 2009 om 23:40
    Permalink

    Toch een vreemd gedoe, dat van die oldtimerplaten in BelgiΓ«. Je mag dus slechts binnen een bepaalde tijdsspanne rijden? En zijn er nog meer restricties behalve dat?

  • 7 augustus 2009 om 19:59
    Permalink

    @ Dinks
    Ik geloof van wel! πŸ™‚ De vorige eigenaar had er ook Le Mans Classic 2008 mee gedaan, en ik vroeg de eigenaar ook of hij mss Spa zou aanvallen, maar nee: te riskant, daar heeft hij zijn Ariel Atom voor. πŸ˜›
    En het merendeel van deze wagentjes zijn idd niet moeders mooiste, maar met die head scoop (zo noem je die dingen zeker?) zag hij er erg goed uit, beter dan de gewone Kougar Sports! πŸ™‚

  • 6 augustus 2009 om 22:20
    Permalink

    Rijden deze gave hokjes ook niet snelle rondjes Spa? Spuuglelijk maar fantastisch purposefull.

  • 6 augustus 2009 om 02:34
    Permalink

    Goh, Wim, om eerlijk te zijn; ik probeer altijd de (imo) mooiste foto’s te maken van een klassieker op een mooie locatie, dan denk ik goed na over camerastandpunten en omgevingen, ik doe de grootste moeite om mijn foto’s zo simpel, rustgevend, vernieuwend en clean mogelijk te maken, zoals de fotografen die ik als voorbeeld neem. Een foto moet voor mij je aandacht vastgrijpen en je zinloos laten staren voor minutenlang opdat het een geslaagde foto is. πŸ™‚ Maar deze keer was ik idd (op die laatste foto na) al gelukkig met duidelijke foto’s. πŸ˜‰
    Trouwens vreemd dat Kougar met een ‘K’ wordt geschreven, terwijl het dier eigenlijk met ‘C’ moet.

Reacties zijn gesloten.