Classic Wings & Wheels is een van de vele evenementen die een goed doel steunen. Maar het is geen dertien-in-een-dozijn fondsenwerfproject. Wat de bezoekers hier voorgeschoteld krijgen is een unieke mix van de mooiste auto’s en vliegtuigen. In actie welteverstaan! Als gast van Onschatbare Klassieker Magazine was ik er te gast en genoot!
Matra personenauto’s
De organisatie zette dit jaar het merk Matra -letterlijk- in het zonnetje. De aanleiding was dat ‘Mécanique, Aviation et Traction’, van oorsprong actief in de wapenindustrie, 50 jaar geleden voor het eerst als autoproducent handelde. Dit was toen zij het in financiële nood verkerende bedrijf van René Bonnet overnamen. Bonnet bouwde de Djet op basis van Renault techniek, en Matra leverde daarvoor al de kunststof carrosseriën. De René Bonnet Djet werd omgedoopt tot Matra Bonnet Djet. Na de overname werd de Djet onder leiding van de van Simca afkomstige Philippe Guédon breder en langer gemaakt, en ook op vele andere punten aangepast. De Djet werd opgevolgd door de M530. Het getal ‘530’ is afkomstig van de R530 raket van Matra. De M530 had een versie van de V4 motor van Ford onder de motorkap. Andere personenauto’s van het merk waren de Bagheera, Rancho (bekend door Bassie en Adriaan) en de Murena.
Na de auto’s die onder eigen naam (Simca-Matra, later Talbot-Matra) gemaakt werden, verzorgde Matra de bouw van diverse modellen van Renault, waaronder de Espace en Avantime. Van dat laatste model waren diverse exemplaren te bewonderen op Gilze-Rijen.
Matra raceauto’s en Henri Pescarolo
Naast de bouw van personenauto’s maakte Matra ook enkele oogstrelende raceauto’s. Hun Le Mans-auto’s lijken zo uit de Michel-Vaillant boeken te komen en waren in de jaren 1972, 1973 en 1974 zeer succesvol. In 1972 reden Graham Hill en Henri Pescarolo 344 rondes in hun Matra MS670. Het jaar daarop maakte Graham Hill plaats voor Gérard Larousse. Pescarolo en Larousse reden 355 ronden in de MS670B. Dezelfde heren stuurden de MS670C 337 maal langs de finishlijn. Die resultaten waren in alle genoemde jaren voldoende voor een eerste plaats.
Helaas waren de MS670’s niet aanwezig, maar wel een replica van de MS640 waarin Pescarolo in 1969 een zwaar ongeluk kreeg tijdens tests op het circuit van Le Mans. Zware brandwonden zorgden er voor dat hij even uit de running was, maar verhinderde niet dat hij tijdens de Grand Prix van Duitsland in een Formule 2 auto toch de eerste plaats in zijn klasse wist te behalen. In 1970 nam het F1 team van Matra Henri Pescarolo full time in dienst. Op Gilze-Rijen reed Pescarolo, compleet met zijn kenmerkende groene helm, weer in de geweldig klinkende Matra F1 auto met de door het merk zelf ontwikkelde 3 liter V12. Google voor het geluid maar eens op ‘Matra MS11 V12‘ en pas het volume van je luidsprekers aan.
Clubs, demo’s en meer tijdens Classic Wings & Wheels
Niet alleen de Matra’s draaiden hun rondes op het asfalt van vliegbasis Gilze-Rijen, ook Formule 1 auto’s van onder andere Footwork en Benetton en de auto’s van de diverse clubleden trokken in verschillende demo’s voorbij aan de tribunes die goed gevuld waren met toeschouwers. Maar een vliegbasis zonder luchtshow is ondenkbaar, dus ook in de lucht was er veel moois te zien en te horen. Het publiek werd getrakteerd op een Spitfire, een Mustang (geweldig fluitend geluid tijdens het duiken!), een Mitchel B25 bommenwerper, formatievluchten en luchtacrobatiek ‘op hoog niveau’.
Goed doel
Het goede doel dat deze editie door Classic Wings & Wheels gesteund werd, was de Brandwonden Stichting. Deze stichting financiert onderzoek om brandwondenoverlevers te helpen. Ze streven naar minder operaties en zoeken naar oplossingen voor de blijvende problemen die littekens veroorzaken, zoals het straktrekken en de altijd aanwezige jeuk.