"1965TriumphSpitfire" by jimmyroq - http://flickr.com/photos/jimmyroq/230056905/. Licensed under CC BY-SA 2.0 via Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1965TriumphSpitfire.jpg#/media/File:1965TriumphSpitfire.jpg

Hoe vaak overkomt het je niet? Je ziet een auto die je tot nu toe altijd over het hoofd hebt gezien, maar die de laatste paar jaar zó fors in waarde is gestegen dat hij financieel gezien buiten bereik gekomen is. Of eentje die je vijf jaar geleden gewoon niet interessant vond, ondanks dat je ‘m voor een habbekrats kon kopen. Nu baal je dat je dat niet gedaan hebt, want ten eerste blijkt dat de auto toch wel interessant is en ten tweede is ‘ie flink duurder geworden. We proberen een aantal van die auto’s te vinden voor het te laat is. Ze hebben soms namelijk de neiging in rap tempo te verdwijnen.

Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V

Auto’s die populairder zouden moeten zijn #1: Alfa Romeo GTV

Wat deze auto zo oninteressant lijkt te maken is ons een raadsel. We vermoeden de combinatie van voorwielaandrijving en wigvorm, al vinden we vooral de voorwielaandrijving slechts ‘jammer’. Voor minder dan € 1000,- heb je al een GTV 2.0 Twin Spark (150 pk) met ‘wat werk’, maar je kan ook bijna 10 mille stukslaan op een Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V. Een extreem breed spectrum dus, waarin vooral de 2-liter modellen overheersen. De GTV was er ook met twee liter V6 turbo, die er voor zorgde dat de motor zo’n 200 pk op de voorwielen los kon laten. Deze Alfa werd ook als cabriolet geleverd, en ging dan -niet geheel verrassend- onder de naam Spider door het leven. De prijzen van de Spiders liggen een stuk hoger, maar eerlijk gezegd vind ik de coupé mooier…

"1965TriumphSpitfire" by jimmyroq - http://flickr.com/photos/jimmyroq/230056905/. Licensed under CC BY-SA 2.0 via Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1965TriumphSpitfire.jpg#/media/File:1965TriumphSpitfire.jpg

Auto’s die populairder zouden moeten zijn #2: Triumph Spitfire

Een Britse roadster die nog voor een habbekrats te koop is, maar toch erg leuk is om te zien en om te rijden. De oudste van het stel, maar desondanks is de onderdelenvoorziening vrij probleemloos. Voor net iets meer dan vier mille stap je in een Triumph Spitfire uit 1973, terwijl vroege exemplaren van de Triumph Spitfire al snel meer dan het viervoudige kosten. Ook hier dus weer voor elk wat wils, net als bij de Alfa Romeo GTV. En net als bij de GTV bestond er van de Spitfire een andere versie, de GT6. Dat was de coupéversie met tweeliter zescilinder lijnmotor onder de motorkap. En daar ben ik pas écht verliefd op, hoe leuk een Spitfire ook is…

Toyota MR2 (foto: Betterparts.org)

Auto’s die populairder zouden moeten zijn #3: Toyota MR2 (alle typen)

Heb je het budget voor een Triumph Spitfire (van laag tot hoog), maar loop je met een grote boog om alle Britse auto’s heen, dan is een Toyota MR2 wellicht iets voor jou. Verdomme… (pardon my French) Dat deze auto’s niet meer te zien zijn! Eigenlijk vind ik alle typen wel leuk, van de hoekige eerste exemplaren, tot de ‘schattige’ laatste modellen. Maar doe jezelf (en de rest van de wereld) een plezier en koop een exemplaar dat niet omgebouwd is tot Italiaanse look-a-like. De duurste die nog niet omgebouwd was tot Ferrari is een zilvergrijze Toyota MR2 2.0 GTi met 175 pk voor € 13.950,-. Bijna 9000 euro meer bezorgt je spot en hoon in de vorm van een verknoeid exemplaar uit de categorie ‘wil wel maar kan niet’. Steek dat maar in je zak…

Disclaimer

Klassiekerrally.nl neemt geen enkele verantwoording voor eventuele prijsdalingen of tegenvallende kwaliteit van de getoonde voertuigen. Ook is er geen enkele band met de verkopende partijen. Kopen geschiedt geheel op eigen risico. Zorg er altijd voor dat je de auto goed onder de loep neemt, en neem een kenner mee als je zelf de kennis niet hebt.

Verder wensen wij iedereen veel rijplezier. We zijn benieuwd naar praktijkervaringen met bovenstaande auto’s. Laat reacties hieronder achter.