De oplettende bezoeker zal opgemerkt hebben dat er vorige week geen spot was, dat komt omdat ik tot het plotse besef kwam dat al mijn foto’s opgebruikt zijn! πŸ˜› Hier de laatste auto’s uit de series die ik deze zomer geschoten heb, all American!

Chevy C10Chevrolet C30

Kan een Amerikaanse auto nog typischer zijn? Dit is de Chevrolet C30, de zwaarste versie uit de C/K lijn uit 1960-1966.
Die lijn bestond uit pickups en busjes, en was de opvolger van de ‘Task Force’ series, die liep van ’55 tot ’59.
Dus tot die tijd had Chevy nooit echt een lijn gehad met pickups en busjes, of met wat meer Amerikaanse spirit erin gegooid: trucks. Met de C/K lijn kwam die er dus wel, en de lijn liep door tot 1999, met wat iconische trucks gefabriceerd in die tijd.

Deze truck is dus één van de eerste, en tegelijk de zwaarste wat ook betekent dat hij de grootste motor meekreeg: een 5.4 V8; de lichtste motor was een 3.8 zes-in-lijn…
Zoals te lezen valt, wordt deze truck gebruikt door een rock-band, hopelijk zijn ze succesvol genoeg om het ding te onderhouden…

S5002594

S5002596

S5002598

S5002599

S5002595

__________________________________________________________________________________________

Volgende Amerikaan:


S5002861AC Cobra

Okee, het is niet the real deal: dit is een replica. Maar dichter bij de legende ben ik nooit geweest! πŸ˜‰

Toen hij fris van de band rolde in 1961, kende nog niemand de Britse AC Ace, althans niet vanwege zijn sportiviteit: met een 2 liter Bristol motor (dus een BMW motor) was hij eerder charmant dan temperamentsvol. In datzelfde jaar echter zaten ze zonder motor toen Bristol de fabricage tot een halt had geroepen. Wie kwam met de oplossing?
De Amerikaan Caroll Shelby. Met zijn naam is eigenlijk alles gezegd, want dan weet je ook meteen dat daar de Ford Small Block in kwam, met gemakkelijk dubbel zoveel kracht als de Bristol motor, terwijl hij even zwaar en groot was! Shelby gaf er ook onmiddellijk een naam aan met een beetje kracht: Cobra.
En net toen de naam de lading misschien een beetje dekte, gaf Shelby nog veel meer aan de Cobra: de Big Block V8 van Ford. Die is samen te vatten in twee krachtige statements: zeven liter en een bandenverslindende 480 pk. 0-100 was te bereiken in ongeveer 4 seconden, als je moedig genoeg was… De Cobra’s met de Big Block zijn bekend als de 427 Cobra’s, met 427 natuurlijk verwijzend naar de cilinderinhoud in inchΒ³. Maar laat je niet misleiden bij deze Cobra, als ik me niet vergis, ligt in deze replica een relatief kleine V8.

S5002862

S5002863

__________________________________________________________________________________________

De laatste en misschien wel meest iconische Amerikaan, uiteraard heb ik het over de…

S5002866
Ford Mustang

De Mustang is zowat de Porsche 911 van Amerika: een iconische sportwagen met veel charme, een langlopende productielijn en geliefd bij het grote publiek.
Maar technisch kunnen de twee niet verder van mekaar afliggen: de eerste reeks Ford Mustang is zowat het schoolvoorbeeld van hoe een auto niet hoort te rijden: vaag en nauwelijks afgeremd. Kracht had hij dan weer wel, en wat de Mustang ontbrak, kon je altijd toevoegen door de vele tuners die er nu nog steeds zijn om je hedendaagse Mustang op te smukken, zoals hier ook het geval is!

Dit is namelijk de 2007 Mustang Bullitt, een versie gemaakt ter ere van het 40 jarige bestaan van de gelijknamige film. Zoals we wel weten, kwam daar ook zo’n groene Mustang in voor, een Shelby GT350Fastback die sindsdien de naam “Bullitt” meekreeg (kan een auto nog meer iconische namen in de benaming hebben? πŸ˜‰ ).
De Bullitt kreeg wat extra kracht uit de standaard 4.6 V8, totaal komt op 315 pk en 440 Nm, maar vooral is deze Mustang fijngeslepen door fijne details die de auto ook fijn doen rijden. Zo heeft deze een sportonderstel, betere remmen, andere versnellingsbakverhoudingen voor de manuele bak en natuurlijk vanbinnen en vanbuiten diverse labeltjes en kleurtjes (en hele fraaie velgen) om hem net genoeg te onderscheiden, maar toch te zorgen dat hij discreet in een zijstraat in Knokke kan staan.
Voor weinig mensen daar in Knokke betekende hij iets, maar bedenk dat deze auto alleen leverbaar was in Canada en Amerika, en dan wordt het een echt juweeltje om hier te zien, persoonlijk dacht ik nooit zo-een tegen te komen! πŸ™‚

S5002864

S5002865

Gespot: All American
Getagd op:            

8 gedachten over “Gespot: All American

  • 23 oktober 2009 om 21:52
    Permalink

    Afgelopen maandag kwam ik een Mustang tegen op de Autobahn: snel!

  • 20 oktober 2009 om 12:37
    Permalink

    met het formaat van een school-bus heb je een perfect reclame-object natuurlijk ..
    en met een minimale plaatdikte van 1.6 mm een hele duurzame ..

    hoeveel fabriekjes zouden er inmiddels bestaan met Cobra patenten op zak ??

    de Bullitt is veruit de soberste dus sjiekste van de Mustang family ..
    de vermogenstoename echter fictief ..

  • 19 oktober 2009 om 08:59
    Permalink

    Mooie spot, trouwens die Chevy Van is het eerste model dat door de Politie van Roterdam werd gebruikt als patrouille wagen ! Naast de DAF 33.
    Wij noemden het altijd C10’s; toen ze in de jaren 80 overschakelden op de VW bus waren de Politie agenten niet bepaald tevreden ! Die C10’s waren behoorlijk snel in een rechte lijn weliswaar, maar een VW busje op LPG, daar lachte je om !

  • 18 oktober 2009 om 14:03
    Permalink

    Euhm… Ik heb me overslapen. 😳
    Potverdikke! En waarom: once in your lifetime opportunity, zo’n prachtig stukje ingenuΓ―teit te zien! Beeld je in hoe groot de shuttle is in relatie tot zijn drager-vliegtuig, en zoek dan een prentje op waarin de shuttle gedockt is aan het ISS. Zo’n prachtig en enorm ding wil ik niet missen, ons eerste en enige ruimtestation!

    En kom idd maar op met die klassiekers! πŸ˜‰

  • 18 oktober 2009 om 11:18
    Permalink

    @ Citrofiel: dat zie je dus helemaal verkeerd! Het is juist mooi om eens iets anders te zien dan dat waar mijn voorkeur naar uit gaat. Anders leer je nooit iets nieuws kennen.
    Dus kom maar op met je spots! πŸ˜‰

  • 18 oktober 2009 om 00:24
    Permalink

    Tss, je gaat toch niet uit vrije wil zo vroeg opstaan op een zondagochtend?! 😯 Ik niet in ieder geval, al dansen er marsmannetjes op de maan. :mrgreen:

    Eigenlijk zou ik je een handje moeten helpen door wat klassiekers uit de omgeving hier te fotograferen. Maar ja, daar ben ik te lui voor momenteel. 😈 Misschien komt het er nog wel eens van. Maar het zijn wel opvallend veel Amerikanen. En daar ben ik terughoudend mee, wetende dat Wim daar weinig mee op heeft en hij toch de baas van de site is. πŸ˜‰

  • 17 oktober 2009 om 23:05
    Permalink

    Helemaal niet; de herfst-editie is pas begonnen! πŸ˜‰ Morgen, na ff kijken naar het ISS (om 7:15 zweeft die over West-Vlaanderen) ga ik met de koersfiets-express naar Knokke, ben benieuwd of er het in dit seizoen ook iets wegheeft van een openlucht-autoshow. πŸ˜›

  • 17 oktober 2009 om 22:43
    Permalink

    Mijn voorliefde gaat niet uit naar Amerikanen, maar die ‘truck’ vind ik toch wel wat hebben hoor!
    Maar je weet: uitzonderingen bevestigen de regel.
    Ik vrees dat het ‘spot’ seizoen van 2009 hiermee definitief afgesloten is?

Reacties zijn gesloten.