Heb ik geluk of wat? Dit icoon zien in volle glorie, dakje naar beneden, glimmend als geen andere auto in de straat en een erg strakke carrosserie. Zelfs de Jaguar XKR Convertible (één auto erachter) kan enkel in de schaduw staan van deze auto, the embodiment of Jaguar…

S5002114

De Jaguar E-Type Series III DHC

Even enkele feiten droog neerpennen:
– 1961, de eerste E-Type ziet het daglicht en Enzo Ferrari kan er maar één iets over uitbrengen: “The most beautiful car ever made”.
2004, Sports Car International schrijft de volgende plaatsen in hun ranking toe aan de E-Type: °1 Top Sports Car from the 1960's, °3 Top Sports Car of all time.
– 2008, The Daily Telegraph geeft de E-Type de eerste plaats in hun lijst met de 100 mooiste auto's ooit. FYI dat is boven diverse Bugatti's, boven de Miura, boven de DB9, boven de 250 GTO, boven elke auto.

S5002118

Ik moet wel toegeven dat de mooiste auto ooit niet deze E-Type is, maar de Series I, de E-Type in haar puurste vorm. Die werd dus vanaf 1961 voor het publiek beschikbaar. De auto werd uitgerust met de 3.8 zescilinder met 3 SU carburatoren uit de XK150S, schijfremmen rondom en de mooie gesloten koplampen. In 1964 werd de zescilinder vergroot naar 4.2 liter en bijgevolg werden de remmen verbeterd, samen met het elektrische systeem en er werd een andere versnellingsbak gemonteerd.
Onofficieel veranderde de Series I beetje bij beetje in een soort Series I½; door de strenge Amerikaanse wetten (wat anders) moesten de koplampen open gemaakt worden, enkele andere bedieningsknoppen gemonteerd en een down-tuning uitgevoerd worden, de 3 SU carburatoren werden vervangen door 2 Zenith-Stromberg exemplaren, volgens velen verkrachtte het de auto een beetje.

Dan, in 1968 maakte Jaguar de sprong, de Series I werd geschiedenis want daar kwam de Series II met een grotere mond en dus betere koeling, betere remmen en veel akkefietjes om door de Amerikaanse wetgeving te worden toegestaan. Die kleine details hoopten zich op en weldra maakten puristen duidelijk dat ze het minder hadden voor de Series II.

De 1971-1975 Series III kreeg een nog grotere en minder sierlijke grille mee, maar deze keer schuilde er een totaal andere motor achter, een 5.3 liter V12, echt typisch Jaguar. Nogmaals werden de remmen aangepast en deze keer kreeg hij ook standaard stuurbekrachtiging mee. De performance van die V12 met niet minder dan 4 Zenith-Stromberg carburatoren wil ik u toch nog even meegeven: 244 pk bij 5750 rpm, 386 Nm bij 3500 rpm. Deze brengen de E-Type van 0 naar honderd in 7.4 seconden en de snelheid stagneert bij 215 km/u.

S5002133

Wat heb je nog meer nodig dan de mooiste auto ter wereld, een sublieme dag in Knokke en een all you can eat ticket bij het tankstation? Ik laat jullie de foto's! 🙂

S5002115

S5002116

S5002132

S5002129

S5002126

S5002117

S5002125

S5002121

S5002122

S5002134

Koop boeken over Jaguar:
[amazonshowcase_428f128998717526333f59c3047a7a16]

zp8497586rq
Gespot: Jaguar E-Type
Getagd op:    

14 gedachten over “Gespot: Jaguar E-Type

  • 2 augustus 2009 om 07:08
    Permalink

    In welke omgeving ga je trouwen? Ik kan me voorstellen dat het ’t handigst is dat iemand uit jullie ‘buurt’ een klassieker ter beschikking stelt.

  • 2 augustus 2009 om 07:07
    Permalink

    Oei, dat wordt kort dag! Ik zal eens om me heen kijken en er een mailtje aan wagen. Nadeel is dat het ook nog een bouwvakvakantie is: veel mensen zijn niet thuis.

    We gaan ons best doen!

  • 1 augustus 2009 om 23:19
    Permalink

    @ Angeline
    You’ve come to the right place! 😉 Ik kan je helaas niet helpen (woon veel te ver) maar mijn collega waarschijnlijk wel! Ik maak hem even bewust van je situatie…

  • 1 augustus 2009 om 23:05
    Permalink

    Via Google kwam ik bij deze blog terecht, met deze geweldige auto! WOW!

    Ik trek de stoute schoenen aan en kom met het volgende;
    Komende vrijdag (07-08-’09) gaan mijn vriend en ik trouwen, helemaal top! Alles is geregeld, dachten wij, helaas is een van de belangrijkste dingen nog niet in orde; de trouwauto!

    Mijn schoonvader heeft in de zomer voordat hij overleed een geweldige Jaguar E-type series 3 uit ’72 (dacht ik) gekocht. Een cabrio in dé kleur; Britisch racing green! Echt een plaatje!!!
    Toen wij ons voornamen om te gaan trouwen, was er geen twijfel mogelijk; dat was onze trouwauto! Klein detail was alleen dat hij in onderhoud was i.v.m. een motorrevisie. Het bedrijf dat er mee bezig was verzekerde ons dat de auto op tijd klaar zou zijn voor onze grote dag. Hij zou nl. half augustus klaar zijn, maar 2 weken eerder was geen probleem. Wij helemaal gelukkig.
    Nu balen we alleen ontzettend (ben eigenlijk ontzettend kwaad!); deze week waren ze nog steeds op onderdelen voor de motor aan het wachten!!!! De auto ligt dus nog steeds uit elkaar!
    Vandaar deze ‘wanhoopsdaad’. Is er wellicht iemand op dit forum die een Jaguar E-type bezit of een andere geweldige klassieker, waar wij op onze bijzondere dag gebruik van mogen maken?
    Ik weet dat ik mijn vriend, als grote autogek, geen groter plezier kan doen. De auto heeft natuurlijk geen sentimentele waarde, zoals die van zijn vader, maar zal hem helemaal dé dag van zijn leven bezorgen!

    Wie weet tot mails?

    Groetjes, Angeline

  • 20 juli 2009 om 02:15
    Permalink

    @ Anthony
    Nog ff reageren op je eerste reactie (had niet altijd de tijd om iets zo subjectief als design te bespreken 🙂 ).
    Eerst en vooral de mooiste shots van E-Types. 😛
    http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Jaguar%20E-Type%20serie2%20roadster.jpg
    http://www.laconcours.com/07winners_pix/Jaguar_etype.jpg
    http://www.carfolio.com/images/dbimages/zgas/models/id/5347/jaguar_e-type.jpg
    http://www.mattandliv.com/topcars/jaguar_e-type.jpg
    http://www.ecorra.com/aktuality/foto/E-type.jpg
    Zoals eerder gezegd, deze Series III is niet de mooiste versie. Erg mooi, maar niet de mooiste.
    Verder: persoonlijk vind ik het ook niet de mooiste auto, maar de zachte, deinende lijnen vind ik veel meer oogstrelend dan de imo overdreven traandruppelvorm van bijvoorbeeld de XK120.
    En tja, als een magazine een auto tot de mooiste auto ooit uitroept, is dat eerder om publiciteit te krijgen want elke goed nadenkende schrijver weet dat geen enkele auto de mooiste kan zijn. 🙂

  • 19 juli 2009 om 23:51
    Permalink

    Als u mij niet kwalijk neemt, zal ik dat ergens morgenavond doorzenden.

    @Christophe
    De Dordogne, iets zoals de Belgische ardennen maar den met hogere heuvels. 😉

  • 19 juli 2009 om 23:47
    Permalink

    Onder je eigen account kan je ‘slechts’ 15 foto’s uploaden, dat kan wel eens te weinig zijn voor Anthony 😉

  • 19 juli 2009 om 23:38
    Permalink

    Je kan het met je eigen account uploaden als ik me niet vergis… (als galerij) Ik kijk uit naar de foto’s! 😛
    Offtopic: waar in Frankrijk? 😉

  • 19 juli 2009 om 23:35
    Permalink

    Via http://www.yousendit.com kan je veel tegelijk verzenden (als .zip bijvoorbeeld, tot 100 MB in 1 keer). Je moet daarvoor wel een (gratis) accountje aanmaken, of gebruik maken van mijn account. Mail me maar als je dat wilt: info apestaartje klassiekerrally punt nl
    Ik verheug me er op!

    Fijne vakantie verder 8)

  • 19 juli 2009 om 23:15
    Permalink

    Off-topic: Ik ben nu op vakantie in Frankrijk en heb tot nu toe een autokerkhof (met veel Franse klassiekers gevonden en vastgelegd) en als bij toeval werd er in het dorp waar ik nu verblijf ook een concours gehouden. (denk aan Bugatti, Delahaye, Delage, Amilcar…) waar ik natuurlijk de passende foto’s van heb.
    Hoe kan ik alles aan KR doorgeven? (het is best veel)

  • 19 juli 2009 om 15:58
    Permalink

    Het is een van meest tot de verbeelding sprekende auto’s ooit, zeker een icoon ! 😛

  • 19 juli 2009 om 10:43
    Permalink

    Anthony: Smaken verschillen gelukkig. Maar ook de D-type en de XK120 zijn inderdaad prachtige auto’s. Voor mij is het ook onmogelijk om een ‘mooiste’ auto aan te wijzen. Dat wordt al snel een hele garage vol ‘mooiste’ auto’s 🙂

  • 18 juli 2009 om 23:18
    Permalink

    Ik vind de E-type een beetje (*kuch*) overroepen.
    Geef nu toe, zo mooi is die auto toch niet? Zeker niet naast een D-type of XK120. (om binnen Jaguar te blijven)

Reacties zijn gesloten.