Bij het zien van dat logo kan je niet wachten om te ontdekken wat voor klassieker er nu in onze gespot reeks staat hé? 😉 Voor deze spot hebben we van de ons bekende Pieter Ameye foto’s gekregen van niets minder dan…
De Lagonda LG45
Lagonda… Het nu omstreden merk heeft een geschiedenis zo solide als de 6 of 12 cilinder motoren die de auto’s voortstuwden.
Dit Britse merk is gefundeerd door ene Wilbur Gunn, wiens achternaam het correcte vermoeden verwekt dat hij van Amerikaanse afkomst is. 😉 Hij kwam in 1891 naar Engeland (Staines om precies te zijn) om daar als geniaal ingenieur succesvol motoren te bouwen én te racen. In 1907 maakte hij de sprong naar auto’s. Hij gaf zijn 6 cilinder wedstrijdwinner (Moscow – St. Peterburg Trail, 1910) de naam Lagonda Torpedo, met Lagonda verwijzend naar de verbasterde Indiaanse naam voor een Amerikaanse rivier.
Vele modellen en een Le Mans overwinning later kwam het bedrijf in 1935 in financiële problemen en het werd opgekocht door Alan Good, die zo het bedrijf net uit de handen van Rolls Royce hield. Van dat merk overtuigde hij ook W.O. Bentley om over te stappen naar Lagonda. Bij Bentley, wat toen al eigendom was van Rolls Royce, had hij steeds minder en minder te zeggen, hij mocht op de lange duur enkel nog de nieuwe auto’s testen en zijn mening uitbrengen, dus hij ging zijn ervaring en kennis voor Lagonda gebruiken.
Deze auto was zijn eerste project, in 1936 kwam Lagonda uit met een near as makes no difference 2 ton wegende drophead coupé (verschillende carrosserieën waren mogelijk) met voorin de bekende maar door Bentley verbeterde 4.5 liter 6 cilinder die 150 pk produceerde, genoeg om de auto op een topsnelheid van 167 km/u te brengen. De definitie van klassiek correct. 🙂
Voor de geïnteresseerden: W.O. Bentley’s meesterwerk was echter een 4.5 liter V12, gemaakt voor sedans en later aangepast voor de racerij. Jay Leno kan er 10 minuten ononderbroken over praten. 😛
De foto’s heeft Pieter Ameye gemaakt in Deurle, net wat onder Sint-Maartens-Latem (een gemeente vergelijkbaar met Laren).
Van Simon Herman ontvingen we nog deze prachtige foto ter aanvulling, waarvoor onze dank!
I love it! Dit is toch een auto in zijn puurste vorm? Mijn favo auto-tijdperk in ieder geval.
@ Christophe; Phew… Gelukkig maar.
@ Klassiekerrally
Die SUV komt gelukkig niet, het staat allemaal hier. 😉
Prachtig! Zo worden ze niet meer gemaakt.
De wederopstanding van het merk vind ik -zeker met het beoogde eerste nieuwe model- een belediging van het merk.