Een heel apart autootje, een heel Italiaans autootje. Zijn design doet menig harten smelten en dat maakt het één van de weinige auto's die het International Rally Championship gewonnen heeft (1972) en waar je vrouw niets op tegen zal hebben als je er een aanschaft.

Lancia Fulvia 4

De Lancia Fulvia Coupé A

Om de Lancia Appia te vervangen, werd in 1963 de Fulvia Sedan gepresenteerd op Genève. Deze verschilde erg van de Appia, ondermeer door de voorwielaandrijving en de schijfremmen rondom. Het mag dan ook geen verbazing zijn dat 'Road & Track' in 1967 de Fulvia eerde met de opsomming “A precision motorcar, an engineering tour de force.”

2 jaar  na de onthulling kwam de eerste coupé versie uit, deze die u hier voor u ziet. 🙂 Ook met de bekende en krachtige Lancia V4 motor, uitgeboord van 1091cc (in de sedan) tot 1216cc (in de coupé), hij leverde 81.1 pk op 6.000 toeren en 104 Nm op 4.000 rpm. Iets wat behoorlijk veel was voor die tijd, hoewel er nog veel meer uit te halen was. Dit dankzij verscheidene aanpassingen, waaronder twee Solex carburatoren.

Deze Fulvia verkeert in prima staat, met een volledig herbekleed interieur, mooie velgen, diepe glans in de verf, kortom hij kon gisteren van de band ge

lopen zijn. 🙂

Lancia Fulvia

Lancia Fulvia 5

Lancia Fulvia 6

Lancia Fulvia 1

Lancia Fulvia 2

Lancia Fulvia 8

Lancia Fulvia 10

zp8497586rq

20 reacties

  1. Deze auto klopt niet helemaal. Het is een 2e serie met 1e serie velgen gemonteerd, wat imo zonder aanpassingen niet mogelijk is. Daarnaast is deze kleur niet leverbaar geweest op een 2e serie.
    Maargoed, genoeg gezeurd, perfect of niet, t is en blijft een prachtige verschijning. Rijdt zeer strak, en in standaard uitvoering al zeer moeilijk bij te houden op bochtige weggetjes.


  2. Author

    @ Citrofiel
    Ik denk de succesformule gevonden te hebben, althans voor tijdens de vakantie. 🙂 Tijdens een gewone week zie ik wel waar ik geraak… Maar ik moet zowieso wat spots in stock hebben. 🙂
    Voor tips weet ik idd waar ik moet aankloppen (Jim, Jorrik, Milan en nog wat anderen: heb hun e-mailadres door ooit eens wat wallpapers te vragen). 😛
    Trouwens, als je terug bent wil ik foto’s zien van het jubileum! 😀
    En eigenlijk is het behoorlijk vreemd dat ik zo van ‘de vlaeminck’ naar ‘vla’ ben gegaan terwijl iedereen nog weet wie ik ben! :mrgreen: Die spatie zal het hem idd gedaan hebben… Maar een underscore vind ik zo rommelig… 😛

  3. @ Christophe; Oei, je gaat toch niet nu al problemen krijgen om je verplichtingen na te komen? Twee keer per week een spot willen we! 😛
    Neuh, over camera’s weet ik eigenlijk heel weinig. Als je betere tips wilt, moet je maar contact opnemen met Jim (appeltje). Zijn email staat onder zijn gespot series. Hij is een erg aardige jongen, ik heb al wat mailcontact met hem. Hij zal je vast graag verder helpen met mooiere foto’s maken! Het batterijenprobleem, ik herken het. Moet altijd reserve bij me hebben als ik de camera bij me heb, anders red ik het niet (zeker als ik zoveel fotografeer als op CitroMobile ofzo). 😛
    Over de vlaeminck: Ik denk dat de spatie niet geaccepteerd werd. Op Autojunk kan dat geloof ik niet. Had je er DeVlaeminck van kunnen maken. Maar goed, dat is verleden tijd, nu ben je Vlaatje! :mrgreen:

  4. Author

    @ Citrofiel
    Ah, je reactie over het hoofd gezien.
    Enneuh… Ik moet alweer iets toegeven… Dit is een oude spot. :mrgreen: Ik had een andere auto maar ik twijfelde of hij wel klassiek genoeg was. 😛 Ik had deze nog staan en vond hem best mooi. Plus over die andere auto was de informatie nogal vaag…
    Citrofiel weet nogal veel over camera’s! 😀 Of weet ik zo weinig over camera’s? 😛 Met een statief foto’s maken, het lijkt me nogal moeilijk en minder analoog. Maar ik kan het overwegen, als ik een nieuwe camera koop (die van nu vreet AA-batterijen!).
    En weet je eigenlijk waarom ik op AJ (en nu ook AB) ‘vla’ heet ipv ‘de vlaeminck’? Het werd niet geaccepteerd op AJ! Vreemd hé? Dus ik typte maar vla… Is wel cooler vind ik. 😛

  5. In Deurle, next to St-Martens-Latem is dat. 😉

  6. Author

    @ PieterA
    Bedankt voor de foto’s! Ik schrijf er normaal gezien morgen een artikel over. 🙂 Waar heb je deze gespot?

  7. Stuur me een e-mail en ik stuur je alle foto’s. 😉

  8. Ik heb gisteren een Lagonda V12 drophead coupe gespot. Anders wil ik een van jullie wel de foto’s sturen. Al zijn ze wel niet bijster goed dankzij de gruwelijke lichtomstandigheden. Je kan me bereiken op pieterameye001 (at) gmail dot com.

  9. @ Christophe; Foei. Je zegt zelf dat hij slechts enkele meters van de garage stond, was het zoveel moeite om even terug te lopen? Of is de garage een eind van het huis?
    Natuurlijk, mensen die ik niet vertrouw ga ik niets toevertrouwen wat vertrouwelijk is, dan zou ik je vertrouwen schenden. 😉
    Met een statief kan je voor een langere sluitertijd kiezen (mits je een aardige camera hebt dan, of je zet hem in niet-flitsstand. Wij hebben een vrij goedkope camera, alles automatisch enzo, en als ik een foto in de schemering zonder flits wil maken, voor bijvoorbeeld een mooi effect zoals op deze laatste foto, dan maakt hij automatisch de sluitertijd langer. Zonder statief beweeg je toch wat, en wordt de foto blurry.) en kan een foto zo mooier belicht en scherper zijn.
    Vla gaat inderdaad al heel lang mee, maar het is de enige die we nog gebruiken omdat jij het je AJ-naam (en dus AB-naam sinds de accounts) maakte. C6, Dee, Buzz, ze zijn allemaal vergeten. :mrgreen:

    @ Klassiekerrally; Ouch… Dan toch maar uit gaan zoeken hoe dat anders kan, want dat moet je niet bij elke update hebben natuurlijk. Succes…

  10. @ Citrofiel: die XHTML codes had ik handmatig weggehaald. Na een update stonden ze er weer, inclusief alle Engelse teksten 🙁

  11. Author

    @ PieterA
    Zoals Citrofiel zei, heel precies stond hij in een straat genaamd ‘de Paallanden’. 🙂 (wacky Belgian names… 😛 )

    @ Citrofiel
    Sst… Ik weet niet of ik het met blozende wangen moet zeggen, maar dit zijn gsm-pics… 😛 Ik had m’n camera ff niet bij de hand, dusss… 😉 En bedankt! Weet alleen niet wat een statief zou veranderen aan de foto’s. 😕 Nog nooit foto’s mee gemaakt. En uiteraard mag je vermelden waar ik woon, maar enkel aan de mensen waar jij je eigen adres aan toe zou vertrouwen! 😉
    Ps: vla, die nick op mijn nick gaat eigenlijk al lang mee hé? 😀 Ah, de herinneringen… :mrgreen:

  12. @ Christophe; Oh, mag ik nog even kwijt dat die laatste foto geniaal is qua opzet? 😀 Nu alleen nog een betere camera en een statief… De kwaliteit laat in deze schemering te wensen over.

    @ klassiekerrally; De XHTML-codes boven het typvenster toch maar teruggeplaatst?

    @ PieterA; Zoals in de comment boven de jouwe staat: Vlak bij waar Christophe woont. In Sint-Kruis, vlakbij Brugge (zei ik bijna weer Gent, ik leer het ook nooit). (aangezien je zelf strooit met adresvermeldingen en het ook zichtbaar is op autoblog zal je het wel niet erg vinden dat ik het zeg, vla? Ehm, ik bedoel Christophe?)

  13. Vreemd genoeg heb ik er nog nooit een gezien. Schitterende wagen natuurlijk. De bizarre C-stijl doet me de ene keer watertanden terwijl ik ze de andere keer nogal lelijk vindt. Een auto die nooit verveelt dus. Waar was dit ergens?

  14. Author

    @ Klassiekerrally
    Deze stond slechts enkele meters van onze garage! 😀 Kijk bij die foto van het front naar de Golf links in de achtergrond. 😉

    @ Citrofiel
    Vind ik ook. Het apartste is dan toch de abrupt afgesneden achterkant, je moet ervoor te vinden zijn… Volvo doet deed dat ook (S60, V70, S80 van 2005). Maar niet zo geaccentueerd als deze weliswaar.

  15. Aparte achterkant/achterlichten eigenlijk. Het valt me pas met deze kleur/deze kleine kentekenplaat op…

  16. Ingetogen chique en charme, de juiste kleur, waarom worden er geen charmante auto’s meer gemaakt, de lichtvoetigheid spat van deze charmante Italiaanse af !
    Ik denk gelijk aan Sophia Loren om samen met haar in deze Lancia door Rome te flaneren. Cruisen doe je nooit in een Lancia !

  17. Je weet ze wel te vinden Christophe! Wat een schoonheid. Ik heb er wel een zwak voor… De filigraine dakstijlen vind ik telkens weer geweldig. Super!

Comments are closed.