Even de Spa Six Hours-flow onderbreken voor de wekelijkse spot. 😉 Dit maal komen de foto’s niet van mij, maar van een vriendin die in de vakantie iets bijzonders zag op reis op een eiland aan de westkust van Frankrijk…
De Peugeot 404 Cabriolet
Toen die vriendin me meldde dat ze de auto vooral op de plaat vastlegde vanwege de chroom velgen, begon ik al te argwanen over de blauwe Peugeot. Maar niets is minder waar want in een schitterend stukje Frankrijk spotte ze een meesterwerk van Pininfarina, die in menig autoliefhebber z’n verlanglijst staat (zelfs Michiel van den Brink wil er één!).
In 1960 kwam het strakke design voor het eerst buiten in de vorm van de 404 sedan, welke overigens erg uitbundig gepresenteerd werd op de Parijse autoshow zoals te zien is op het plaatje hierboven.
De auto was uitgerust met een 1.6 viercilinder met ofwel een Solex carburator of Kugelfischer mechanische injectie. En de nieuwe technologie houdt daar niet mee op want er was zelfs een 1.9 dieselmotor én een ZF automaat beschikbaar! Het behoeft geen uitleg dat de 404 door zijn hoogwaardige en betrouwbare karakter voor een degelijke prijs uiterst geschikt was als taxi, en tot op heden zie je de typische Fransoos nog rondsnorren in hartje Parijs. Niet alleen daar overigens, want naast de +1.8 miljoen exemplaren die van 1960 tot 1975 door Peugeot gemaakt werden, zijn er nog eens bijna 2.9 miljoen exemplaren onder licentie gemaakt, voornamelijk pickups en meestal gebruikt in ontwikkelingslanden. De technologie was zo robuust dat de auto nog tot 1991 onder één van zijn carrosserievormen in productie bleef.
En het meest verleidelijke droommodel was natuurlijk de cabriolet. Die werd in 1962 bij de lijn toegevoegd, een jaar later kwam de coupé. Zijn main feature? Pininfarina styling! 😉 Dat en de robuustheid van de 404 natuurlijk. De motor bleef dezelfde koppelrijke 1,6.
Interessant is dat Pininfarina ook een hardtop voor de cabriolet verkrijgbaar maakte.
En dus, een verleidelijk stukje Franse en internationale geschiedenis, een echte allemansvriend: de 404 in een zonovergoten stukje Frankrijk.
Deze 404 is overigens de ultieme versie die in 1964 werd gemaakt, met een krachtigere motor, thermostable bekrachtigde remmen, andere velgen, banden en knipperlichten.
Een mooie spot, deze kleur Bleu Ciel, zie je niet vaak.
Toch enkele kanttekeningen:
* De foto van de Parijse Autoshow, is van latere datum, 1967, zoals te zien is aan de laatste generatie 404 C/C met verstralers in de grille, en het interieur van de Parc des expositions de la porte de Versailles.
* De foto van de wieldop is, naast de cameo van de fotografe, tevens bijzonder omdat het de 6-sleufs wieldop betreft, welke slechts korte tijd werd geleverd, daarna kwam de veel voorkomende 8-sleufs wieldop.
Leuke spot, locatie lijkt erg op het marktplein van Chateau d’Oléron 🙂
Hehe, thanks kerels! 😛
@de sjonnies: Please do! Ik weet ook wel dat Peugeot het over het algemeen beter heeft gedaan dan Citroën, maar voor fanboy-zijn doet succes er gelukkig niet toe. Dan speelt juist hoe leuk een auto is, en saaiere auto’s als de 404 kunnen rekenen op minder liefhebbers, maar meer kopers.
@Christophe: De kwaliteit van de foto’s is zeker niet verkeerd, alleen dat ‘kunstzinnige’ vleugje ontbreekt. Niets mis mee, maar jammer als je beter bent gewend. 😉
@ citrofiel – dat grijze beestje heeft het leven van Citroën echter zo zuur gemaakt dat Citroën uiteindelijk is overgenomen door Peugeot…. maar daat zal ik wel een aflevering van iconen aan wijden !
Ik klaag niet over de foto’s hoor. Zijn wat mij betreft goed genoeg en van harte welkom!
Op een van de vele zonnige dagen met een 404 Cabriolet langs de Franse kust paraderen. Dat roept zelfs bij mij een behaaglijk francofiel gevoel op. De perfecte tijd en plaats voor deze auto wordt haarfijn weergegeven op de foto’s. Kudo’s voor het dinnetje van Christophe. 😉
@ de sjonnies
Klinkt als een goed plan. 🙂 Fotootje uploaden via je profiel? 😛
@ Klassiekerrally
Haha! Gelukkig maar, dan kan ik die villa aan de kust en dus ook mijn vrouw blijven behouden. 😆
@ Citrofiel
Je hebt een punt, in de saaiste uitvoering (dus een volledige standaard sedan) is het idd gewoon een grijs beestje. Zoals hij hier staat is hij idd erg mooi.
De foto’s zijn idd niet van blog- & spotmaster-über-koninklijke-baas kwaliteit , maar het moet ook lukken om een goed artikel te schrijven rond normale foto’s vind ik. 🙂 Plus ik heb al veel erger gezien, krijg ook nog wel eens foto’s van vrienden en die zijn echt mottig! 😛 Deze zijn een hele verademing vergeleken met de andere.
Je kan wel zien dat deze foto’s niet door Klassiekerrally’s spotmaster himself gemaakt zijn. Wat algemene, saaie foto’s. Ondanks dat ze zo creatief is, zoals je zegt. 😛
Maar dat laat natuurlijk de hele auto onverlet. Wat een mooi ding hè. De 404 sedan vind ik eerlijk gezegd vrij saai. Hij heeft precies de ‘standaardverhoudingen’ van een sedan, en verder compleet rechte lijnen. Niet mijn ding. Maar wat Pininfarina dan toch nog van de Cabrio heeft weten te maken is ongelooflijk. Veel stijlvoller en sierlijker. 🙂
@ Christophe: ze mag zeker meer van dit soort foto’s aanleveren. Direct, of via jou. Dan hou jij je goedbetaalde baantje bij Klassiekerrally.nl ook nog 😉 😛
@Christophe… ik heb gisteren de motorkap geopend en ja ziet er werkelijk goed uit. Tjsa waarom ik er niet mee rijd; weet je dat ze verwarmd naast de keuken in de garage staat is eigenlijk genoeg, maar ik zal haar na de winter weer eens onder handen nemen. Soms rommel ik weleens aan haar.
Die Thermostables remmen met Hydrovac bekrachtiger bijten nogal, oud monteurs bij Peugeot dealers noemden het “Scania Remmen” omdat de remschoenen enorm groot zijn, vooral vooraan.
@ cheetacars
Ah, da’s onvermijdelijk hé… Denk (maar ik weet niet zeker) dat deze wel ietsje bestendiger is tegen roest dan zijn tijdgenoten.
@ lincoln
Ah, hier zijn er nochtans voldoende paradijsjes hoor! In Nederland vast ook. Van die plekjes waar je de buurt wat kent, en waar iedereen lacht. 😛 Kan er niet meteen één opnoemen, want ze verschuiven altijd samen met het weer. 😉
@ de sjonnies
Ik moest idd aan die van jou denken toen ik dit schreef! 😉
Klinkt als een ware parel, draait hij ook lekker? En waarom rijd je er niet meer mee?
En ik ben wel benieuwd wat er precies zo onprettig is aan die Thermostables (kwaliteit, remgevoel, effectieve remkracht,…)?
Okee dan, één uitweiding over de fotografe. 😉 ’t Is idd een fantastische en vooral creatieve persoon! Ze mag wel nog voor KR werken zeker? 😛 (straks pikt ze m’n job nog in! )
Gek, ik heb hier in de garage Miss Daisy staan, een 67’er 404 sedan met schuifdak, wit met rode pluche bekleding en nog steeds in zijn eerste lak; 100000 op de teller (waarvan ik er 60000 heb gereden) maar van de coupe en de cabrio ben ik nooit gek geweest, geef mij maar een MGB of een Triumph Roadster, vind ik veel meer spoooortwagen ! Miss Daisy staat al een jaar of tien stil als ‘poezenmand’, maar ik laat Miss Daisy nog wel regelmatig lopen.
Die Thermostables remmen zijn helemaal niet zo prettig.
echt een auto die in nederland niet op zijn plaats zou zijn ..
je moet er een goede opslag voor hebben ..
en je kan em hooguit 2 maanden effectief rijden ..
ook een cabrio open parkeren is hier geen goed plan ..
kortom .. een onhandig ding ..
op de foto,s is ie echter helemaal in zijn biotoopje ..
@Christophezijnvriendinnetje .. goed gespot hoor meid ..
Ideaal bij dergelijke temperaturen. 8)
Ziet er in elk geval zomers uit. En daar hou ik wel van 😉
idd, vergeten te zeggen: Laatste foto is de mooiste 😀
Prachtige auto inderdaad. Mooie foto’s en zowaar een zelfportret van de dame die de foto’s maakte 8)
Kijk, zulke vriendinnen mag ik, ik heb ook nog een foto van een Veyron liggen van een vriendin 😛 Mooie spot, mooie auto, de vraag is hoeveel er nog over zijn in perfecte staat. Laatst reed er hier ook een, er kwam al iets roestkleurigs onder de randjes vandaan.