Het is vakantie, ik heb tijd om eens wat zeldzamere klassiekers op te zoeken. En waar kan je betere auto’s vinden dan in Knokke, de rijkste badstad van België? 🙂  De 19 km met de koersfiets langs een prachtige bochtige weg (maar met sterke tegenwind) was het waard, want ik was Knokke nog niet binnen of de Ferrari’s, Porsches en Duitse sportsedans zoefden me al om de oren. Toch heb ik Knokke die dinsdag wat moeten uitkammen om haar fijnste auto’s uit te zoeken. Ziehier het resultaat:

S5001909

De Wolseley Hornet Estate

En ik die dacht dat bij het vinden van de auto het uitkammen voorbij was: de reden dat dit artikel zo laat gepost wordt (ik post de spots meestal rond 14 uur) is simpelweg omdat ik allerhande specialistensites moest opzoeken om iets van deze auto te weten te komen!

S5001910

Voor zij die Wolseley niet kennen, het autobedrijf maakte in 1896 haar eerste auto (een driewieler), pas in 1901 was Wosleley Motor Company een officieel feit en het bedrijf hield helaas op met bestaan in 1975. Deze Wolseley is er één uit 1932 en heeft een smeuïge 1.3 zescilinder voorin. Hij heeft een gesyncroniseerde vierbak en dat is onmiddellijk ook het laatste waarvan ik zeker kan zijn. Welke carrosseriebouwer deze ‘woody’ gemaakt heeft, is me een raadsel. Op het internet valt er nergens een gelijkaardige Hornet te vinden…

S5001911

Ik kan wel zeggen dat de auto in slechte staat verkeert, helaas gebruiken de eigenaren het beestje enkel als reclamebord en denken ze niet aan de waarde van dit zeldzame artefact. Hij staat overigens te koop, € 21.000… Zouden ze dan toch de waarde ervan kunnen inschatten?
Anyhow, ik laat jullie de foto’s. 🙂

S5001918

S5001917

S5001916

S5001915

S5001914

S5001913

S5001912

S5001919

Als iemand een behangpapier-versie wil, gewoon het formaat vermelden en hij komt eraan. 😉

Ps wat is een trip naar Knokke zonder bezoekje aan Bourgoo, de Audi, Saab en Bentley dealer van Knokke-Heist? 😛  Ik hoefde niet eens te vermelden dat ik kom als auteur van een klassiekersite om overal te mogen gaan gluren!
– Wat stond er? Droog opgesomd: eerst en vooral: een Bentley Speed Six – Bleu Train in de showroom, ontelbaar veel Bentley’s uit de Continental series, 2 Brooklands’, wat Arnages, wat Rolls Royces (Silver Shadow, Silver Wraith Convertible – als ik me niet vergis en een Camargue) en op een andere parkeerplaats 2 keer een R Type saloon.
Oh en in de garage (naast de gecrashte Continental GT en de Flying Spur) een Le Mans racer waarvan er maar één is in België. Dichter bij de auto’s die Jay Leno in de hemel prijst, ben ik nog nooit geweest… Babyblauw overigens, een pracht van een auto…
Maar Mr. Georges Bourgoo himself heeft me met aandrang gevraagd geen foto’s op het internet te plaatsen. Het zou niet de eerste keer zijn dat de politie langskomt in opdracht van de eigenaren. Ach, Bentley-eigenaren zijn niet meer wat ze vroeger waren… 😉

Gespot: Wolseley Hornet Estate
Getagd op:    

8 gedachten over “Gespot: Wolseley Hornet Estate

  • 2 juli 2009 om 00:12
    Permalink

    @ PieterA
    Ik kan je altijd een mail zenden met een fotootje – maar die je uiteraard geheel voor jezelf houdt. 😉

    @ Kurt
    Beats me… Maar mr. Bourgoo zei dat elke auto waar een nummerplaat op hing, niet op het internet mocht. Dus eigenlijk kan ik enkele auto’s tonen… 😛 En bedankt! 🙂

    @ Citrofiel
    Hehe! Extreem is het eigenlijk wel ja! 😛 Maar ik denk dat een zescilinder 1.3 heerlijk soepel draait, en veel koppel heeft. En idd: grote fout bij de Belgen: weeral! Ik probeer me altijd te verbeteren, en doe ik het niet dan doen mijn leerkrachten het wel! 😛 We’re working on it. :mrgreen: Bedankt trouwens! 🙂

  • 1 juli 2009 om 23:58
    Permalink

    Een zescilinder van 1.3 liter? Een zescilinder in dat kleine koekblik? €21.000 voor dat kleine koekblik? Het is wel een opsomming van extremen zeg…

    En alweer (of zoals Belgen het zeggen: weeral): Prachtige close-up foto’s, alleen jammer dat Knokke zelf niet zo fotogeniek is… 🙁

  • 1 juli 2009 om 20:54
    Permalink

    PS. die zwart-wit foto is toch de mooiste uit het rijtje 😛

  • 1 juli 2009 om 20:53
    Permalink

    Waarom stonden al die auto’s die niet gefotografeerd mogen worden dan openlijk in een showroom?

  • 1 juli 2009 om 20:20
    Permalink

    Wat een leuke auto! Jammer dat je de andere foto’s niet mag tonen, maar goed dat je dat verzoek respecteert.

  • 1 juli 2009 om 19:19
    Permalink

    Nee, natuurlijk. Een woord is een woord. Al ben ik benieuwd. 😉

  • 1 juli 2009 om 18:03
    Permalink

    @ PieterA
    Ik weet ook niet echt wat de eigenaars zo erg vinden, maar het is al gebeurd dat de politie langskomt omdat de foto’s met nummerplaat op het internet verschenen… En de man is zo vriendelijk om na al die miserie met bezoekers, mij toch nog overal binnen te laten, dat ik geen domme dingen ga doen. En ik vermeldde het ook om de nummerplaten weg te shoppen, maar hij zei dat er van die blauwe Le Mans racer maar één in België is en de eigenaar dus direct weet van wie hij is. Spijtige zaak weliswaar, al dat moois en ik mag het niet delen… (heb uiteraard nog de foto’s)

  • 1 juli 2009 om 17:58
    Permalink

    Wat bedoel je juist met “Het zou niet de eerste keer zijn dat de politie langskomt in opdracht van de eigenaren.”?

    Mijns inziens kan er weinig misgaan wanneer de nummerplaten worden weggeshopt.

    ot: De Wolseley doet me niet zoveel. Voor €20.000 valt er wel een leukere en mooiere klassieker te vinden.

Reacties zijn gesloten.