Al enkele jaren bezoek ik Interclassics & Topmobiel, de gezellige, overzichtelijke en kwalitatief hoogwaardige beurs voor klassieke auto’s in het Maastrichtse MECC. En elk jaar wordt de invulling van de hallen beter en mooier. Net als in voorgaande jaren is er ook dit jaar weer een aantal hoofdthema’s.
Een van die thema’s betreft de wedstrijdauto’s van Jaguar. Naar aanleiding van het 80-jarig bestaan van het Britse merk wordt in samenwerking met de Jaguar Daimler Club Holland een indrukwekkend aantal race-Jags naar de Maasstad gehaald:
- Jaguar XK120 ‘NUB 120’, open tweezitter uit 1950 – De XK120 was meer dan elk ander exemplaar dé auto waarmee Jaguar zijn sporen in de rallysport heeft verdiend met Ian Appleyard en zijn vrouw Patricia (dochter van William Lyons) als bemanning. De twee pakten met de NUB 120 een Coupes des Alpes in de Alpine Rally van 1950 en wonnen er de RAC Rally en de Tulpenrally mee. Het geheim van het wedstrijdsucces was zijn uiterst stijve chassis, de uitzonderlijke betrouwbaarheid van zijn toen nieuwe 3,4 liter motor met dubbele nokkenas, en het lage gewicht van zijn volledig aluminium carrosserie (voor de latere productiewagens stapte men over op staal).
- Jaguar C-Type uit 1953, waarmee Jaguar zijn eerste 24 uur van Le Mans won – Met gebruik van de beproefde motor, transmissie en voorwielophanging van de XK120 ontwikkelde Jaguar een stijver lichtgewicht buizenchassis. Dat werd gemonteerd met een gunstig gestroomlijnde, fraaie aluminium carrosserie.
- Jaguar D-Type XKD 606, de 1957 Le Mans winnaar – Klassieker uit de collectie van het Louwman Museum, waarmee het privé-team Ecurie Ecosse in 1957 als winnaar werd afgevlagd tijdens de 24-uursrace van Le Mans. Het Louwman Museum heeft na een langdurige restauratie die met veel gevoel voor historie is uitgevoerd, de originele componenten weer bij elkaar gebracht.
- Jaguar Silk Cut XJR9, waarmee Jan Lammers Le Mans 1988 heeft gewonnen – In 1988 toog Jaguar op volle sterkte naar Le Mans, met vijf deelnemende XJR9 wagens, elk aangedreven door de Jaguar V12-motor die 760 pk genereerde uit een inhoud van 7,0 liter. De winnende Jaguar, bestuurd door Jan Lammers, Johnny Dumfries en Andy Wallace, reed 394 rondes en legde een afstand af van 5.332,79 km. Ter vergelijking: de winnende D-type uit 1957 reed een afstand van 4397 km.
De XK120 ‘NUB 120’, C-Type en Silk Cut XJR9 worden beschikbaar gesteld door Jaguar Daimler Heritage Trust uit het Verenigd Koninkrijk. De D-Type XKD 606 wordt geshowd dankzij het Louwman Museum uit Den Haag.
Naast de ‘Cats from Coventry’ is er ook aandacht voor Grand Prix Classics. De eerste Grand Prix race vond plaats in 1906 op een driehoekig circuit in Le Mans, waar elke dag 6 rondjes werden gereden. In afgelopen decennia is er veel veranderd in de wereld van racing. Aan de hand van een 20-tal historische racers wordt op TopMobiel de Grand Prix geschiedenis gepresenteerd. Onder deze 20-modellen bevinden zich onder andere de “Graham Hill” Lotus 49 R3 en de BRM 1.5L V16. Beide wagens worden door het Beaulieu National Motor Museum ter beschikking gesteld. In samenspraak met de HARC en de HGPZ worden enkele unieke raceklassiekers gepresenteerd in het showgedeelte. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Lotus, Maserati, Bugatti, Ferrari, Williams, March, Tyrell etc. Deze expositie komt tot stand in samenwerking met de Historische Auto Ren Club (HARC) en de organisatie van de Historic Grand Prix te Zandvoort.
Meer informatie en online ticketverkoop via www.ic-tm.nl