Dinsdag 15 september overleed Elio Zagato op 88-jarige leeftijd. Hij was de zoon van Ugo Zagato, die de oprichter van het beroemde designhuis Zagato was. Elio nam het bedrijf in 1968 -na de dood van zijn vader- over.

Hij was een hartstochtelijk racer in de GT-klasse. Het was dan ook die categorie auto”s waar zijn constante aandacht http://www.phpaide.com/forum.php?langue=fr&page=1 naar uitging. Wat hij van maandag tot en met vrijdag bouwde werd op zaterdag en zondag aan de tand gevoeld. Daaruit ontstonden veel vernieuwende ideeën, zoals het beroemde double-bubble dak, dat hij samen met zijn vader bedacht en uitwerkte. Ook de coda-tronca en plexiglas zijramen ontsproten aan zijn brein.

Met Elio aan het roer van het bedrijf werden enkele van de mooiste Zagato-creaties gemaakt. Mijn favorieten zijn de Aston Martin DB4 GT Zagato, de Maserati A6G en de Fiat 8V Zagato.

Via: coachbuild.com

In memoriam: Elio Zagato (1921-2009)
Getagd op:            

20 gedachten over “In memoriam: Elio Zagato (1921-2009)

  • 23 september 2009 om 17:47
    Permalink

    @Klassiekerrally ..
    er zijn vandaag de dag veel meer auto,s .. ook zijn ze stukken groter ..
    en over het aantal soorten maar te zwijgen ..

    ook denk ik dat je het werk van die lui onderschat ..
    al is het standaard onderstel tegenwoordig 100X beter als toen ..

    je weet .. ik ben zwaar pro-klassieke ambachten ..
    maar ook zwaar advocaat van den duvel ..

  • 21 september 2009 om 20:31
    Permalink

    Imponeren is inderdaad van alle tijd (damn, zelfs de holenmens deed ‘t!), maar ik ben van mening dat het er in de jaren ’20 tot en met ’60 wat stijlvoller aan toe ging dan nu.
    Het lijkt tegenwoordig wel of luider gelijk staat aan beter en hard rijden gelijk aan een geweldig libido. Men kent geen grenzen meer.

    Oud geld kwam vooral voor in aristocratische kringen, waar etiquette een belangrijk deel van de opvoeding was. Het nieuwe geld is vaak snel verdiend en wordt even vaak achteloos en overdreven opzichtig uitgegeven. Bovendien komt nieuw geld in diverse gelederen van de bevolking voor. Niet altijd de milieus waarmee je je zou willen identificeren (in de zin van: criminelen).

    Aan de andere kant: Het zou me niet verbazen wanneer veel ‘oud geld’ afkomstig is van roofridders. Ook niet bepaald lieverdjes. In dat geval is er inderdaad niets veranderd 😉

  • 20 september 2009 om 21:45
    Permalink

    imponeren heeft is van alle tijd .. aandacht is alles ..
    of het nu de Bentley boys uit de jaren 30 zijn ..
    de filmsterren uit de jaren 50 ..
    de borsthaar-patsers uit de jaren 80 ..
    de palm-invest kwibussen van nu ..
    de autobloggers op klassiekerrally ..
    allemaal aandacht .. omdat we gelukkig niet alleen op de wereld zijn ..
    ik heb die romantiek al van me af gegooit ..

    materialen + kennis ..
    neem een koeningsegg .. je weet dat ie van carbon is ..
    zonder voorkennis zou je weten dat ie nooit uit staal geklopt kan zijn ..
    als die ouwe Zagato toen de middelen had om zo makkelijk met carbon te werken als dat het nu kan ..
    had ie natuurlijk nooit van zijn levensdagen met staalplaat zitten klooien ..

    hadden zijn auto,s dan minder “mooi” geweest ??
    ja ..
    arbeidstrots is namelijk ware schoonheid ..

  • 20 september 2009 om 21:16
    Permalink

    Oh en waar wil je heen met die materiaalkennis? 😕

  • 20 september 2009 om 21:16
    Permalink

    @ lincoln
    Haha, ik zie waar je heen gaat met dat ‘fijner rijden’ verhaal! 😉
    Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar de auto zou normaal moeten rijden als een DB4 GT. De motor is niet uitgeknepen om elk laatste cijfertje eruit te persen.
    Stel dat een tuner vandaag de dag een auto maakt als de DB4 GT Zagato, dus hij neemt bijvoorbeeld een DB9 en zet er een erg mooi koetswerk op, een echt pareltje, maar hij doet niets met het onderstel?
    Ik kan me geen voorbeelden voorstellen maar ik weet dat het niet zou lukken want de markt voor dit soort auto’s is gewoon veranderd, de rijkelui zijn veranderd. Alles moet ‘imponeren’, ook de auto. Zo groot, stoer, agressief en ‘sterk’ mogelijk.

  • 20 september 2009 om 12:31
    Permalink

    neem bovenstaande foto ..
    die motorkap alleen al ..
    waar van over elke vierkante centimeter 100X voelen en discuseren aan vooraf ging ..
    waar er 20 vorige exemplaren de schroot op gingen ..
    voordat er uberhaupt versteviging en bevestigings punten gemaakt konden worden ..
    met waarschijnlijk net zoveel drama ..

    een plaatwerker met goed uitgeruste werkplaats kost vandaag al snel een 70 euro per uur ..
    en zal daarbij nooit het geduld op kunnen brengen om met een ontwerper van de oude stempel te kunnen werken ..

  • 20 september 2009 om 11:42
    Permalink

    @Christophe ..
    vandaag carbon wat gisteren chroom was ..
    aan overbodige frutsels geen gebrek ..
    maar nu een ander punt (die wij al vaker besproken hebben) ..

    iedereen hier heeft wel een beetje materiaal-kennis ..
    en de wetenschap dat wat er nu met kunstoffen gemaakt kan worden .. nooit uit staal gegoten/geklopt/gestanst kan worden ..
    je ziet van verre of een hoekig stuk plaatwerk zonder naden van gegoten plastic dan wel van staal is .. dat weet je gewoon ..

    ook al moet erts net zoveel prosessen ondergaan voor dat het staal is als ruwe olie plastic kan zijn heb je toch het gevoel met een “natuurlijk” materiaal van doe te hebben ..

    plastics zijn rond 1973 rendabel geworden voor gebruik in de carrosserie ..
    mede omdat de man/uur prijs veel hoger werd dan de te gebruiken materialen ..

    “het fijner rijden verhaal” ..
    bovenstaande auto zal in de tijd een 10X duurder geweest zijn als een Simca bijv. ..
    zou die ook 10X fijner rijden ??
    fijner dan een Hillman ??

  • 20 september 2009 om 00:30
    Permalink

    De oude man leeft voor eeuwig voort in de geschiedenis, dat vind ik één van de beste manieren om te sterven.

    Goed artikel Klassiekerrally, mooi kort maar allesomvattend. En die foto inderdaad. Ik ging nog zeggen hoe geweldig die foto is, maar je beseft het zelf al. 😛

    @ lincoln
    Eerste reactie, je hebt geen idee hoe vaak ik die nog ga citeren man. :’)
    Even mengen in de discussie: over Roush ben je alvast juist.
    Maar tuners zijn soms overroepen en geraken niet verder dan overbodig carbon (wat heeft men er tegenwoordig mee?!).
    Dan heb je tuners als Mansory, waar ik toch wel fan van ben (voordat iemand een hartstilstand krijgt, lees verder) want ze doen tenminste dingen met de auto, kijk maar naar deze Vanquish! Klinkt als een monster, gaat als de brandweer en stopt als iets dat heel erg goed is in stoppen. 😉
    Wat ik dan weer niet heb met die tjoenerts is het cijfertjes-gedrag. De auto sneller maken op papier is niet noodzakelijk hem fijner maken om te rijden, integendeel, sommige getunede auto’s hebben de meest kromme pk-curves die ik ken!
    Dan heb je nog dat exterieur, dat onverbloemd gemaakt is om status te wekken. En als er iets is dat ik nooit zal/wil begrijpen, hebben of uitoefenen, is het status. De gedachte aan niveaus en standen doet me walgen to say the least!

  • 19 september 2009 om 18:51
    Permalink

    @ cheetacars: Met de komst van de elektronica die een auto grotendeels hufterproof moet maken is voor mij de charme grotendeels verloren gegaan. Het zijn knappe staaltjes techniek, maar het raakt me niet.

  • 19 september 2009 om 17:29
    Permalink

    Waar zijn de tijden gebleven van zulke auto’s? Tegenwoordig heb je bij Ferrari de 458 & California GT zeker niet moeders mooiste, bij Lamborghini vierwielaangedreven auto’s, de grote Britse merken konden alleen overleven met hulp van Duitsers. Uitgezonderd van de nieuwste Ferrari’s vind ik die auto’s niet verkeerd, daar niet van, maar gewoon de sierlijke lijnen en weinig regeltjes zijn verdwenen en daardoor nu ook veel karakter van auto’s. Mss moet ik over 10/20 jaar maar eens terug kijken op deze reactie, hopelijk zit er dan wat meer charme aan die auto’s. Qua de mooiste modellen ga ik met je mee Klassiekerrally

    RIP, het leven gaat voort, maar zijn auto’s zullen nooit vergeten worden

  • 19 september 2009 om 16:50
    Permalink

    De Zagatos: die fraaie kleine Alfa Zagato, Lancia Fulvia Zagato – mijn eerste rit in een Zed – en de toch ook de fraaiste Spyker.

    IMO maakte Zagato de mooiste Ferrari 250: Ferrari 250GT Zagato, een lust voor oog en oor.

    RIP. Grappas when I get there old man.

  • 19 september 2009 om 12:08
    Permalink

    @de sjonnies ..
    de aristocratie van toen waren noemden we “play-boys” ..
    dat oude geld was ooit een keertje nieuw ..
    in de tijd dat niemand zich af durfde te vragen waar prins Bernard de poet vandaan haalde ..
    ik heb het gevoel dat we daarin een (om nostalgische redenen) interpetatie foutje maken ..

    ook denk ik dat ver-edelaars zoals Roush zich net zo hard inzetten om “perfectie” na te streven als de oude meesters deden ..

  • 19 september 2009 om 11:38
    Permalink

    @ lincoln
    Ja, maar helaas mis ik charme en elegantie bij de meeste tjoenerts !
    Het is een soort ordinaire pk race geworden van met goud behangen Benzen en BMW’s voor echte Sjonnies, geen pseudo’s zoals ik !

  • 19 september 2009 om 10:28
    Permalink

    @Klassiekerrally .. “uitstervend ras” ..
    ik weet niet hoe het met jou is .. maar ik hou ze niet in leven ..
    hooguit in ere .. en daar kan je geen spagetti van koken ..

    in deze tijd .. waar eerst een “verloren” doelgroep gevonden/verzonnen moet worden wil men daar een “passende” auto bij maken (massa) deed men vroeger ook ..
    gelukkig is er nog steeds plaats voor koetswerkers ..

    sterker nog .. er zijn er vandaag meer dan ooit ..
    om ze waar te nemen moet je wel een beetje moeite doen ..
    zoals .. ontwerpers behoeven niet van Italiaans bodem te komen ..
    en .. het accepteren van glorie die vergaat ..

    als je dat lukt weet ik zeker dat er een stuk of 10 constructeurs (vandaag noemen wij dat “tuners”) naar voren komen die echt niet onderdoen voor de “originals” ..

  • 18 september 2009 om 18:43
    Permalink

    Het zal ’98 of ’99 geweest zijn, Le Mans race day en in het centrum stonden auto’s die een parade lap zouden maken over het circuit.
    Een Engelsman en een busje WD40, hij stond de Webers te smeren aan de Zagato en vertelde ons dat het de originele carburateurs waren die hij tijdens de restauratie ergens terug had kunnen kopen.
    £ 2000 zei die, dat is niet duur voor drie sets dubbele Webers antwoordde ik de man, No No, £ 2000 per set reageerde hij vriendelijk.
    Er hingen dus alleen al voor £ 6000 aan carburateurs tegen de motor aan !
    Ik hield van die man en zag die lichtgroene droom al voor het bijpassende landhuis geparkeerd staan…………
    Een Zagato ontwerp herken je van een afstand, hopen dat ze doorgaan en alleen maar voor aristocraten willen werken !

  • 18 september 2009 om 13:25
    Permalink

    Altijd jammer om zo’n pionier te zien verdwijnen. Ik heb altijd gemengde gevoelens gehad bij Zagatos. De ene was bloedmooi terwijl de andere dan weer alles behalve mooi te noemen was. Maar ze waren tenminste boeiend. Jammer genoeg vond ik de ontwerpen van de laatste jaren nogal slap tot en met ronduit afschuwelijk. (Conti GTZ bvb)

  • 18 september 2009 om 12:18
    Permalink

    Een uitstervend ras, lincoln. Vandaar dat ik ook de foto van de DB4 GT Zagato heb geplaatst in plaats van een foto van de man zelf.
    De foto heb ik overigens ooit van een Pistonheads-member ontvangen. Helaas weet ik niet meer wie het was. De foto is door hem ingescand. Hij of zijn vader heeft de foto op Brands Hatch gemaakt. Ik vind het hele sfeertje dat de foto ademt geweldig!

  • 18 september 2009 om 10:15
    Permalink

    yep .. uit de tijd dat ontwerpers nog echt ontwierpen ..
    met een potlood en een gummetje ..
    in een stoffige kamer met een volle asbak ..
    earodynamica ondergeschikt was aan visuele impact ..
    zelf een halve constucteur was ..
    en de plaatwerkers aanspoorde met wat hij voor ogen had ..
    de plaatselijke zadelmaker de stoelen laten bekleden ..
    pas een kleurtje uitzoeken als de auto helemaal klaar was ..

    zonder computer die aangesloten was aan een CnC machine of een stans-apparaat en andere exact-wetenschappelijke meuk die het leven net even wat minder charme geven ..

Reacties zijn gesloten.