Zoals velen onder jullie weten, staat bij ons thuis een vers gerestaureerde (*kuch* eigenlijk meer een work in progress π ) Hillman Minx Mk. V uit 1952, waar een hele historie achter zit. Zo werd de auto in 1965 aangekocht door mijn grootouders, wegens de geboorte van hun derde kind in de rij (mijn moeder dus π ) hadden ze een grotere auto nodig. Die verkochten ze later weer omdat hij te duur werd om te onderhouden. Long story short: mijn vader vond de auto geheel per toeval terug en toen de garage af was, rolde hij geruisloos op zijn plekje waar hij lang zou blijven om gerestaureerd te worden. In 1998 begonnen we eindelijk aan de in ’88 aangekochte oldtimer, om uiteindelijk deze zomer een rijvaardige oldtimer te hebben. De foto’s van restauratieprojecten moeten nog hun plekje vinden op Klassiekerrally.nl, dus hier alvast wat foto’s van woensdag 25 augustus, toen we hem succesvol lieten keuren!
Het echte werk gebeurt natuurlijk allemaal de dag ervoor, de motorkap opzetten bijvoorbeeld! π Ding opent maar 60Β° ofzo, dus alle bedrading (zelfs al is het elektronica uit de fifties) monteren zou erg lastig geweest zijn met de motorkap erop. Ook nog een spiegeltje aan de chauffeurszijde op de deur zetten en zeker niet vergeten de groene nummerplaten op de bumper te zetten! Daar heb ik de dag zelf nog om gefietst, helemaal naar de garage in Knokke. De groene kentekenplaten (of in de ‘zo-lijk-ik-een-kenner’ garage slang: Z-platen π ) zijn overigens de Belgische garageplaten, zoals in Nederland de volledige plaat groen is, zijn bij ons de karakters groen.
’s Ochtends om 9u opstaan om rond 10u te vertrekken (om niet in de rij te hoeven wachten bij de keuring) op wat eigenlijk de langste trip is sinds de restauratie van de Hillman (16 km in totaal). π Ook niet onbelangrijk: de Hillman ziet er geweldig uit in de ochtendzon! π
De rit verliep zonder problemen en al gauw waren we aan het aansluiten bij de keuring…
En maar wachten…
Tjah, de benen strekken en zien wat je allemaal op die locatie met je camera kan dan maar? π
Eindelijk aan ons… En blijkbaar begint de oldtimerkeuring met het bevestigen van je carrosserienummer, en vervolgens…
… Mag je lekker nog wat wachten! π Nou moet ik het ook niet doen lijken alsof het zo traag ging bij de keuring, in tegendeel. Dit is nu eenmaal een andere auto dan ze gewoonlijk tegenkomen en de minuutjes wachten vond ik zeker niet erg vanwege de uitstekende locatie voor foto’s! π
Kilometerstand opgeschreven, carrosserienummer gecheckt, en het is inderdaad een oldtimer! Rol maar binnen die 57 jaar oude hap!
En zet maar naast die snelle jongen waarvan de roots zelfs nog jonger zijn! π De autokeuring is altijd goed voor wat automobiel lekkers!
Toch nog wat wachten? Okee dan!
Zo, da’s al gebouw 1! En gelukkig waren ze niet al te kribbig op de remtest! π
Onderstel eens inspecteren, met een zachte handschoen even kijken of alles mooi op z’n plaats zit en heel voorzichtjes eens duwen aan de wielen. Je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat alles piekfijn is onderaan zowel als bovenaan. Mag wel gezegd worden, vader heeft er genoeg uren in gestoken. π
Nog een klein beetje wachten, babbeltje slaan, nog iemand van vader’s werk tegenkomen… Denk dat dit wel de meest aangename keuring is die ik al heb meegemaakt! π
Als een auto ooit een schouderklopje gekregen had, was het wel ons Hillmantje. π Buitenrijden en om de papieren gaan, hij is alvast door de keuring, wat bevestigd werd door…
Een mooi groengekleurd papiertje! π En een Carpass, maar de kans dat deze auto ooit de familie verlaat is nihil.
En uiteraard heb ik zo af en toe op mijn cam de knop met ‘Foto’ verdraaid naar de stand ‘Video’, hieronder het resultaat! Een beetje monteren, selecteren en wat anders dan Matt Monro – On Days Like These op de achtergrond? π Geniet van de video! Fullscreen, dromerig hoofd en kopje warme drank voor het beste resultaat!
heel schoon
de dank is wederzijds ..
thanks for entertaining me dudes ..
Ontvangen! π En hoe vaker ik naar de posters kijk, hoe mooier ze worden! π
Namens ik en mijn vader: bedankt!
De Achterhoek lag nog nΓ©t binnen het bereik van TNT Post π
Heb je er eigenlijk oude tijdschriften voor gekannibaliseerd?
ja jongens .. ik heb ze (luie donder die ik er ben) afgelopen donderdag ochtend pas in de brievenbus gedaan ..
had gehoopt dat ze voor het weekend aan zouden komen ..
dus nog een paar dagen geduld boys ..
zal maandag hooguit dinsdag worden ..
@ lincoln
Wow! π Dat is fantastisch, heel erg veel bedankt! π
@Klassiekerrally ..
yep .. hebbes ..
1X Morris oktober 1964 ..
1X Morris november 1948 .. met op de achterkant een advertentie van Wolseley ..
die jullie uiteraard van mij mogen hebben ..
anders zou het een beetje vreemd zijn om het te melden ..
stuur maar een mailtje waar ik ze naar toe kan sturen ..
dan verzend jij op jouw beurt de 2 Hillmans naar VLA ..
effe door mijn enorme old-ads collectie spitten ..
en wat schertst mijn verbazing ..
twee Hillman advertenties ..
1X van november 48 .. een hillman minx ..
1X van 1960 .. weet alleen niet welk model ..
@Klassiekerrally .. no worries dude .. ben uiteraard ook druk op zoek naar merkie ..
Trouwens; hier een artikeltje dat ik eens schreef over de Hillman. (dacht bij het schrijven van dit al “Heb ik dat verhaal al niet eens uit de doeken gedaan?” π )
Ff plaatje d’rbij want hij ziet er eigenlijk best geinig uit!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/Hillman_husky_mark1.jpg
Bedankt voor de complimenten allemaal! π
@ Klassiekerrally
Absoluut, we hebben de nummerplaten pas afgehaald en onmiddellijk 60 km gereden! π Ding rijdt als een droom! π Het was al het werk dubbel en dik waard (heb er zelf uiteraard ook veel aan geknutseld) en in feite moet er nog één en ander gebeuren…
Maar om toch een beetje specifieker te beschrijven hoe die rijdt: veel bodyroll, je moet je wel wat schrap zetten in de bochten want anders glijd je uit je stoel! π Nouja, stoel. Het is eigenlijk eerder een bank. π Ook kruipt er her en der via de naden wat rijwind binnen en maken de versnellingsbak en ook de motor heel wat herrie, maar hij is uiteraard nog nauwelijks geΓ―soleerd vanbinnen…
Om te weten hoe hij stuurt, moet ik helaas nog wat wachten. π
@ lincoln
Jij woont in een oude bakkerij toch? Nou moet ik eerlijk zeggen: weet niet wat een bakkerij/garage met vloerverwarming moet…
En over die smeerput: ah, hij heeft ook zijn nadelen. π Als je hem niet verzorgt, kruipen er al vlug kriebelige beestjes in en als je remmen vervangt ofzo, valt al dat stof ook in de put. Probeer het er maar eens weer uit te krijgen! π
Over de smeerput rijden is ook iets, zoals je zag. Met hedendaagse auto’s gaat dat, zelfs ik rijd er al zonder correcties over, maar oldtimers… π Dichtleggen betekent balken over de put leggen, want we moeten nog eens uitkijken voor een degelijk metalen rooster.
Maar het voordeel van een smeerput doet de nadelen smelten als sneeuw voor de zon, daar moet ik eerlijk in zijn. π
@ de sjonnies
Er werd een cabriolet gemaakt, een sedan en idd ook een station, genaamd de ‘Husky’. π Er zijn ook erg veel verschillende Minx’en op de markt, de Mk. V is helaas moeilijk te vinden. En dan te denken dat je met gemak van een Mk. IV een Mk. V kan maken. π Denk aan het verschil tussen een Volvo S40 uit 1999 en één uit 2001 (dus met de transparante koplampen).
We hebben zelfs nog een groene Mk. IV staan voor onderdelen, helaas hebben we er geen papieren van dus kan hij nooit meer de straat op…
Schitterend gerstaureerd en de historie is ook mooi, zijn deze ook station uitvoering gemaakt ?
1 van de meest rustgevende cult-roadmovies die ik ooit gezien heb ..
alles lijkt gewoon “prettig” zonder enige vorm van pretentie ..
double thumbs up ..
en ben uiteraard jaloers op jullie smeerput ..
maar ik heb dan weer vloerverwarming .. ook wat waard ..
Geweldig leuke auto Christophe! Hopelijk beleven jullie er veel plezier aan.