De misschien wel meest traditionele autobouwer van Groot Brittannië, zo niet de hele wereld, presenteert tijdens het 60e Pebble Beach Concours d’Elégance een geheel nieuw model. Deze vierzits coupé zal de naam ‘EvaGT’ dragen.

De EvaGT is ontwikkeld met de sportieve familie in gedachten. Voor de vierzits coupé deed Morgan inspiratie op bij Britse ‘sport saloons’ uit de jaren ’50, zoals de Bristol 400 serie en de Frazer Nash BMW 328. Omdat kort na de tweede wereldoorlog grondstoffen zoals staal schaars waren, werd voor die auto’s aluminium gebruikt voor de carrosserie. De schaarste zorgde zo voor innovatieve en creatieve oplossingen. Soepel lopende ‘zes-in-lijn’ motororen werden toegepast om ook op lange afstanden comfort en betrouwbaarheid te garanderen. Dat veel van de ingenieurs tijdens de oorlog aan de ontwikkeling van vliegtuigen gewerkt hadden, kwam de topsnelheid vaak ten goede, zonder dat dat gepaard ging met al te hoge verbruikscijfers.

Morgan is een van de laatste overlevenden van die Britse sportwagenindustrie. Een van die zeldzame bedrijven die al zo’n honderd jaar succesvol overleven. En net als Bristol en Frazer Nash heeft ook Morgan een aantal belangrijke samenwerkingsovereenkomsten met Duitse toeleveranciers: BMW, Siemens en Bosch. Maar Morgan werkt ook met een aantal jonge ingenieursbureaus in het Verenigd Koninkrijk, en met de beste ontwikkelingsafdelingen van Britse universiteiten.

De nieuwe uitdaging is het maken van auto’s die efficiënter zijn dan alle voorgaande modellen. De Morgan Motor Company kan goed inspelen op deze uitdaging omdat het een klein en flexibel bedrijf is met uiterst korte ontwikkelingstijden. Momenteel bouwt Morgan een van de ‘groenste’ sportwagens ter wereld: de Morgan Four Four Sport. Het milieuvriendelijke karakter wordt verkregen door toepassing van de nieuwe Ford 1,6 liter Sigma motor, gecombineerd met een licht chassis. Momenteel wordt er door de ontwikkelingsafdeling van Morgan samen met de onderzoeksafdeling van de universiteit van Oxford gewerkt aan een elektrische motor  met een hoog koppel, die twee maal krachtiger is dan andere motoren met een gelijk gewicht. Ook wordt een krachtige lithium-fosfaat accu ontwikkeld met een hogere capaciteit, om zodoende een goede gewicht/vermogens verhouding te krijgen.

Het dynamische Morgan team wil vanaf 2010 elke twee jaar een nieuw model uitbrengen, waaronder elektrische sportwagens en een leuke auto voor het weekend. De eerste uit die reeks nieuwe auto’s is de EvaGT. Een vierzitter met jonge gezinnen als doelgroep, maar dan wel met ‘een beetje drama of automobiel theater’ zoals Morgan het zelf noemt. De EvaGT betekent een revolutie voor een autofabrikant die in principe al 50 jaar dezelfde soort auto’s bouwt!

Specificaties (onder voorbehoud)

Chassis:
De Morgan EvaGT maakt gebruik van alle technologiën die Morgan heeft ontwikkeld voor de bouw van een lichtgewicht auto. Morgan was een van de eerste automobielfabrikanten die de voordelen zag van een gelijmd aluminium chassis, dat sterk is maar toch gewicht bespaart. De EvaGT maakt gebruik van een doorontwikkelde versie van het gelijmde aluminium chassis van de Morgan Aero SuperSports, een chassis dat succesvol wordt ingezet in de International GT3 Sports Car Racing. Uiteraard voldoet dit chassis aan de Europese en Amerikaanse veiligheidseisen.

Carrosserie:
Morgan was ook het eerste autobedrijf die in 1995 de voordelen van superformed aluminium zag. Superforming is een techniek uit de luchtvaartindustrie om gladde, exact passende carrosseriedelen te vervaardigen. Morgan Design heeft een nieuwe vorm getekend voor de EvaGT, die de nadruk legt op natuurlijke materialen, en gebruik maakt van hun unieke eigenschappen. Door gebruik te maken van computertechnologie in zowel de ontwerp- als productiefase worden uiterst exacte onderdelen vervaardigd, die met de hand worden afgewerkt om er zeker van te zijn dat ze zo goed aanvoelen als ze er uit zien. Een perfecte ‘Klasse-A’ afwerking, minimale naden, verborgen ruitenwissers, verzonken deurgrepen en scherpe vouwen laten de lucht zonder onnodig veel weerstand over het oppervlak van de auto glijden.

Technische specificaties (onder voorbehoud):
BMW 3 liter zes-in-lijn mono twin turbo met directe brandstofinjectie. 306 bhp en 400 Nm koppel

Voldoet aan de Euro 5 en 6 normen met een uitstoot van 200 g CO2/km, US FMVSS, CARB en EPA goedgekeurd.
Verbruik: 40 mpg / 7.06 liter/100km
6-versnellings bak, automaat of handgeschakeld.
Achterwielaandrijving met volledig onafhankelijke intelligente ophanging.
Aluminium carrosseriedelen, met een verlijmde interne veiligheidsstructuur.
Een verwacht gewicht van 1250 kg
Een verwachte sprint van 0-100 km/h in 4,5 seconden
Een verwachte topsnelheid van 273 km/h

Onthulling
De Morgan EvaGT wordt voor het eerst aan het publiek voorgesteld tijdens het 60e Concours d’Elegance van Pebble Beach in Carmel, Californië op 15 augustus 2010.

Morgan zal wereldwijd orders noteren na een aanbetaling van £5000. De eerste 100 exemplaren worden naar verwachting vanaf medio 2012 geproduceerd. De prijs moet ‘concurrerend’ zijn voor een auto in deze klasse.

1 reactie

  1. Ik ben verschrikkelijk benieuwd hoe ze deze toch modern vormgegeven auto gaan verenigen met het design dat we al jaren kennen van Morgan. De Aero8 was duidelijk een retro-auto, bij deze lijkt dat een stuk minder te zijn. Hoe zou hij dan nog herkenbaar zijn als een Morgan. Mooie uitdaging voor de ontwerpers, maar ik denk wel dat er een heel mooie auto uit gaat komen. Met zo’n zijaanzicht moet je de rest wel heel erg verkl*ten om de auto te laten mislukken. 🙂

Comments are closed.