McLaren presenteerde in 1990 de spectaculaire F1. Een met goudfolie geïsoleerde motorruimte, een van de BMW V12 afgeleide motor en niet te vergeten de centrale zitpositie van de bestuurder maakten het een ware high-tech supercar. Klinkt nog niet eens zo lang geleden he, 1990? Tot je even vlot uitrekent dat het al weer 20 jaar geleden is…

Wanneer je 1992 als introductiejaar hanteert, is de F1 nog steeds 18 jaar oud. Hoe dan ook, McLaren vond het reden genoeg om McLaren F1 eigenaren uit te nodigen voor een diner in het Technology Center in Woking. Maar liefst 21 F1’s verschenen, een recordaantal.

Het aantal krijgt nog meer betekenis wanneer je bedenkt dat slecht 72 straatversies gebouwd zijn (64 F1’s, 5 F1 LM’s en 3 F1 GT’s), 28 raceversies (F1 GTR’s) en 6 prototypes. De ontwikkeling van de raceversie nam slechts drie maanden in beslag en de 28 racers waren bijzonder succesvol: Ze wonnen het GT1 kampioenschap in 1995, en eindigden tijdens de 24 Uur van Le Mans in datzelfde jaar op de 1e, 3e, 4e, 5e en 13e plaats.

Give it some stick, Tiff!

Bron: carscoop.blogspot.com

12 reacties

  1. Ieder z’n ding… Waarschijnlijk kijken zij er over 20 jaar met weemoed op terug.

  2. bij mij in de buurt elke vrijdagavond een Mac Donalds meeting met 106jes,Rabbits,Civics,3 series ..
    vol met plastic,vleugeldeuren,versterkers,verlagings-setjes,lampies ..

    toch leuk voor die jongens ..
    oppoetsen .. petje op .. gouwe ketting om .. Shirley mee ..
    en de bink “zijn” met hun lcd schermpjes all over the place ..
    hoeven we toch niet zwaarmoedig over te doen ..

  3. Inderdaad: Als het functioneel is kan het cool zijn. Als het niks toevoegt aan de prestaties is het nogal zielig.
    Tenzij het Amerikaanse auto’s betreft. Dat horen gewoon showbakken te zijn 😉

  4. Spoilers, racestriping e.d. moet gewoon kloppen, mega spoilers die men zelf op een ondergemotoriseerd voertuig heeft aangebracht is vaak lelijk, de rare “tuning troep “helemaal.
    Maar de “overdreven” spoilers op bv: de Kremer Porsche 935 is wel echt gaaf , maar dan alleen op een raceauto met stickers en striping.
    Dezelfde spoilerset op een straatversie ( bv een Zimmerman porsche) ziet er gauw weer “kitcherig” uit

  5. @Klassiekerrally ..
    ik dacht meer aan de American corner ..
    jaren 50 dat Olds te pas en onpas overal “rocket” op plakte ..
    jaren 60 vleugels op elk merk ..
    jaren 70 overdaad aan peekaas op wegligging-gewijs levensgevaarlijke auto,s ..

    op de meetings zie je veel van die meuk ..
    die auto,s beginnen al minimaal 1 meter verticaal voordat er iets in de lengte richting komt ..
    mijn Olds heeft nu ook zo,n brute ultra-drag stance met bijbehorend kabaal ..
    ding suggereert 1 en al dominantie op elk vlak ..
    kinderachtig ?? hell yeah ..
    leuk om te doen ?? hell yeah ..
    sex-appeal ?? hell yeah ..
    toevoeging in het kader van welbehagen der mensheid in het algemeen ?? yeah right ..

  6. @ de sjonnies: Je hebt helemaal gelijk. Deel van de magie van deze auto is dat ‘ie juist NIET schreeuwerig is, maar wel de meeste vierwielers alle hoeken van ’t circuit kan laten zien. Nog steeds!

    @ lincoln: Ik ben bang dat je stelling klopt, maar tot op zekere hoogte. Een lawaaiïge Opel Corsa/Kadett/Astra/Whatever met volledig pakket racepolyester en conservenblik als uitlaat werkt hooguit op mijn lachspieren…

  7. .. stelling van het weekend ..

    suggestieve aero-dynamica (racing-stripes/belijning/spoilers/snelle zij-spiegels/velgen/top-chop) heeft meer sex-appeal dan de real deal !!

  8. @Wim te Riet, juist dat simpele vind ik geweldig aan dit ontwerp, minder is meer op een supercar, fantastisch, geen ornamenten of andere storende zaken !
    Was ik zo rijk als Richard Branson, dan zou dit mijn dagelijkse vervoermiddel zijn 😆

  9. De looks van de F1 staan inderdaad niet te boek als opwindend. Maar als ik zie hoe Tiff er in rijdt… Dat kan me wel bekoren hoor!

  10. da,s toch wel een stunt ook hoor ..
    met 100 units 15 jaar lang een benchmark zijn zonder enige sex-appeal ..

  11. ’t leuke is het verhaal achter de driezitter. Toen Gordon Murray tijdens voorgesprekken hoorde dat men eigenlijk een 1 zitter wilde bouwen, kreeg hij bijval van mannen die onmiddellijk zeiden : ‘als je zo’n Supercar hebt, dan wil je toch samen met je vrienden een rondje rijden (lees : scheuren) Toen is het idee voor een driezitter ontstaan met de bestuurder in het midden.

Comments are closed.