U houdt van het rijden van een echt zware rally, maar niet van spartaanse voertuigen? Dan is nu eindelijk het voertuig te koop waar u al zo lang op wachtte. De Rolls Royce Corniche die deelnam aan de Parijs-Dakar in 1981 staat te koop voor een luttele € 200.000,-.
Toen Parijs Dakar nog echt leuk was om naar te kijken, twee jaar nadat Thierry Sabine de eerste editie in 1979 organiseerde, sloot Thierry de Montcorgé met enkele vrienden een weddenschap waarbij een Rolls Royce ingezet moest worden tijdens de monster-rally. Het idee werd korte tijd later werkelijkheid toen Christian Dior als hoofdsponsor aangetrokken werd. De Rolls Royce werd het reclamebord voor zijn nieuwe parfum ‘Jules’, waardoor de Rolls ook onder die naam bekend geworden is.
De auto wordt in enkele maanden tijd door Michel Mokrycki gebouwd. Meer dan tweeduizend uur werk gaan er in deze luxe rallywagen zitten. Waarschijnlijk wordt een groot deel daarvan opgeslokt door het maken van een met glasvezel versterkte polyester carrosserie, die slechts 80 kilo weegt. Alleen de deuren, kofferdeksel en motorkap zijn nog van aluminium. Het originele dashboard blijft behouden. Ook het chassis zal de nodige uurtjes verslinden: Er word een compleet nieuw spaceframe gebouwd van ronde buizen, zodat de van een Toyota Land Cruiser afkomstige vierwielaandrijving goed bevestigd kan worden. De automaat uit de Rolls wordt daarbij vervangen door de 4-versnellings-handbak uit de Toyota.
De liefhebbers van originaliteit hebben het nu al zwaar te verduren, maar ik kan ze adviseren de komende alinea over te slaan als hun bloeddruk hoger is dan de druk in hun autobanden. De originele Rolls Royce motor moet namelijk het veld ruimen voor een 5.7 liter Chevy V8. Gebouwd om niet kapot te gaan, perst dat blok er toch nog 350 pk uit en heeft een behoorlijk fors koppel.
Zo, na deze schok wordt het weer wat draaglijker, u kunt weer verder lezen.
Daar er in de woestijn niet om de 50 kilometer benzinestations staan, wordt een tank met 330 liter inhoud achter de voorstoelen geplaatst, in het midden van de auto voor een goede gewichtsverdeling. Al met al weegt de Rolls door alle ingrepen slechts 1400 kilo en is door bovengenoemde maatregelen klaar voor de Sahara. Dat de preparatie goed gedaan is, blijkt uit het feit dat halverwege de race de auto op de dertiende plek staat. Helaas gooit een gebroken stuuras roet in het eten. De reparatie duurt lang en de Rolls wordt gediskwalificeerd, maar blijft doorrijden tot aan de finish. Het is een van de slechts 40 auto’s die Dakar bereiken. Hou daarbij in het achterhoofd dat 170(!) auto’s van start gingen!
Na de wereldberoemde rally heeft de bastaard ‘Jules’ nooit meer aan een race deelgenomen. Het voertuig bevindt zich in originele staat, maar Michel Mokrycki, de bouwer van het gevaarte biedt een complete restauratie inclusief nieuwere assen en betere remmen aan voor een extra sommetje van € 30.000,-. Met de Rolls kan aan historische rally’s als de Transafricaine Classic deelgenomen worden.
Mocht er ooit weer een Klassiekerrally Winterswijk georganiseerd worden, dan zullen wij dit voertuig dus ook graag toevoegen aan de deelnemerslijst.
Jules heeft overigens een Frans kenteken en is tegen overhandiging van het gevraagde bedrag af te halen in Parijs.
Bron: Carclassic.com met dank aan de sjonnies voor de tip!
Vreemd, de keuze voor een Chevy V8. Vanwege de robuustheid?
Ik kan me deze nog levendig herinneren, destijds was het heiligschennis om een Rolls zo te misbruiken; maar denk erom dat eau-de-Cologne boer Christian Dior er heel wat centjes aan heeft overgehouden, supergoede marketing voor relatief weinig geld !
Nou ja, spartaans met notenhout dus… 8)
Wauw, wat een geniaal apparaat! Maarre, een luxe dakar-auto? Zoals ik het lees is er veel aangepast, als zelfs de carrosserie moet wijken, dan zullen alle luxe-opties zeker overboord gegooid zijn. Daar gaat je luxe reisje… Of niet?