De Lotus Elise. Al vanaf het allereerste begin ben ik er verliefd op en verslond alles wat ik maar kon vinden. Naast boeken, tijdschriften en brochures bood Discovery Channel ook informatie: Een blik achter de schermen, in de keuken van Lotus, toont wat er allemaal kwam kijken bij Project M1-11. De auto die later de naam ‘Elise’ zou gaan dragen, de naam van de kleindochter van de toenmalige Bugatti- en Lotusbaas Romano Artioli. Een naam die onlosmakelijk verbonden zou worden aan ‘rijplezier’. De Lotus Elise is in mijn ogen een absolute klassieker, ondanks zijn jonge leeftijd, en verdient dus zeker een plekje op Klassiekerrally.nl.

Wanneer je een paar uur vrij weet te maken, kan je hieronder de documentaire bekijken. Ondertussen probeer ik te sparen voor mijn eigen gooi-en-smijt-ijzertje, een Serie 1 die momenteel in Lochem regelmatig onderhoud krijgt tot de dag komt dat ik ‘m daar weg ga halen…

Foto: Rudolf Stricker

Project M1-11: Het ontstaan van de Lotus Elise
Getagd op:    

31 gedachten over “Project M1-11: Het ontstaan van de Lotus Elise

  • 6 februari 2010 om 12:26
    Permalink

    @ de Sjonnies:

    4 cilinder Kehin idd (32mm?). Maarreh: 8500 duizend toeren was max 😉 Raceblokken haalde zelfs rond de 10.500RPM eruit 😉 Ennuh, de eerste serie had nog kettingaandrijving 😉

  • 6 februari 2010 om 09:32
    Permalink

    @KR – Maar die Hondaatjes zijn wel qua plaatwerk enorm goed hoor en vergeet niet dat ze in 1966 met de S 800 al een huzarenstukje hebben geleverd, Kevski zal het ongetwijfeld weten, maar volgens mij lag daar een 4 cilinder motorfietsmotor in met 4 Nippon Keiki carburateurs en mocht je tot de 8000 toeren gaan.
    Had ik de Renault 8S niet toevallig gevonden, dan was ik zeker voor een Honda gevallen!
    En gebruikte S2000’ends zijn goedkoop in de VS, wie weet, ooit 😉

  • 5 februari 2010 om 22:59
    Permalink

    @ KR:

    Voor zover ik weet is dat pas sinds de MG TF het geval. We praten dan over het 138 pk blok als ik me niet vergis. Alle latere blokken hadden het in ieder geval wel. Mocht je zoiets zoeken: De MG ZR en Rover 200 hadden dat soort blokken aan boord. Die zijn er nog genoeg te vinden. Overigens gebruikt het lotus motorsport blok van rond de 190 pk wel de VVC cilinderkop, maar niet de VVC zelf. Er agressieve nokkenas, met grotere kleppen, maar zonder verstelling….

  • 5 februari 2010 om 22:46
    Permalink

    O ja, de VTEC. Dat systeem zit geloof ik niet in de standaard Elise, maar werd toch pas vanaf de 111S gebruikt? (ik heb het nu over de S1)

  • 5 februari 2010 om 22:42
    Permalink

    @ klassiekerrally:

    Yep, de nokkenastechniek. Die was revolutionair in de K-series. Toen BMW Rover kocht ging het hun om de mini. Maar aangezien honda en rover een samenwerkingsverband hadden (Rover gebruikte de D16 en Honda gebruikte de rover diesel) hebben hun de 45 overgenomen, waar de K-series ook in zat, om zo de nokkenastechniek te bestuderen. Het Vtec systeem in de S2000 (en de latere Type R blokken) hebben dan ook de techniek overgenomen uit de K-series. Om precies te zijn gaat het om de onafhankelijke verstelling per cilinder.
    Over de K-series: Heel veel afdichtingsproblemen zijn ermee geweest: Koppakking en de cilinderkop zelf zijn een zwak punt van de blokken. Toyotank blok is zo goed als bomproof, net als die van de S2000 overigens….

  • 5 februari 2010 om 22:31
    Permalink

    @ Dinks: Maar een Honda is -hoe goed ook- geen Lotus. En ik kies heel eigenwijs vooral met m’n hart. Ik moet die Honda niet… Over tien jaar is ’t schroot. Een Lotus blijft een Lotus.

    @ Kevski: Is het 2000 blok op de K-series gebaseerd? Dat wist ik niet. Hoe komt dat zo?

    De K-serie is bij mij overigens niet heilig; als ‘ie in de Elise ligt, prima. Als er een Toyota blok in ligt, ook goed.

  • 5 februari 2010 om 22:27
    Permalink

    Het motorblok van de S2000 staat bij mij ver boven de K-series. Best grappig trouwens als je je bedenkt dat de S2000 in feite op het K-series blok is gebaseerd. S2000 kan je ook beter lui mee rijden dan de K-series. Alleen jammer dat de S200 zo zwaar is. Gelukkig is er de ideale oplossing: het blok van de S2000 past in een elise 😛

  • 5 februari 2010 om 21:52
    Permalink

    De S2000 zit me als gegoten en gaat als de bliksem: genoeg koppel om bij 3K op te schakelen, en als het echt moet knal je net zo makkelijk 2 gangen terug om echt te vlammen. De Elise moet ook op toeren blijven om echt hard te gaan.
    Goed idee :search classifieds: attenoje kijk die prijzen eens! Voor 20K heb je meer Honda dan Lotus . . .

  • 5 februari 2010 om 17:12
    Permalink

    Ik zal je niet neerschieten 🙂
    De Honda S2000 vind ik een mooie auto, maar niet voor mij. Ik hou niet zo van motoren die je hoog in de toeren moet jagen om de prestaties er uit te persen. Ben nogal een luie rijder op z’n tijd 😳

  • 5 februari 2010 om 16:17
    Permalink

    Schiet me niet neer, maar doe mij dan liever zo’n Honda S 2000, de eerste Elise vind ik wel leuk, maar volgens mij heb je meer aan zo’n S 2000, ‘k weet het niet maar ik heb altijd een zwak voor de S 2000
    Omdat ‘ie het tegen de ‘gevestigde’ BMW/Mercedes/Boxter brigade moet opnemen? of omdat Honda de enige is geweest die ‘the Great Book of British Roadsters’ hebben gelezen?

  • 4 februari 2010 om 23:16
    Permalink

    I stand corrected. Blijkbaar heb ik een stukje gemist. Maakt ook niet uit: ik vind ‘m zo precies goed. De extra spoiler van de ‘S’ vind ik iets minder fraai, al zou ik er best een voor de deur willen hebben staan…

  • 4 februari 2010 om 23:10
    Permalink

    @ Klassiekerrally:

    Als jij goed had opgelet had je gehoord dat de meest efficiente vorm diegene was die ze op het schaalmodel met klei hadden aangepast. Maar de designer wilde perse de ronde vorm houden (killing voor de aerodynamica bij elke auto), waardoor hij als suggestie gaf dat er een spoiler op moest. Vergelijk het maar een beetje met de achterkant van de huidige corvette, waar goed over nagedacht is. Die heeft geen spoiler nodig namelijk. Liefjes vind ik hem sowieso al. Ben meer van de exige. Alleen is het daar weer jammer van al het extra gewicht, al heb je de beter motor erin…..

  • 4 februari 2010 om 20:53
    Permalink

    130 dB! Geen wonder dat ‘ie oncomfortabel is. Iets luider dan standaard mag echter wel…

  • 4 februari 2010 om 20:28
    Permalink

    De Mk1 is de lichtste! en de goedkoopste. Met 120 standaard pks een gaaf gooi en smijthokje.

    Ik reed mee met Darren:

    Bij 130 Db klapte de meter. Gepept 140 pk 1.8tje. Enorm oncomfortabele auto.

    En met Johnny Tipler’s fabrieks-test-Exige 260.

    Snel en erg intiem. Geen auto voor mij . . .

    Ik kan me voorstellen dat de Lotus wel naar eigen smaak af te stellen is. Erg plezierig is dat je de vier wielen heel goed voelt werken. Met demper- en bandenkeuze moet je een eind komen.

    Middenmotor gevoel bij de Europa vond ik lekkerder. Die klinkt ook iets hemelser: schel en schor Cortinablokje heeft ook maar 8 klepjes.

  • 4 februari 2010 om 14:47
    Permalink

    @ Citrofiel: Ik wist niet dat Van der Kooi ‘m daar ook had neergezet. Ik ben altijd fan geweest van de Gold Leaf livery, en vind de John Player Special kleurstelling (zwart/goud) minder aantrekkelijk.
    Maar ik geloof dat ik in de minderheid ben. En dat vind ik helemaal prima! 8)

  • 4 februari 2010 om 13:37
    Permalink

    Precies diezelfde auto (zelfde kenteken) stond bij Top Gear Live, bij de ingang. Ik was nooit een fan van de kleurencombi, maar in het echt toonde het best wel leuk.

  • 4 februari 2010 om 12:47
    Permalink

    Ik was/ben juist fan van de Mk1 en vind ‘m wel heel mooi. Toen de Mk2 uitkwam moest ik daar vreselijk aan wennen. Inmiddels vind ik die ook mooi. Maar mijn Elise wordt een Mk1:

  • 4 februari 2010 om 11:35
    Permalink

    Nooit echt fan geweest van de MK1, beetje te lief ontwerp in mijn ogen. (zonder echt mooi te zijn). Wat die designer betreft, heeft ie toch maar lekker een Dino in de garage staan! kwijl… 😉

  • 4 februari 2010 om 07:43
    Permalink

    @ Kevski: Als je goed had opgelet ( 😉 ), had je gehoord dat de auto zonder spoiler achterop te weinig druk op de achteras kreeg. Ze moesten dus wel. Persoonlijk vind ik de vorm er ook nog nét even spannender door worden. Zonder spoiler vond ik ’t wat te gladjes, te liefjes.

  • 3 februari 2010 om 22:12
    Permalink

    RDW is een formaliteit als je het via de SVA doet.
    Net even de film bekeken en bes mooi om te zien. Ik gebruik dezelfde verbindingstechniek ook al een tijd. In eerste instantie ook vanwege het lotus project, waardoor ik me er verder in ben gaan verdiepen.
    Die designer is een dickhead trouwens :S Ik vond het aerodynamische ontwerp met de rechtere achterkant zonder spoiler eigenlijk juist super mooi. maar ja, ik denk met mijn vestand, niet met mijn ogen. Daarom snap ik ze vaak ook niet 😉
    Wij herkent trouwens het circuit waarop ze rijden aan het begin. Top Gear anyone????

  • 3 februari 2010 om 20:41
    Permalink

    @ Kevski: Voor trackdays lijkt me dat heel leuk, maar ik kies toch voor de Elise. Is ook minder gedoe met de RDW…

  • 3 februari 2010 om 14:01
    Permalink

    @KR: Klopt, in het lijstje het grootste bestand aanklikken met de “Alt” knop ingeduwd. Werkt voor quasi alle bestanden. Afspelen kan via VLC Player of QuickTime met Perian plug-in.

  • 3 februari 2010 om 13:54
    Permalink

    @ Klassiekerrally:

    Wilde al zeggen: Als je iets wilt wat net zo rijdt (of nog beter) lichter is met motor en versnellingsbak naar keuze dan kan ik wel simpele tekeningen maken. Is het alleen aan jou er een carros op te zetten en hem lags de RDW/SVA te brengen. Denk dan bijvoorbeeld aan iets race achtigs met de 1275 erin ofzo, met achterwielaandrijving….

  • 3 februari 2010 om 13:39
    Permalink

    Pieter, bij mij in huis zul je nooit een PC aantreffen. Ik ben een Mac-freak in hart en nieren. 😉
    Dus ik kan via Safari’s activity window zoeken naar het bestand?

  • 3 februari 2010 om 13:19
    Permalink

    Ruim twee uur Kevin!
    Ik ben gevallen voor zowel uiterlijk als rij-eigenschappen. Ben met Willem van der Kooi meegereden in een S1 111 (hij was te gast bij de Klassiekerrally Winterswijk), en heb in een S1 111S en een getunede S1 111S (170 pk) gereden.

  • 3 februari 2010 om 13:12
    Permalink

    @ Klassiekerrally:

    Dat wortd vanaaf! Ben het met je eens dat het een klassieker is. Heb nog nooit in de series 1 gereden eigenlijk. We in een Exige met compressor en toyota blok.
    Overigens: Is het vanwege het uiterlijk of de rijeigenschappen? Uiterlijk van de elise vind ik overigens een beetje tegenvallen….

  • 3 februari 2010 om 12:27
    Permalink

    Graag gedaan 😉
    Hoe werkt dat downloaden? Het lukt mij namelijk niet…

  • 3 februari 2010 om 11:49
    Permalink

    Kben ‘em alvast aan het downloaden. 8) Thx

Reacties zijn gesloten.