Al jarenlang is de Spa Six Hours een vast punt op onze agenda. Het is ook een van de laatste evenementen in het jaar die we bezoeken, de laatste jaren gewapend met een perskaart en permissie om onder het F1 gebouw te parkeren. Uiteraard hebben we ook voor dit jaar de hotelkamer weer geboekt. Wat staat ons te wachten? Het persbericht vertelt ons alles…

Van alle ‘Historic’ meetings die in België op een circuit worden georganiseerd, is de F1 Historic & Spa Six Hours de meest prestigieuze. In de loop der jaren heeft de organisatie 'Roadbook' van Alain Defalle en Vincent Collard zijn kunnen getoond, met als resultaat de aanwezigheid van de meest bekwame promotors en organisatoren van kampioenschappen, vooral dan van over het Kanaal.

Op 24, 25 en 26 september is het weer zover. “We zijn fier dat we opnieuw een schitterend programma kunnen presenteren. In eerste instantie denk ik dan aan een hele reeks eenzitterformules, van de Grand Prix Masters en de F1’s tussen 1968 en 1978, over de Formula Junior van de Formula Junior Historic Racing Association, tot de F3, Formula Ford en FF2000 van de Historic Sport Car Club Open Wheel, zonder de Grand Prix bolides uit de jaren ’20 tot ’60 (Historic Grand Prix Cars Association) te vergeten. Het is gewoonweg het beste van wat er op dat vlak vandaag te zien is. Williams, McLaren, Fittipaldi, March, Arrows, Brabham, Lotus, Shadow en vele andere bolides zijn de topmerken die de geschiedenis van de autosportgeschiedenis samen geschreven hebben en die nu opnieuw op de mooiste omloop ter wereld samen komen.”

108 Wagens aan de start van de Spa Six Hours
Uiteraard vinden we een hele reeks Sport, GT en Toerismewagens in heel wat andere wedstrijden tijdens het prachtige weekend. Een eregenodigde is zonder meer de Ford Capri die de ‘24 Heures de Spa’ van 1971 (Glemser-Soler Roig) won. De wagen zal starten in de British Sports-, GT & Saloon Challenge, met aan het stuur de nieuwe eigenaar van de wagen, de Belg Thierry de Latre du Bosqueau. Maar bovenal is er de Spa Six Hours!

De wedstrijd staat geprogrammeerd zaterdag tussen 16u00 en 22u00 en  is uiteraard de aantrekkingspool van deze meeting. Aan de start verschijnen: Ford GT40 (7 of 8 exemplaren!), AC Cobra, Jaguar Type E, Chevrolet Corvette of nog Ford Mustang Shelby met aan het stuur specialisten als David Hart, Oliver en Graham Bryant, Martin Stretton, Jason en Jon Minshaw, Georg Nolte, Aaron Hsu, Christian Glasel of Frank Stippler. Topwagens en toprijders dus!

“De kwaliteit en de kwantiteit zijn beide op de afspraak van deze editie van de Spa Six Hours”, gaat Vincent Colla

rd verder. “Maar wat ons zondermeer plezier doet, is de aanwezigheid van heel wat toerismewagens zoals Mini Cooper, Alfa Romeo en BMW in allerlei maten en gewichten. Van Belgische zijde komt er ook mooi volk, met Gérard Marcy (Porsche 911), Patrick Van Heurck (Lotus Elan), Christophe D’Ansembourg (Jaguar Type E), Hervé Regout (Shelby Cobra) of Maurice Damseaux (Austin Cooper) en Loïc Deman (Ford GT40). Aan deze lijst kunnen we nog toevoegen: Marc Devis (Shelby Cobra), de familie Schrauwen (Lotus Elan), de familie Castelein (Ford Mustang Shelby) en zelfs moderne heren zoals Vincent Vosse en Fred Bouvy…”

De Village Paddock: meer dan ooit het centrale punt
De F1 Historic & Spa Six Hours is zonder twijfel een afspraak waar het grote publiek meer en meer present tekent. Het concept van de Village Paddock blijft behouden en is meer dan ooit open voor iedereen, met uiteraard voor ieder wat wils. Het zal er in ieder geval opnieuw aangenaam vertoeven zijn. Meerdere grote schermen laten de toeschouwer trouwens toe om het hele gebeuren permanent te volgen.

“Naast de klassieke standjes voor boeken, miniatuurmodellen en onderdelen, wilden we de Village Paddock in verschillende entiteiten onderverdelen”, legt Alain Defalle uit. “Er zal een informatief gedeelte zijn, een deel waar de liefhebbers van techniek hun gading vinden en uiteraard ook een deel voorbehouden aan artiesten allerhande. Iedereen komt er aan zijn of haar trekken. Het podium van het circuit Spa-Francorchamps is nagebouwd en het zal mogelijk zijn om er familiefoto’s te nemen of leuke herinneringen met vrienden vast te leggen. Voeg daar nog aan toe dat er een kinderhoek zal zijn en je weet waar je op 25 en 26 september naar toe kan en moet!”

De trouwe partner van de F1 Historic & Spa Six Hours, de BFOV – de Belgische federatie van oude voertuigen – zorgt er voor dat alle eigenaars van oude voertuigen kunnen profiteren van een gratis parking en er zal ook een ruimte voorzien zijn om wagens te koop aan te bieden.

Wie u meer weten? Surf dan naar de site van de F1 Historic & Spa Six Hours 2010: www.roadbook.be. U vindt er alle informatie gaande van de timing van het evenement tot de ingeschreven deelnemers.

Timing, Informatie & Contacts: www.roadbook.be

zp8497586rq

10 reacties

  1. Dus Wim, als ik ‘t goed begrijp gaan we in dezelfde vijver vissen?

    Is ‘t dan niet slim om hier afspraken over te maken en evt. elkaars materiaal te gebruiken voor een nette edit? 1 + 1 = 3, dat idee.

    Ik heb een lijst van ongeveer 50 rijders . . . waarvan er een stuk of 20 hebben aangegeven interesse te hebben in ‘a quick word’. Koffie doe ik aan mee, en ik kom niet alleen 😉

    1. Samenwerking lijkt me om meerdere redenen wel een goed idee. Alleen maar interviews zijn niet lang interessant, en alleen maar racebeelden hebben we al gehad…
      Denk wel dat we een soort draaiboek moeten maken en af moeten spreken wie wat filmt… Heb jij een HD camera? (ik niet namelijk).

      Het kon wel eens druk worden op de Coffee @ Spa! 🙂

  2. Ik sla hem over in ieder geval! Dat weekend staan we misschien wel op een ander evenement 😉

  3. Ik zat daar ook aan te denken. Al was het maar om niet alwéér een zelfde soort filmpje te krijgen. Ook wil ik andere plekken opzoeken om te filmen en te fotograferen…

  4. Dit jaar gaat de videocam mee: interviews!

    See you guys there.

  5. Ook ik ga dit jaar weer naar de Spa Six Hours voor een uitgebreide reportage in Het Automobiel.Ik hoop Wim daar een keer live te ontmoeten (achter de vangrail?).
    In het komende nummer van Het Automobiel (dat rond 17 september verschijnt) overigens een artikel over de AC Cobra waarmee David Hart ook dit jaar weer de 6 uursrace zal rijden.

    1. Lijkt me leuk! Denk dat we met z’n allen een tijdstip af moeten spreken, anders ben ik alleen maar handen aan ‘t schudden :mrgreen:
      Ik mail je m’n mobiele nummer wel even.

Comments are closed.