Op zaterdag 4 en zondag 5 september was het park voor Paleis Het Loo het domein van vele klassieke automobielen. Dus ondanks een flinke verkoudheid, keel- en hoofdpijn, vertrokken we zondagmorgen naar Apeldoorn. Heerlijk over de provinciale wegen met de Morris. De weergoden waren ons gunstig gezind, de perskaart lag op de passagiersstoel, dus wij hadden er zin in. Doel van de rit was uiteraard een verslag maken van het evenement, maar ook het ontmoeten van diverse personen en last but not least genieten van alle auto's.

Om er maar even van af te zijn, en het gevaar lopend nooit meer een toegangskaart te krijgen, wil ik beginnen met het enige negatieve dat ik heb kunnen ontdekken: De toegangsprijs van € 20,- voor volwassenen en € 10,- voor kinderen van 6 tot 17. Ga je met vrouw en twee kinderen ben je al snel € 60,- kwijt. En dan heb je nog niets gegeten en gedronken. De lange rij klassiekerliefhebbers in hun 'pride and joy' deed echter vermoeden dat de toegangsprijs voor de meesten geen bezwaar is. Dus ben ik nou gewoon een Hollandse vrek, of behoor ik wellicht gewoon niet tot de doelgroep? Hoe het ook zij, ik ga jullie hier niet verder mee vervelen. Daar is het evenement veel te mooi en gezellig voor.

Onder een heerlijk Apeldoorns zonnetje stonden praktisch ontelbaar veel auto's te stralen. Niet alleen op het concoursveld, maar ook op de klassiekerparkeerplaats. Overigens wordt daar de term 'klassieker' vrij losjes opgevat, maar dat vertroebelt het totaalbeeld absoluut niet. Het is heerlijk om op beide velden tussen de auto's door te kuieren, mensen kijken, luisteren naar de al dan niet vakkundige commenta

ren die geleverd worden. Zodra je de stem van Bert van den Dool hoort, moet je echter maken dat je naar de Koninglaan komt. Daar vind dan namelijk de Vredestein Sprint plaats. Vooroorlogse auto's worden daar door hun eigenaren zo snel mogelijk van de start naar de ongeveer 150 meter verder gelegen finish gejaagd. Een spektakel dat menigmaal de handen op elkaar krijgt en niet gespeend is van heerlijke geluiden, rook en de geur van rubber en benzine.

Heel andere beelden, geuren en geluiden zijn te ervaren in het Royal Paddock, waar regelmatig modeshows te bewonderen zijn. Niet zo aan mij besteed, maar het biedt wel een mooie afwisseling op al het autogeweld. Maar dat laatste is toch wel waar we voornamelijk voor kwamen. En daar hebben we dan ook volop van genoten!

De foto's zijn hieronder te bewonderen. Op onze eigen video moeten jullie nog even wachten…

zp8497586rq
Fotoverslag: Concours d'élégance Paleis Het Loo 2010
Getagd op:    

17 gedachten over “Fotoverslag: Concours d'élégance Paleis Het Loo 2010

  • Pingback:Concours d’élégance Paleis Het Loo 2010: Vredestein Sprint

  • Pingback:» Tatra T77a class winner at Concours d’ Elegance Het Loo. UPDATEDTatraWorld.nl:

    • 8 september 2010 om 14:41
      Permalink

      Een toelichting wát je plaatst, waaróm je het plaatst en waarom je het dríe keer plaatst zou handig zijn. 😉

  • 8 september 2010 om 12:24
    Permalink

    Jammer van de onduidelijke foto’s van de rijdende auto’s 🙁 Mooi ook dat er met de auto’s gereden wordt, alleen zegt het gebrek aan een helm al genoeg hoe hard het werkelijk gaat. Kan ook niet anders op een veel te smalle weg zonder verder uitlooptstuk na de finish…. Dan zie ik toch liever minder dure/exclusieve auto’s het maximale eruit halen, dan dure/exclusieve auto’s die dat niet doen 🙁 Ondanks dat zitten er wel mooie auto’s tussen, maar het geeft me een gevoel van: Leuk, maar kan beter….

    • 8 september 2010 om 12:43
      Permalink

      Rijdende foto’s fotograferen met een compactcamera met lange sluitertijd is best lastig 🙂
      Je moet de Sprint niet zien als race. Het is een spektakelstukje. Zorgt voor geur, geluid en bewegend beeld. Niets meer en niets minder. Voor het idee wordt er een prijs aan verbonden, maar dat is natuurlijk slechts bijzaak.
      Wat dat ‘kan beter’ betreft: Ik zou niet heel veel punten op kunnen noemen die op die locatie (supermooi!) en in dit land (regelgeving) beter kunnen hoor. Het hele evenement is heel erg goed georganiseerd.

      • 8 september 2010 om 15:26
        Permalink

        Tuurlijk wel: Echte competitie. Thats what I wanna See :mrgreen: Is best een circuit die dat wil huisvesten. desnoods iets van Midlands of iets dergelijks. Dan mag je nog een mooie locatie hebben, maar ik zie liever actie 😉

        • 8 september 2010 om 16:16
          Permalink

          Ik zeg: Kom in het weekend van 24, 25 en 26 september naar Spa!

          • 8 september 2010 om 19:23
            Permalink

            Denk niet dat hem dat gaat worden.Dit weekend races (YTCC Nurburgring), weekend erop ook (Centennial TT Assen). Besides: Spa is al verzadigd doordat jullie er zijn.We kunnen daar niets extra’s doen wat jullie niet ook al doen. En tuurlijk is het mooi om te gaan, daar niet van, maar ik ben achter de schermen ook nog met van alles bezig 😉

        • 8 september 2010 om 22:20
          Permalink

          Dat gaat hem ook niet worden. De mensen die competitie willen rijden met hun dure klassieker doen dat al, Het Loo is juist voor een heel ander type liefhebber. No way dat die over een circuit gaan rijden, over zo’n recht laantje durven ze nog net aan.

          • 9 september 2010 om 08:45
            Permalink

            Ja daarom ook. Not my kind of people. Cars need to be driven hard 😈

  • 8 september 2010 om 12:03
    Permalink

    Wat een variëteit aan auto’s weer. Het blijft fantastisch om dat oude spul goed gebruikt te zien worden. Ik kijk al uit naar de video. 😉

    En, jij hebt er rondgelopen, ben je het een beetje eens met de winnaars, of had iets anders je voorkeur?

    • 8 september 2010 om 12:36
      Permalink

      Ik weet niet eens welke auto’s de hoofdprijs hebben gekregen. Concoursen interesseren me in dat opzicht ook absoluut niet…

      • 8 september 2010 om 14:43
        Permalink

        Mij eigenlijk ook niet, maar ik las het gewoon ergens.

        “Het internationale Concours werd gewonnen door een Fiat 8V Supersonic, het nationale Concours viel ten prooi aan een Toyota 2000 GT.”

        • 8 september 2010 om 14:49
          Permalink

          Mjah, in die uitslag kan ik me wel vinden. Die 8V Supersonic was ooit van de heer Victor M. 🙂

Reacties zijn gesloten.