Na dagen keihard sleutelen was het op donderdag 20 augustus eindelijk zover: de Morris rijdt weer! De motor klinkt krachtig uit de lichtelijk aangepaste eigenbouw uitlaat. Precies zoals ik hoopte. Wel ratelen de klepstoters nog wat, dus ik moet de kleppen nog wel stellen. Volgende stappen: de auto weer aanmelden (hij is geschorst) en apk-keuren. Maar eerst de laatste foto’s van de harttransplantatie.

Uitlaatspruitstuk passen en aanpassen in het Austin subframe.
Uitlaatspruitstuk passen en aanpassen in het Austin subframe.
Het Austin subframe is niet meer bruikbaar: krom!
Het Austin subframe is niet meer bruikbaar: krom!
De Austin motor uit het subframe getakeld, klaar om in te bouwen(?)
De Austin motor uit het subframe getakeld, klaar om in te bouwen(?)
Het Austin voorsubframe waar ik nog onderdelen af moet schroeven.
Het Austin voorsubframe waar ik nog onderdelen af moet schroeven.
De Austin carrosserie wordt als oud ijzer afgevoerd...
De Austin carrosserie wordt als oud ijzer afgevoerd...
En hup, de motor in de Morris lepelen...
En hup, de motor in de Morris lepelen...
Nee dus... Deze carterontluchting zit in de weg...
Nee dus... Deze carterontluchting zit in de weg...
... waardoor de radiator verder naar buiten staat dan bij de Morris motor.
... waardoor de radiator verder naar buiten staat dan bij de Morris motor.
Er zit niks anders op: Meer onderdelen omwisselen.
Er zit niks anders op: Meer onderdelen omwisselen.
De 'timing-chain cover' van de Austin. Met carterontluchting.
De 'timing-chain cover' van de Austin. Met carterontluchting.
Werk in uitvoering.
Werk in uitvoering.
Er zit wat rommel in de slang bij de waterpomp...
Er zit wat rommel in de slang bij de waterpomp...
Presto! Deksel vervangen en krukaspoelie weer gemonteerd.
Presto! Deksel vervangen en krukaspoelie weer gemonteerd.
Nu definitief: Het 'huwelijk' van Austin motor met Morris carrosserie.
Nu definitief: Het 'huwelijk' van Austin motor met Morris carrosserie.
Netjes op z'n plek.
Netjes op z'n plek. De Messerschmitt lijkt goedkeurend toe te kijken.
Nu nog afmonteren.
Nu nog afmonteren.
Natuurlijk was de accu leeg...
Natuurlijk was de accu leeg...
Klaar!
Klaar!
Eigenlijk best een compacte auto...
Eigenlijk best een compacte auto...

It’s alive!

11 reacties


  1. Klinkt geweldig! 😀 Ik had zo’n getuf verwacht, maar het is een mooie, diepe brom! 😛
    Knappe conversie ook, de Morris had het echt nodig! 🙂
    Nu hopelijk een vlotte reis!

  2. Wat bedoel je met ’te ruim’? (ik ken ’t dus niet :mrgreen: )

    Auto’s netjes maken lijkt me leuk wanneer je er een eigen ruimte voor hebt.
    De Morris wordt gewoon snel in elkaar gezet. De onderdelen zien er eigenlijk verschrikkelijk uit, net als de rest van de auto.
    Op dit moment geef ik voorrang aan de techniek. Ooit wil ik ‘m compleet restaureren. Dat verdient ‘ie!

    Schrap mij maar van de lijst wat betreft Esper. Ik krijg het komende tijd gewoon te druk en ben dan ’s avonds bekaf…

  3. En, al mee gereden?
    M’n uitlaatspruitstuk is te ‘ruim’ – dat hoort zo – en mag wat kleiner. Ken jij dat?

    Lijkt me een leuke bijklus: autootjes netjes maken. Zo te zien lukt je dat aardig Wim.

    Laat me even weten welke woensdag je meekan: ik schuif voor joe!

  4. Mooi werk!
    *krijgt nostalgische gevoelens naar mijn Pa zijn witte Morris 1100 uit het begin van de seventies :-)*

  5. @ lincoln – je went eraan, echt waar ! Mijn Inno-Coopertje was nog moeilijker met zijn dubbele SU carburateurs, toch heb ik samen met mijn broer een keertje in de regen in anderhalf uur tijd de motor met bak eruit gekregen.
    Als jij een XJ-coupe met twaalf cilinder hebt gehad, dan begrijp ik je wel, bij die auto’s wist ik niet hoe snel ik de motorkap dicht moest krijgen. Bougies wisselen lijkt me een crime !


  6. Geduld? Juist niet! Ik ben er dag-in-dag-uit mee bezig geweest om het maar zo snel mogelijk klaar te krijgen :mrgreen:
    Maar het is af en toe inderdaad friemelen. Dat krijg je er bij Britse en Italiaanse klassiekers gewoon gratis bij…

  7. man o man .. ik krijg gewoon een XJ-C flashback met traumatische terugslag als ik dat gefriemel zie ..
    alleen heb je nog minder ruimte in je voor-onder dan bij een 80er Maserati bi-turbo ..

    tis maar goed dat je foto,s als bewijs hebt .. op je woord zou ik niet kunnen geloven dat je zo veel geduld had ..

  8. Is inderdaad een ‘gewone’ LCB (long centre branch). Maar ik heb ‘m wel aan moeten passen voor de Morris. Die oogjes zijn bij de Morris niet in gebruik.
    De carb heeft namelijk z’n eigen veer aan een steun vastzitten.

  9. Hallo Wim, nu begrijp ik wat je bedoelde met die 3 centimeter! Deze carterventilatie heb ik nog nooit gezien op zo’n blok ! Dat uitlaatspruitstuk had ik destijds op mijn innocenti 1300 ook zitten met die gelaste oogjes voor de carburateur gas terugtrek veren !

Comments are closed.