Rallyauto

Er zijn nogal wat auto’s die in gewone uitvoering nauwelijks de aandacht trekken, maar eenmaal in een strakke rally-outfit gestoken de hartslag danig op hol kunnen laten slaan. We noemen er vandaag vier op, ‘ter lering ende vermaeck’ of als inspiratiebron.

 Rallyauto 1: Van Skoda 110 R naar Skoda 130 RS

Skoda 110 R coupé

Als je bovenstaande Skoda 110 R Coupé ziet, denk je niet direct aan een kampioenschap winnend rallykanon, of wel? Toch vormde deze ‘sportief gelijnde oostblokker, die van 1970 tot 1980 in totaal 56902 maal van de lopende band rolde, de basis voor de spectaculaire Skoda 130 RS die je hier onder ziet staan.

Skoda 130 RS rallyauto

De 130 RS eindigt in 1977 zelfs op de eerste en tweede plaats tijdens de Rally van Monte Carlo. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot, en zeker niet in standaardvorm. Dus kreeg de 110 R een afslankkuur die het gewicht op 740 tot 825 kilo bracht -afhankelijk van de uitvoering. Ook kreeg 1289 cc grote vierpitter een vermogen dat -afhankelijk van de uitvoering- 100 tot 142 pk bedroeg bij 7000 tot 8500 toeren per minuut. Het koppel werd 137 Nm bij 5500 toeren per minuut en de topsnelheid bedroeg 187 km/u. Dat daarbij elke 100 kilometer 15 tot 25 liter brandstof werd opgeslurpt is natuurlijk bijzaak.
Even voor de beeldvorming: De 110 R woog zo’n 880 kilo, had een 1107 cc vierpitter met 62 pk, een topsnelheid van ongeveer 145 km/u en de ‘sprint’ van 0 tot 100 km/u duurde 18,5 seconden. (Foto’s: Skoda)

Rallyauto 2: Daf 55. Truttenschudder bedwingt Alpen, Australië en Afrika

Daf 55

Misschien nog wel een onwaarschijnlijker kandidaat dan de Skoda is de Daf 55, die met zijn Variomatic het predikaat ‘truttenschudder met jarretelaandrijving’ droeg. Daf heeft altijd geprobeerd de voordelen van de continu variabele transmissie te bewijzen in de autosport. Zo is er zelfs ooit een Formule 1 auto met Variomatic gebouwd, maar de FIA verbood het pientere pookje en bezegelde daarmee het lot van de F1 auto uit Eindhoven. In de rallywereld bracht Daf het er veel beter af. De London-Sydney Marathon (‘Marathon’ kwam later ook nog als modelnaam terug), de Rally Monte Carlo, Rally des Alpes, Tour de France l’automobile en diverse andere rally’s werden succesvol uitgereden, niet zelden op het podium eindigend.

Daf 55 East African Rally rallyauto

Momenteel wordt in Nederland bovenstaande Daf 55 omgebouwd tot replica van het exemplaar waarmee Aziz Tejpar uit Groot Brittannië de East African Rally reed. Het verhaal over de ombouw van de Daf 55 naar exacte rallyreplica is te lezen op deze website. Daar is ook te lezen wat er technisch allemaal aangepast werd aan de auto. Bovenstaande foto’s zijn afkomstig van die website (www.daf-onderdelen.eu/page/aziz-tejpar).

Rallyauto 3: Rolls Royce Silver Shadow

1977 Rolls Royce. Silver Shadow. Licensed under Publiek domein via Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1977.rolls.royce.silver.shadow.arp.jpg#/media/File:1977.rolls.royce.silver.shadow.arp.jpg

Over de Rolls Royce Silver Shadow die deelnam aan Parijs-Dakar in 1981, schreven we al eerder. Toch vonden we ook hier de basis dusdanig onwaarschijnlijk, dat hij volgens ons niet in dit rijtje mocht ontbreken. Eigenlijk is het ook geen echte Rolls Royce, maar een soort ‘silhouette’. En erg succesvol was hij ook al niet. Toch wist de sjieke rallyauto na diskwalificatie op de een of andere manier toch de finish te bereiken. Voor foto’s en het volledige verhaal volg je deze link. (Foto: Wikipedia)

Rallyauto 4: Austin/Morris 1800

Austin 1800 Balanza (Wikipedia)

Deze comfortabele familiekoets met Hydrolastic is ook te transformeren tot rallywapen. Alleen was er wel een speciale rally voor nodig om hem in te mogen zetten. Die rally was de London to Sydney Marathon, waar ook de Daf aan deelnam. De reglementen waren dusdanig soepel dat elke tweewiel-aangedreven auto ingeschreven kon worden. En BMC Competitions schreef dus gelijk maar liefst 8 ‘Land Crabs’ in. Die bijnaam kreeg het model van een fotograaf die vond dat het leek alsof de rode auto’s zijwaarts door de bocht ‘kropen’, alsof het krabben waren. Ook hier werd de standaard auto danig onder handen genomen. De rally afdeling paste de wielophanging aan, monteerde een extra tankopening en een ‘Roo bar’ als bescherming tegen overstekende kangoeroes. Diverse plaatwerkdelen werden van aluminium in plaats van staal gemaakt en de ramen werden deels vervangen door perspex exemplaren. Op het dak van de rallyauto vonden twee reservewielen een plekje. De auto hieronder was overigens een soort ‘verkenningsvoertuig’, met enkele verschillen ten opzichte van de hardcore rallyversies. (Foto’s: Wikipedia en Bonhams)

1968 Morris 1800 MkII Saloon

Uiteraard zijn er veel meer voorbeelden te bedenken. Schroom niet ze hieronder in een reactie te noemen. En mocht je geïnspireerd zijn door bovenstaande voorbeelden, en zelf aan de slag gaan (of al zijn), laat ons dat dan ook weten. Vinden we leuk!

1 reactie

Comments are closed.