Laatst las ik een magazine over – juist ja – klassiekers, kwam ik een advertentie tegen die me vertelde hoe gemakkelijk het parkeren met je klassieker zou zijn als hij EZ Power Steering had. Ik weet niet precies wat ervan te denken…

Gaat een stukje auto verloren door stuurbekrachtiging te monteren of is het verdomd handig?
Ik persoonlijk denk dat eerste, stel je zit (zoals mevrouw hier) in je Austin Healey, de deur klapt metalig dicht, het leer vertelt je hoe oud de stoel is, je plooit je onder het stuur en zorgt ervoor dat hij in neutraal staat opdat je de auto tot leven kan wekken. Dan kom je aan het stuur en het voelt als de Audi waar je mee naar je werk gaat…

Ik vind het een beetje hetzelfde als met de koppeling: een kabeltje is veel handiger, precieser en mechanischer dan een hydraulisch pompje, wat je tegenwoordig in nagenoeg elke auto tegenkomt.
Wat is uw mening over stuurbekrachtiging in oldtimers? We horen het graag in de comments!

Stuurbekrachtiging op je oldtimer?

13 gedachten over “Stuurbekrachtiging op je oldtimer?

  • 9 november 2009 om 15:31
    Permalink

    Lukken doet dit zeker wel. Ik heb dezelfde gebruikt overigens voor iemand die stuurbekrachtiging wilde in een mini. Ook van een Corsa. jJe ziet er nagenoeg niks van en met een potmeter kan je alles instellen zoals je dat hebben wilt. Van zo licht als een veertje tot amper bekrachtigd….

  • 13 augustus 2009 om 21:06
    Permalink

    Samen met een vriend ben ik aan het studeren geslagen om een moderne elektrische stuurbekrachtiging in te bouwen in mijn Austin Westminster A110 en zijn Wolseley 6/110.
    Deze zware zescilinder Saloons hebben een best zwaar stuur, ondanks het meer dan forse formaat stuurwiel. Met name bij (in)parkeren is dat goed te merken. Volgens mij is de auto veel aantrekkelijker als er een lichter stuur in zou zitten, dan pak je hem tch net wat sneller mee voor een korte rit en is een parkeergarage niet meer zo’n gedoe.
    De EPS komt van een Opel Corsa uit 2003. De stuurstang wordt doorgezaagd en de unit komt ertussen, onder het dashboard. We hebben al een werkende proefopstelling gemaakt.
    Waarom elektrisch? Er was 45 jaar geleden wel als optie (hydraulische) stuurbekrachtiging leverbaar, die versie had dan een ander stuurhuis, een pomp welke aan de achterkant van de dynamo gemonteerd zat en wat slangwerk. Een links gestuurd bekrachtigd stuurhuis is erg zeldzaam en nagenoeg onvindbaar tweedehands.
    Vandaar de keuze voor een EPS. Er zijn meerdere succesvolle installaties te vinden op het internet van DHZers, bv in een Mini ๐Ÿ˜ฏ Land Rover, Escort Mk1, Volkswagen Transporter en nog een paar. Dat gaat lukken!

  • 24 juni 2009 om 17:14
    Permalink

    Yeah! Een testverslag. Professioneel hoor. ๐Ÿ˜‰

  • 23 juni 2009 om 21:55
    Permalink

    Hmm… Wel, voor mij is elk stukje Nederland interessant. ๐Ÿ˜› Is er ergens waar je niet graag heen rijdt mss? ๐Ÿ˜‰
    En uiteraard is het geen schaamteloze reclame, maar Christophe heeft zelfspot uiteraard! ๐Ÿ˜€

  • 23 juni 2009 om 20:37
    Permalink

    Maar dat is het natuurlijk niet… ๐Ÿ™‚
    Je kan ergens pas goed over oordelen nadat je het hebt uitgeprobeerd. En heb je al eens gezien waar het bedrijf gevestigd is? Een waanzinnig mooi stukje Nederland hoor. Daar rij ik graag heen!

  • 23 juni 2009 om 19:52
    Permalink

    Haha! Verdorie! Gefaald in mijn opzet! ๐Ÿ˜€ Nu is het zeg maar een schaamteloze reclame voor EZ Power Steering…

  • 23 juni 2009 om 19:29
    Permalink

    Ik denk dat ik navraag ga doen bij EZ Power Steering. De argumenten op hun site klinken heel aantrekkelijk, zeker wanneer je bedenkt dat de bekrachtiging zowel instelbaar als snelheidsafhankelijk is. Ik wil het wel eens ervaren.

  • 23 juni 2009 om 19:03
    Permalink

    @ Klassiekerrally
    ๐Ÿ˜ฎ Da’s nieuw voor mij! Zal idd afhangen van auto tot auto.

    @ Citrofiel & de sjonnies
    Okee, als je oud of beperkt bent, begrijp ik het wel. Maar een elektrische servo moet veel inboeten aan stuurgevoel, zelfs in hedendaagse auto’s worden hydraulische systemen verkozen.

  • 22 juni 2009 om 18:30
    Permalink

    Waarom niet, ik bedoel als je een klassieker rijdt die ploertig zwaar stuurt zoals een Renault R16 of een Traction Avant, die ook niet een van de lichtse is qua sturen dan zou ik het zelfs overwegen.

  • 22 juni 2009 om 17:47
    Permalink

    Het is inderdaad vooral praktisch. Twee voorbeelden. Bij de TAN zit al heel lang een man met een Traction (natuurlijk), die pas een paar jaar geleden afgerestaureerd is. Tegen die tijd was hij al zwaar lichamelijk beperkt. Sindsdien rijdt zijn vrouw vaak, zij zal ook minstens in haar zestiger jaren zijn. Dan is het handig. Een ander lid van de TAN (andere afdeling, ik weet er het fijne niet van) heeft รฉรฉn verlamde arm. Maar hij rijdt nog wel Traction, ook buitenlandse reizen, met aanhanger. Beter dat hij stuurbekrachtiging heeft. En als het, zoals klassiekerrally zegt, geen sporen nalaat, dan is er helemaal niets tegenin te brengen!

  • 22 juni 2009 om 12:59
    Permalink

    Er zijn massa’s klassiekers met hydraulische koppeling hoor…
    Jaguar E-type, Lamborghini Espada, Mini, enzovoort.
    Zou niet willen beweren dat die vaag rijden ๐Ÿ˜‰
    Ik denk dat het van auto tot auto verschilt hoe het aanvoelt.

  • 22 juni 2009 om 11:42
    Permalink

    Niks tegen een hydraulisch bediende koppeling: een MGB heeft dat ook! ๐Ÿ˜‰

    Wat de stuurbekrachtiging betreft: deze is volgens mij volledig zonder sporen na te laten weer te demonteren. Wanneer het betekent dat je je lang gekoesterde klassieker kan blijven rijden wanneer je krachten wat afnemen (ouderdom?), is het natuurlijk wel een uitkomst.

  • 22 juni 2009 om 12:15
    Permalink

    @ Klassiekerrally
    Hmm… Daar zit wel wat in, als je ouder wordt, kan het nuttig zijn.
    Hydraulische koppeling op een MGB? Da’s volledig nieuw voor mij! Dat rijdt toch vaag? Of zijn het gewoon de nieuwe hydraulische koppelingen die een lam gevoel teruggeven bij het indrukken?

Reacties zijn gesloten.