Techniek

Techniek: Wat zien jullie graag?

Again: Eigenlijk zegt de titel al genoeg, maar wat zien jullie graag voor artikelen over techniek. Of beter nog: Over welke onderwerpen willen jullie meer lezen? En waarom juist daarover? Ook voor de toekomst blijft dit een handig onderwerp. Mochten jullie ideeen hebben dan mag je ze er altijd bijzetten in de comments ….

41 reacties

  • Klassiekerrally

    Remmen van de Morris zijn best ok eigenlijk. Iets zachtere blokken en voeringen zou wat mij betreft wel mogen. En dan de rembekrachtiger van de 1300 GT er op zodat ik wat minder hard hoef te stampen. Als ik het goed heb, moet ik dan ook de hoofdremcilinder vervangen. Iets met een verschil in diameter van de zuiger of zo… Heb ik me door een ADO16 expert laten vertellen.

  • Kevski Style

    Bwahahaha, nooit last van. Wel gehad met standaard achtertrommels dat er 1 vastsloeg. Begon iets te goed te remmen 😛 na de allu trommels met vinnen geen last meer van. Op de 4kant 4pots remklauwen. Dat remde met de semislicks goed genoeg om de achterwielen van de grond af te krijgen 😆

  • Dinks

    Had ik dus na 4 bochten!

    Heb er mega van geleerd want kan nu 4Wdriften zonder om te gaan. Eerlijk is eerlijk: weg moet wel vochtig zijn.

    Was dus best even schrikken toen de remmen het weer goed deden 😉

  • Dinks

    Je hebt uiteraard gelijk: remmen vertraagd alleen maar 😉

    Ik ben reuze blij dat mijn remmen het nu eindelijk eens echt goed doen. Geen getril, geen gefade na vier keer trappen . . .

  • Kevski Style

    @ Dinks:

    Idd. maar wat denk je van het chassis? Klassiekers hebben nog al wel eens roest op delen waar je het eigenlijk niet wil. Of ze hebben eerder een aanrijding gehad waardoor het chassis niet 100% recht meer is, of zelfs verzwakt is. Geen leuke dingen om te tegen te komen, maar helaas wel realiteit….

  • Dinks

    Remmen en ontsteking lijken mij prio’s.

    Iedereen die begint met tuning weet: eerst de wegligging tiptop en dan pas aan de motor beginnen.

  • Klassiekerrally

    Nou… Ik wil er heel graag meer over weten. Ben op ’t ADO16 forum ook al aan ’t vragen wat ik kan doen om de remmelarij van de Morris te optimaliseren. Voeg maar toe aan je lijst! 🙂

  • Kevski Style

    9 stemmers. In het kort is het toch motortuning wat terug komt, maar ook veel het antwoord alles. Altijd wel grappig om te zien: Niemand wil wat over remmen weten, maar je hebt ze zo verdomd hard nodig, en zijn vaak bij klassiekers toch al niet echt super….

  • Kevski Style

    @ Badhuis:

    Inmiddels wel het 1 en ander over uitgeocht, en ik snap nu wel waar het porbleem zit. Overigens voor mij een nieuwe ontdekking gedaan, aangezien het een combi is van meerdere bakken. Wist niet dat die combi bestond. Tzt gaat daar een artikel over komen. Maar niet zeer binnenkort….

  • badhuis

    Niet zo snel met aannemen dat een Moss versnellingsbak “dan wel” een ongesynchroniseerde bak zou zijn.
    Een Moss bak heeft sowieso synchromeshes op de 2, 3 en 4. Niet op de eerste, maar dat hadden de meeste (in ieder geval britse) auto’s niet in de vijftiger/zestiger jaren.
    Maar het is een feit dat auto’s met een Moss box vaak bekritiseerd werden (testrapporten uit die jaren), waarom? Je moet een Moss bak niet vergelijken met een versnellingsbak van nu, maar met een bak uit dezelfde periode. Waarom was een bak van een Rover 90 of Humber blijkbaar minder storend als een Jaguar 2.4? Alemaal vier versnellingen, geen synchro op de 1. En waarom werd ondanks de kritiek de Moss box toch nog zolang nog gemonteerd in Jaguar? Dat zijn interessante vragen (ik vermoed dat Kurt dit ook bedoelt).

  • Kevski Style

    Mossbox is super serk, maar je moet ermee leren rijden. En dat is nog niet makelijk. het is of dubbel clutchen, of heel precies te werk gaan. Maar dat artikel moet goedkomen. Voorlopig eerst wat anders 😛 Zien jullie na de perstrip wel verschijnen 😉

  • kurt

    @kevski: Verheug me erop. Kan me herrineren dat ik ooit een gelezen heb dat die ‘Moss-type’ versnellingsbakken ook bekend stonden als ‘crashbox’

    Hmm, een artikel over een preselector versnellingsbak is ook interessant lijkt mij, heb me altijd al afgevraagd hoe dat nou precies werkt! :mrgreen:

  • Klassiekerrally

    Eerste serie E-types ook, en de Mk2 als ik me niet vergis. Schijnt nogal lastig te zijn om die bakken zonder ’tanden poetsen’ te schakelen, maar het fijne weet ik er ook niet van.

  • Hocks

    917!! een van mijn favorieten !! in 2008 nog in het echt gezien op
    Le Mans Classic met oa Jurgen Barth.
    Ik hoop dat Gijs v Lennep nog een keer schittert in de 2010 le Mans classic met de gele ‘Sandeman’ 917 waar hij onlangs nog in amerika mee verenigd werd

  • kurt

    Hmm, ik zou wel eens wat meer willen weten over wat nu eigenlijk het probleem is van een ‘Moss’ versnellingbak en wat er anders aan is in vergelijking met andere versnellingsbakken. 😆 Interessant idee?

  • Kevski Style

    @ Citrofiel:

    Dan moet je je diep schamen idd 😆 😉 Jullie kunnen ook niet allemaal even geweldig zijn als ik 😆 😉
    Nu ff zonder dollen: Binnenkort ga ik jullie eerst leren lezen …. 😆

  • Kevski Style

    @ de sjonnies:

    Zo heb ik ook wel eens god gezien idd. Rabobinekabel met daardoor een kleine 80.000 volt lekte een beetje 🙄
    BTW, je hebt mijn mail, net als de rest van de wereld, dus als je ergens niet uit komt, dan roep je maar, ok? Desnoods maak ik een klein stukje tekst wat je in de jouwe kunt plakken….
    En wat klassiekerrally al zegt: Big thumbs up!

  • de sjonnies

    ok even een snake-preview : ben momenteel bezig met Iconen de 917, maar dat is een moeilijk verhaal qua motoren, uitvoeringen ed.
    Daarnaast hebben we het gelukkig zeer druk op de zaak (ben even van het weekeind heen en terug naar Milford Haven geweest….met een volle bestelwagen)
    On topic : van alles wat, maar popliar en niet te ingewikeld.
    Wat elektra betreft : geef me 34 draden en ik pak gegarandeerd die ene vast zodat je me ziet break dancen :mrgreen:

  • Kevski Style

    @ Bowler:

    I know! Wie denk je dat het verslag geschreven heeft? Het probleem is meer dat dat verder nog redelijk stock auto’s zijn. Tenminste, naar mijn maatstaven dan. En wat die younghtimers betreft: Zoiets zit er ook wel aan te komen hoor …. 😉

  • Bowler

    @kevski zo’n chaparrel is inderdaad leuk om meer over te weten. Maar het hoeft wat mij betrefd niet zo hoog. Denk dat als je bij de oldtimer races hier in nl langs gaat dat het ook wel lukt om een fotoshoot te regelen. Is voor hun alleen maar meer aandacht. Dingen als Youngtimer trophy is ook zoiets 🙂

  • Kevski Style

    @ Bowler:

    Wat bedoel je precies met artikelen over complete raceauto’s? Auto’s zoals een Chapparal? Of zit ik er nu redelijk naast. Probleem zit hem er meer in dat ik dan de techniek specifiek van die auto onder de loep moet nemen + foto’s ervan moet schieten. Mocht jij of iemand anders die contacten hebben dan hoor ik het graag. van nieuwe auto’s lukt zoiets me nog wel, maar van volbloed racewagen van vroeger wordt dat een stuk lastiger 🙁 Gevolg is dus dat ik die van de nieuwe wagens hier niet zal plaatsen. Mocht je wat tegenkomen dan moet je dat zeker even doen. Altijd handig …. 🙂

    @ Anthony:

    Dat begrip zal ik nog wel eens meenemen. Klein tipje van de sluier oplichtend: Het wordt gebruikt voor meer rechtuitstabiliteit zonder daarbij de stroomlijn nadelig te beinvloeden…. 😉
    Het 2de punt wat je aandraagt komt sowieso aan bod …. 🙂

  • Anthony

    Ik vraag me eigenlijk af hoe het zit met het begrip ‘longtail’ Je ziet dat niet meer nowadays.

    Misschien ook iets over het vermogen opvoeren van klassiekers.

  • Bowler

    Ik ben het wel met klassiekerrally eens, maar als ik echt moet kiezen dan word het toch motoren.
    Zou het ook erg interessant vinden om artikelen over complete race auto´s te zien. Als ik iets tegen kom wat misschien interessant is voor hier zal ik het wel doorgeven. Mocht je nog een hulp nodig hebben oid. dan wil ik ook wel helpen. Heb een redelijk uitgebreide kennis over auto´s, motoren en techniek 😉