Techno Classica 2010: Size does matter

De Techno Classica. Iedere recht geaarde klassiekerliefhebber heeft er op zijn minst wel eens van gehoord. Een klassiekerliefhebber die er nog nooit van gehoord heeft, is als een vogelliefhebber die niet weet wat een condor is. Op woensdag 7 maart 2010 opende de beurs de deuren voor de pers (waar wij bij horen), VIP gasten en vakbroeders, en Klassiekerrally.nl nam een kijkje.

Mercedes Benz 300 SL en SLS AMG
Mercedes Benz 300 SL en SLS AMG

De eerste hal waar ik binnenliep stond weer vol met vrachtwagens en andere mechanische werkpaarden. Leuk om even rond te snuffelen, maar ik had een missie. Ik wilde een paar mensen de hand schudden en die bevonden zich niet in deze hal. Bij elke uitgang bevindt zich een plattegrond van het gigantische complex, dus navigeren door al die hallen moet appeltje-eitje zijn. Fout! Het is zo verschrikkelijk makkelijk om de weg kwijt te raken of om complete stands over het hoofd te zien, dat het haast frustrerend is. Maar met een beetje doorzettingsvermogen en goede schoenen kom je wel waar je wezen wilt. Om de gigantische hal waar Mercedes Benz zijn mega-stand heeft opgebouwd, kom je haast niet heen. Zodra je de stand oploopt wordt je hartelijk welkom geheten door een lieftallige dame, die er overigens zo rond half zeven ’s avonds nog stond!

Allard Palm Beach met Cadillac V8
Allard Palm Beach met Cadillac V8

En eerst wilde ik Nicolas Cancelier bezoeken, om zijn schilderijen, aquarellen en krijttekeningen te bewonderen. Ik maakte voor ik in de juiste hal was even een foto van een ogenschijnlijk vers gerestaureerde Allard op de stand van de Continental Allard Owners Group, waarop een vriendelijke heer mij in het Duits vroeg of ik wel wist wat ik daar gefotografeerd had. Beleefd antwoorde ik hem dat dat een Allard was, waarop hij begon uit te leggen wat de bijzonderheden van dit model waren. Vrij snel begreep ik dat ik niet binnen vijf minuten bij Nicolas zou zijn, maar dat was niet erg. Ik had tijd. En dus legde de heer uit dat dit een bijzonder model was: Een Allard Palm Beach, waar kortgeleden een Cadillac V8 in gelepeld was (overigens blijkbaar geheel in Allard-stijl en -traditie), waarna ik vertelde van de Allard die ik jaarlijks op Spa zie rondknallen.

Na het wel en wee van zijn eigen Allard besproken te hebben namen we afscheid en kon ik Nicolas op gaan zoeken. Die zat in zijn uppie in een kleine stand waar hij een groot aantal van zijn werken had opgehangen. Ik moet zeggen dat de prijzen me meevielen, en dat zijn stijl me beviel. Hij maakte gebruik van drie technieken: Krijt op gekleurd papier (erg fraai!), aquarel en olieverf. Nicolas geeft de voorkeur aan oude foto’s van klassieke race auto’s als voorbeeld. Een moderne F1 auto leverde niet het gewenste resultaat. We waren het roerend eens over de vloeiende lijnen van de D-Type. Net een vrouw! Aardige gozer, die Nicolas.

BMW 'Bügelfalte'
BMW 'Bügelfalte'

De andere persoon op mijn lijstje was Jan Lühn. Een jonge autohandelaar, maar niet van het gebruikelijke soort. Jan handelt namelijk in klassieke racewagens, aangevuld met een incidentele exoot. De exoot was dit keer een Vignale Ferrari 212 Inter Berlinetta met een bijzondere geschiedenis. Jan vertelde me dat hij eigenlijk niet gepland had een stand te vullen, en dat de stand direct achter RM Auctions -waar de BMW Bügelfalte te koop werd aangeboden- een van de weinige overgebleven plekjes was. Een prima plek, ware het niet dat Jan betwijfelde of hij vijf dagen lang het gepingel van het bandje naast het SIHA-hoofdkwartier uit zou kunnen houden. Grappig was wel dat ik het maar over een ‘Porsche 917 met schade linksvoor’ hoefde te hebben, of hij wist al welke auto het was, wie de eigenaar was en waar de auto ingezet zou gaan worden (de Le Mans Classic). Jan is duidelijk een echte liefhebber van de auto’s in actie op het circuit, net als ik. Met een soort van uitnodiging om zijn showroom in Münster een keer te komen bezoeken nam ik afscheid van ‘m. Die foto’s van de showroom in Münster houden jullie nog even te goed.

Een Allard met 'patina' op de stand van The Gallery
Een Allard met 'patina' op de stand van The Gallery

Welke kant moet ik nu eigenlijk op? Alle ‘echte’ personen die ik wilde ontmoeten had ik ontmoet, op 1 na. Die was ik door alle geklets en gezoek vergeten te bellen, en hij had mijn telefoonnummer wel, maar blijkbaar had ik 1 cijfer vergeten door te geven. Dat gaf me vrijheid om te gaan en te staan waar ik wilde. Even rondhangen op de stand van The Gallery, waar vergeleken met de rest van de stand eigenlijk niet heel veel spectaculairs stond, een beetje kijken bij de stand van State of Art, waar op uitnodiging van de heer Westerman een aantal BN-ers rondliepen. Althans, dat hoorde ik hem vertellen. En inderdaad, Chris Zegers werd geïnterviewd door Martin Utberg van Top Speed TV en later zag ik op de Mercedes stand Jan Lammers en Allard Kalff rondlopen.

Een van de vele clubstands in opbouw
Een van de vele clubstands in opbouw

Tijd om te gaan bekijken wat liefhebbers vrijwillig presteren. Een wandeling door de verdieping met clubstands was aan de beurt. Even zoeken hoe ik daar moest komen, maar zoals gezegd: De aanhouder wint. Het was duidelijk dat de woensdag nog hard nodig is voor het opbouwen van de stands, want her en der werd nog druk getimmerd en geplakt. Wisten jullie dat er in Duitsland een club is voor homoseksuele klassiekerliefhebbers? Ik ook niet, tot gisteren dan. Bijzonder verhelderend was ook het feit dat er een Duitse Daf club is. Zij hadden twee Dafjes opgesteld waarvan ik het bestaan niet kende: Een brandweerversie en een postversie. Ze deden me denken aan de Fridolin van Volkswagen. Zo leer je nog eens wat.

Tijdens mijn verdere speurtocht door de gigantische hallen viel mijn oog op een Lotus chassis met daarachter een mooie Elan Plus 2 en raakte in gesprek met de Nederlandse (mede) eigenaar van het bedrijf dat de gemoderniseerde ruggegraatchassis compleet met modernere Ford motoren in/onder de Elan Plus 2 carrosserie zet. Een bedrijf dat geboren is uit een gezamenlijke hobby van een stel vrienden. Door de conversie krijgt de Elan Plus 2 een stijver chassis en een motor met zo’n 160 pk. Lijkt me fijn om een keer in te sturen.

Judge Dredd houdt een oogje in het zeil
Judge Dredd houdt een oogje in het zeil

Nadat ik mezelf er van verzekerd had dat ik alle hallen gezien had, nam ik nog een kijkje op het buitenterrein. Daar staat altijd een mengelmoes van klassiekers en youngtimers opgesteld. Wat te denken van een -op het eerste gezicht best mooie- Bentley voor ruim € 5000,-? Of de omgebouwde Land Rover uit Judge Dredd? Kies maar. Ik kon het niet. Daar was ik niet meer toe in staat na alle automobiele geweld. Ik liep terug door de hallen en verbaasde me niet eens meer over het absurd hoge aantal vleugeldeur-Mercedessen die in de Mercedes hal op 1 stand te zien waren. Ze konden me allemaal gestolen worden. Ik liep terug naar een van de weinige auto’s waar ik er de hele dag maar 1 van gezien had: Mijn eigen Morris 1300 Super de Luxe. Exclusiviteit hoeft niet altijd opvallend te zijn.

Nawoord:
Ik moet wel even waarschuwen voor de kwaliteit van de foto’s: Die is beneden peil. Ik had namelijk slechts een klein pocketcamera’tje bij de hand, naast mijn videocamera. Jullie kunnen echter helpen door ‘Pro Driver’ worden door € 2,- over te maken (zie PayPal button in de rechter kolom). Dan komt een goede spiegelreflexcamera hopelijk nog een keer binnen bereik, net als een Full HD videocamera. Win-win situatie, toch?

19 reacties

  1. Jazeker reed de PTT daarmee, voordat ze met simca 1100 fourgonette reden.


  2. De Pony. Geinige dingen inderdaad. Volgens mij rijdt er hier in Winterswijk ook een rond.
    En die Daf bestel ken ik ook nog van vroeger. Reed de PTT er ook niet mee?

  3. @Perry, heb destijds een heel verslag gelezen over deze DAF, die misschien wel de oorzaak is vanhet begin van de vrijage van DAF met Volvo?
    Wat ook zo’n leuk ding was, dat was de Pony, een letterlijk gekrompen DAF vrachtwagen die je ook als mini truck met oplegger kon kopen.
    Volgens mij was de Pony bedoeld om als distributie voertuigje in de steden dienst te doen, het leveren van winkels.
    Ze waren daar in Eindhoven hun tijd 30 jaar vooruit !
    En ik zou dolgraag weer eens zo’n DAF 33 bestel willen zien, die waren best wel populair toen ik jong was, als alternatief voor de 2CV en de Renault 4, want veel andere kleine bestellers waren er toen niet !

  4. @ Perry: inderdaad, dat is ‘m!

    @ de sjonnies: Wie weet, volgend jaar. Lijkt me leuk!

  5. @Wim, ik was graag met je meegegaan naar die persdag, met minder publiek. Dat lijkt me veel en veel intiemer en zoals je zegt, je maakt een rake one-liner naar een merk die-hard en hebt meteen gespreksstof. 🙂
    Ik had je zelfs nog opgehaald in Winterswijk vanuit Barendrecht en je daarna nog thuisgebracht ook !

  6. @ Wim:

    Dat is ook wel zo, maar door het extra gewicht op de vooras en het hogere blok haal je de balans weg in de auto. Dat is waar lotus voor staatDat haal je nu weg op deze manier….

  7. @ Kevin: In het frame van de Lotus ligt de tweeliter motor met 160 pk. Best voor wat potentieverhogende kuurtjes vatbaar, maar op zich toch heel prima in staat indrukwekkende prestaties neer te zetten.

  8. Ja, die 300SL’s… Je struikelde gewoon zowat over die krengen. En dan heb ik de cabrio’s nog niet eens geregistreerd.
    Een OSCA Zagato trok wel mijn aandacht, net als de Ferrari Breadvan (ja, die!). Ik denk er serieus over om een van jullie (de andere redacteuren dus) volgend jaar te laten gaan. Ik heb m’n verzadigingspunt even bereikt wat statische evenementen betreft… 🙂

  9. Leuk verslag (zoas verwacht)! Was dus blijkbaar niet anders qua ‘Flügeltür’ 300SL’s dit jaar.. Vorig was er ook al zo’n absurd aantal overgerestaureerde Benzen te zien, ’t lijkt wel of onze Oosterburen een 300SL-fetish hebben 8)

  10. Deze voelde je aankomen Wim:

    Tom heeft September nog wel een leuk verhaaltje voor je, over die Darraque.

  11. Hmmm, het chassis stijver maken snap ik nog wel. Kan je overigens vrij makkelijk zelf met wat lasskills maar dat terzijde. De ford 1.6 snap ik echter niet. Uit het orginele blokje is meer an genoeg vermogen betrouwbaar te halen. +/- 200 pk moet atmosferisch haalbaar zijn, met compressor of turbo nog wel meer…. Ik weet dat engelsen gek op ford zijn, omdat ze daar ook geproduceerd worden, maar waarom ze dit doen?

    Overigens wist ik nog een Fridolin in evergaande resto te staan hier in NL, maar die is helaas niet meer 🙁

    Verder wel een mooie beurs, maar heb niet echt het idee dat ik veel gemist heb….


  12. Ik denk precies te weten over welke DAFjes je het hebt, maar ik kan niet op de naam komen en ik kan tevens het onderwerp niet terugvinden waar ik een paar maanden geleden voor het eerst van die autootjes hoorde. Ik weet niet eens meer op welke site dat was. KR, AB, AJ, CF, kan allemaal…

    Maar goed, erg leuk verslag om te lezen! Te leuk, ik zou nu moeten leren… 😳 Je doet wel je best om van mij een pro driver te maken hè? Opvallend veel Citroënfoto’s in verhouding. 😉 Komt goed.

Comments are closed.