Ik was pas vijf jaar oud toen de TR7 gepresenteerd werd, eind 1974, en ik heb een slecht geheugen, maar de schok die de TR7 teweeg bracht kan ik me nog goed heugen. De klassieke vormen van de Triumph TR6 werden vervangen door een wigvorm. En het dak kon niet open! Als klein autogek jochie twijfelde ik of ik ‘m nou supergaaf vond (toen heette dat waarschijnlijk nog ’te gek’ of zo), of vooral heel erg raar.

En zelfs nu, zo’n 36 jaar later, twijfel ik nog steeds een beetje. Is het wel een echte klassieker met al dat plastic in het interieur? De TR7 was namelijk een van de eerste auto’s met een uit een stuk gegoten plastic dashboard. En dan de buitenkant. De wigvorm vind ik zelden echt mooi, en dan heeft de TR7 ook nog zo’n rare korte wielbasis. Al met al ziet hij er vanuit bepaalde hoeken gewoon niet uit. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Feit is wel dat een echt mooie TR7 een zeldzame verschijning is, die z’n plekje in klassiekerland toch wel verdient. Vandaar dat we deze keer toch voor deze laatste echte Triumph gekozen hebben, en niet voor de Panther Lima (ook een buitenbeentje) of de prachtige Fiat 850 Sport Spider (die heeft z’n klassiekerstatus al lang verdiend).

De cabrio’s vind ik zelf een heel stuk makkelijker op het netvlies liggen dan de gesloten versie. Het hieronder getoonde exemplaar is voorzien van de twee liter vierpitter. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de TR8, die de Rover V8 in het vooronder had liggen. Dan vind ik het zelfs een serieus interessante auto. De prijs voor de WWW van deze week vind ik vrij fors, maar gezien de staat van de auto wellicht toch verdedigbaar. Als koper zou ik wel direct Shaun het Schaap van de stoelen af halen…

Oordeel zelf, en laat in de reacties maar weten hoe jullie over de TR7/TR8 denken.

12 reacties

  1. My God, they’ve done it to the other side too!” (Giorgetto Giugiaro toen hij de andere kant van de Triumph TR7 bekeek).

    I rest my case

  2. Dat klinkt goed! Zien we graag foto’s van (of beter nog: video met geluid!)

  3. Ik heb een haat liefde verhouding met mijn TR7. ik sleep hem dan ook al de laatste 20 jaar met me mee, hij is gebruikt als babemagnet in mijn jeugdjaren en later als mijn trouwauto en staat nu alweer 17 jaar stil. Ik ga er maar weer eens aan beginnen en hoop deze zomer de apk te halen waarna er in de winter een v8 in komt. de onderdelen hiervoor liggen al gedeeltelijk klaar.
    Gr H

  4. Inca Yellow
    Java green
    French Blue that hurts your eyes
    Delft BLue that does the same
    Green which is off-racing green but is called BRG
    Maple a brown that reminds you of your dog taking a….
    Dingen werden ook alleen maar in afschuwelijke kleuren geleverd.
    Pas met de komst van de Roadster kwamen er wat chiquere metallic kleurtjes, maar toen was het al te laat

  5. Motor was trouwens uit een Dolomite, een 1850.
    Tony Pond deed in het Britse rallye kampioenschap een gooi met een TR7 met een Dolomite-Sprint blok, zo’n 16 klepper. Later met een dikke V8
    En volgens mij was het in de eerste helft tachtiger jaren dat ik bij dat bedrijf op bezoek was.

  6. Meiden waren er gek op, en hij kwam uit in de tijd dat mijn hormonen behoorlijk op hol geslagen waren. Voor een man die vaak in het buitenland zat, paste ik op de TR7, de Coupe was van binnen net een embryo, intiem en gezellig. Menige meid mee naar huis gebracht.
    Dus ik vind het nog steeds een prima ding 😉
    Was trouwens oorspronkelijk bedoeld als Leyland Lynx en moest MG en Triumph opvolgen.
    Alleen toen de TR7 in de VS uitkwam, steeg de verkoop van rubber bumper MG’s Kwam misschien wel omdat Thatcher op ieder geproduceerd B’tje geld toelegde.
    Nieuwe TR8’s zijn gesloopt. Ergens ver in de vorige crisis had ik spaakwielen nodig voor mijn 65’er B .
    MG was gesloten 1979? en ik kwam uit bij een bedrijf in de Midlands dat zo’n beetje de hele voorraad onderdelen had gekocht. De man vroeg me met droge ogen of ik geen fabrieks nieuwe TR8 wilde kopen. Ik weet het niet meer zeker, maar het was geloof ik zo’n 3000 pond. Alleen kreeg je een TR 8 toen niet op Nederlands kenteken. Er stonden daar een stuk of veertig vijftig TR8 Roadsters. Allemaal nog in het vet…….

  7. tja .. die dikke zwarte balk voor-op (bumper) ..
    dat was toen ook al een dissonant ..

    en daar kan zelfs 35 jaar tijd niet veel aan veranderen ..

  8. @ KR:

    Zenith/Stromhberg zijn gewoon een ander soort merk carburateurs. Ik vermoed dat dat gedaan is vanwege Smog wetgeving in Californie? Eerlijk gezegd zou ik niet helemaal weten waarom dat gedaan is? Ik weet overigens wel dat de 3.5 liter Rover V8 eigenlijk een concept is van Buick en gebruik maakt van de HIF6….

  9. @ Kevski: De motor is ’t zelfde als in de TR4, als ik me niet vergis. Inderdaad beademd door SU carbs, hoewel de Amerikaanse versie misschien voorzien was van Zenith carbs? Wat is het verschil eigenlijk?

  10. Jullie staan niet alleen, ook mijn model auto is het niet. 😆

  11. @ KR:

    Mijn auto is het ook niet, maar de technische basis van de auto is zelf wel weer inteerssant om wat mee te doen….

    BTW: SU 😛

Comments are closed.