De enige equipe uit Nederland die dit jaar deelneemt aan de monsterrally Peking-Parijs, is vanmorgen vroeg van start gegaan. Na twee jaar voorbereiding is de reis van Maarten Hoeben en Jeroen Bruintjes begonnen: na het vertrek bij de Chinese Muur voert die via de Gobi-woestijn, de vroegere Sovjet-deelstaatjes, Iran en Turkije naar Parijs. Daar wacht op 16 oktober de eindstreep voor hun vooroorlogse Lagonda 3-Litre Special. Hun avontuur is elke dag te volgen op 9000mijl.nl.
De deelname aan Peking-Parijs is een langgekoesterde droom voor Maarten Hoeben. Maarten heeft meer klassiekers in bezit en schuimt daar jaarlijks in goed gezelschap de grote historische festivals van Europa mee af. Zelf deelnemen – en dan meteen aan het zwaarst mogelijke evenement – was het logische vervolg. Maarten vroeg Jeroen Bruintjes, voor wie geen enkele auto technische geheimen kent, mee als monteur en co-piloot. Jeroen aarzelde geen moment, want zoiets maak je niet gauw een tweede keer mee.

De droom werd werkelijkheid toen het duo stuitte op een oude Lagonda uit 1931. Met engelengeduld en oog voor detail restaureerden ze de oude dame in twee jaar tijd tot een rallyklaar meisje. Maarten en Jeroen zijn inmiddels meester-restaurateurs. Na thuiskomst wacht alweer een volgend restauratieproject.

In juli werd de Lagonda al verscheept naar China, waar gisteren in de haven van Peking een innig weerzien plaatsvond. Om de jongens te belonen voor hun geduld sloeg de drieliter zescilinder op het eerste bevel aan. De White Hamster Stable van Maarten en Jeroen is de enige Hollandse equipe in een overwegend Brits en Amerikaans deelnemersveld. Reden te meer om hun prestaties vanuit Nederland te volgen.

De langeafstandsrally Peking-Parijs (www.pekingparis.com) is een hommage aan de originele rally, die in 1907 werd verreden als allereerste transcontinentale autotocht. Van de vijf deelnemers destijds bereikten er vier Parijs, nadat ze vanuit Peking zonder paspoorten waren vertrokken… De huidige monsterrally, die in 1997 het licht zag, laat alleen voor- en naoorlogse klassiekers toe in drie klassen: Pioneer (auto’s van vóór 1921), Vintage (vóór 1941) en Classics (tot uiterlijk 1968). De White Hamster Stable doet mee in de Vintage-klasse.

De rit is zo zwaar dat de rally maar één keer in de drie jaar wordt verreden. Dit jaar voert hij van Peking via Mongolië, Rusland, Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Iran, Turkije, Griekenland en Italië naar Parijs. Het zwaarste deel op papier is de Mongolische hoogvlakte, waar de deelnemers zeven dagen in de buitenlucht moeten zien te overleven. De route ná de woestijn, door de voormalig Russische ‘stan’-landen, Iran en Turkije, is trouwens ook niet te onderschatten. Wie door pech achterblijft, moet het bovendien zelf zien te rooien. De karavaan blijft niet wachten.

De avonturen van Maarten, Jeroen en hun Lagonda 3-Litre Special zijn dagelijks te volgen op het weblog 9000 Mijl (www.9000mijl.nl), de afstand die ze in zes weken moeten afleggen. Rechtstreekse updates per satelliettelefoon, die via de thuisbasis op het blog worden geplaatst, worden afgewisseld met een dagelijks verslag aan het eind van elke wedstrijddag. Aanmoedigingen zijn altijd welkom!

Foto's: Maurice Dioncre (m.u.v. hoofdfoto)

zp8497586rq

2 reacties

  1. Inderdaad helemaal te gek. Voor mij zit het er ook nog even niet in (als de Aca nog niet eens De Bilt – Enschede redt 😉 ) maar zoiets lijkt me echt fantastisch om mee te maken. Desnoods met een minder oude/dure auto en wat minder ver/moeilijk. :mrgreen: 😉

  2. Lijkt me een fantastisch avontuur! Moet er niet aan denken om dat met de Morris in huidige staat te moeten volbrengen… Dat gaat ‘ie niet overleven 🙂
    In een compleet gerestaureerde en geprepareerde auto lijkt me dit echter een avontuur om nooit te vergeten. Geweldig dat zulke monsterritten nog bestaan!

Comments are closed.