We hebben jullie afgelopen week een beetje weinig 'gewoon' klassiekernieuws laten zien. Bij deze proberen we dat weer een beetje goed te maken. Via Pistonheads.com lazen we dat (het wordt een beetje vaag nu) de Daily Telegraph wist te melden dat Morgan opnieuw met een driewieler zal komen. Reden genoeg om even op de kalender te kijken, maar 1 april is op veilige afstand. Toch is er op de Morgan website (nog) niets te vinden over het project. De enige driewieler die daar te vinden is, is de Pedal Car.
De Daily Telegraph weet te melden dat de Morgan Threewheeler gebaseerd zal worden op de Ace Cycle Car, en dat het gerucht bevestigd wordt door Jill Price, de zus van Charles Morgan.
De laatste Morgan driewieler werd in juli 1952 geproduceerd. Jarenl
ang lagen de ontwerpen te verstoffen in het archief, tot Morgan in 2009 de Amerikaan Pete Larsen benaderde met de vraag of hij geïnteresseerd was in het kopen van de licenties.
Het voertuig dat ontstond werd de Liberty Ace, en wordt gebouwd in Seattle. De Ace werd zo succesvol, dat Morgan vorig jaar de rechten ook weer terug kocht.
De Liberty Ace maakte -het kan ook bijna niet anders- gebruik van Harley Davidson motoren, maar Morgan wil waarschijnlijk een 1100 of 1000 cc V-twin versie van de originele Britse JA Prestwich (JAP) motor gebruiken, die gebouwd zou kunnen worden door lokale specialist Cameron Engineering.
Zoals het er naar uitziet, worden de driewielers net als vroeger in Malvern gemaakt en zullen ze met ongeveer 90 pk een top kunnen bereiken van zo'n 160 km/u. Race versies op speciale brandstof kunnen sneller gemaakt worden. Spannend!
Geschat wordt dat de driewieler zo'n £ 46000,- moet gaan kosten.
Bron: Pistonheads
Foto's: Liberty Motors
Ik betwijfel of die dingen in Nederland op kenteken te krijgen zijn. Of je moet het op een oude basis bouwen, dan krijg je genoeg vrijstellingen. 😕
Volgens mij gebiedt Europese regelgeving dat als het in Groot Brittannië op kenteken gezet kan worden, dat dat hier ook moet kunnen. Er zullen wel haken en ogen aan zitten, maar ik zie niet waarom deze Threewheelers hier niet legaal gemaakt zouden kunnen worden.
Misschien valse hoop? 😉
Oh ja, natuurlijk. Dat hoor ik ook wel eens over bijzondere creaties. Eerst in GB op kenteken zetten en dan importeren naar NL, kunnen ze niets tegen doen. Vreemd toch, dat die regelgeving zo verschilt…