TVR folder 2001 uitgelicht

Wanneer je jezelf vastklampt aan het idee dat een klassieke auto minimaal 25 of 30 jaar oud moet zijn, zijn deze TVR’s voor jou geen klassiekers. Beslis je op basis van zeldzaamheid, geschiedenis en zaken als prestaties, dan komen de TVR’s in deze folder uit 2001 zeker in aanmerking voor het predikaat ‘klassieker’.
Het is niet moeilijk te begrijpen welke criteria ik hanteer…

TVR folder 2001 01

De voorpagina van de brochure toont de Tuscan S (zwart, als ‘S’ herkenbaar aan de spoiler), de Cerbera (groen), de Tamora (geel) en de Tuscan R. Mooi plaatje.

Tamora
TVR folder 2001 02

TVR folder 2001 03

De Tamora was de ‘instap-TVR’. Dat betekende niet de je je tevreden moest stellen met lullige prestaties, want van nul tot 60 mph duurde slechts 4,4 seconden. De motor is een door TVR ontwikkelde zes-in-lijn met 3,6 liter inhoud en 350 bhp bij 7200 toeren per minuut. Die heeft geen moeite met de 1100 kilo wegende Tamora, wat je al zag aan de acceleratiecijfers.
Ik meen me te kunnen herinneren dat de hoop van het kwakkelende TVR op dit model gevestigd was. De Tamora is niet zo heel bekend en ziet er voor een TVR misschien wel wat te lief uit. Misschien dat dat laatste een groot succes in de weg stond?

Tuscan en Tuscan S
TVR folder 2001 04

TVR folder 2001 05

Is de Tamora wat te tam, dan kan je kiezen voor de Tuscan. Dat scheelt 0,2 seconden van 0-60 mph. Of je gaat voor de Tuscan S, die dat kunstje in 3,8 seconden flikt. Het dakpaneel is uitneembaar, zodat je de Tuscan om kan toveren in een targa.
Net als de Tamora wordt de Tuscan aangedreven door een TVR zescilinder motor met 3,6 liter inhoud en 350 pk. De ‘S’ heeft 40 bhp meer bij 7000 toeren per minuut. Ondanks dat de Tuscan iets langer is dan de Tamora, is het gewicht hetzelfde.

Tuscan R
TVR folder 2001 06

TVR folder 2001 07

Was de Tamora te lief en de Tuscan S nog wat te zwakjes gemotoriseerd, dan kon je je heil zoeken bij de Tuscan R. Geen cabrio, zelfs geen uitneembaar dakpaneel, maar een fraai gelijnde coupé, die een zescilinder van 3996 cc onder de kap had. Het vermogen bedroeg 440 bhp bij 7600 toeren per minuut, waardoor de 2+2 zó snel naar de 60 mph gekatapulteerd werd, dat TVR de tijd vergat te vermelden in deze brochure.
Door het gebruik van materialen als Kevlar woog deze TVR rond de 1000 kilo, maar ook dat wordt hier niet vermeld.

Cerbera
TVR folder 2001 08

De Cerbera kon worden besteld in drie smaken. Je had de 4,2 liter V8, de Speed Six en de 4,5 liter V8. De V8 stamt niet meer af van de Rover motoren, maar is de eigen AJP 8. Doordat deze V8 een ‘flat plane’ krukas had, was de motor eigenlijk een samensmelting van twee vierpitters, en zo klonk ‘ie dan ook. Liefhebbers van een donkere V8-roffel kunnen dus beter een andere TVR kiezen…
De ’tamste’ Cerbera had een 4,2 liter V8 met 360 bhp bij 6500 toeren per minuut en binnen 10 seconden reed je 160 km/u, als je vastberaden genoeg was.
Dan had je de eigen 6 pitter, die met 3966 cc en 350 bhp bij 6800 tpm een ander karakter had dan de V8, maar nauwelijks langzamer was.
Ging je voor de top, dan was de 4,5 liter V8 de enige juiste keuze. 4475 cc produceerden 420 pk bij 6750 tpm, waardoor je in 8,3 seconden op de 160 zat. De 60 mph bereikte je al in 3,9 seconden.
Bedenk daarbij dat je in deze Cerbera ook je (kleine) kinderen mee kon nemen, en je had de ideale gezinswagen vanaf £ 41100,-.

Welke zou jij kiezen?