We kruipen langzaam richting de lente. Hoog tijd dat de klassiekers weer in het straatbeeld verschijnen. Zoals deze Daimler, die Christophe gespot heeft. Het betreft een Daimler DS420.

De DS420 kwam in 1968 op de markt en was geheel ontwikkeld door Jaguar. Voor aandrijving zorgde Jaguar’s 4.2 liter zes-in-lijn. De grote Daimler verving de Daimler DR450 en ook de Vanden Plas 4 Litre Princess limousine. Als basis werd de bodemgroep van een toch al niet kinderachtige Jaguar 420G gebruikt, die voor de limousine nog eens met zo’n 533 mm verlengd werd. De afmetingen van de Daimler kwamen daardoor overeen met die van de veel duurdere Rolls Royce Phantom VI, waarmee bewust de concurrentie aangegaan werd.

De koninklijke Daimler bleef in productie tot 1992(!), waarmee het ’t laatste model was dat gebruik maakte van Jaguar’s XK motor. Een echte opvolger is er nooit gekomen.

Update: Filmpje van Christophe toegevoegd.

8 reacties

  1. Kosten een drol in het Verenigd Koninkrijk en dan rij je wel de ‘werkauto’ van HM The Queen.
    Viel me altijd op dat er hordes van rondreden in het Verenigd Koninkrijk dat ik altijd dacht dat er daar veel meer mensen doodgaan dan 😯 hier

  2. Wat een afzichtelijke auto, maar toch wel weer een heel aparte spot, danke schön!

  3. Eens met Klassiekerrally; Deze auto is te uitgesproken (t)rouwauto om echt leuk te zijn. Eigenlijk vind ik het gewoon een lompe bak, maar ja, dat mag ik niet zeggen he.

    PS. De foto’s openen in hun originele (grote) formaat, volgens mij is dat niet de bedoeling. Het is iig niet handig.

  4. Enorm slagschip. Zeer fout in de kleur wit (instant trouwauto, yuk!). Zwart maakt ’t een volgauto voor een rouwstoet. Kan indrukwekkend zijn in donkerblauw (koninklijk) of een andere mooie kleur, maar hij staat niet in m’n denkbeeldige droomgarage.

  5. lang geleden wel in gereden, 1992 of zo… ik werkte bij een autoschade bedrijf in groningen en wij kregen z’n apparaat van een Groningse studentenvereniging met een beetje schade.
    zeer weinig ruimte voorin, je zit erg rechtop op een voorbank en dan ook nog eens aan de andere kant , niet fijn sturen in een krappe werkplaats maar wilde me ook niet laten kennen had tenslotte net mijn C rijbewijs ( in dienst gehaald) op zak

  6. Author

    Geweldig dat je er nog tijd voor wist te vinden, thanks! 😉
    Heb er ook een filmpje van, kan je hier checken! 🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=n4wjz4hLWIk (mss ff wachten tot het in HD komt 😉 )
    Donderdag doe ik trouwens wat videowerk voor KR, we gaan onze auto op het Antwerp Classic Salon zetten en ik film daar wat achtergrond en voorgrond materiaal als het allemaal goed gaat. 😉

  7. 1968 ??
    ok. .. dat had ik niet kunnen raden ..
    1958 komt eerder in mij op ..

    dit slagschip zal best wel zeldzaam zijn .. met een goede reden iig ..

Comments are closed.