Na de gedeeltelijke demontage van de MGB kon de volgende stap genomen worden: Het laswerk. Zoals gezegd viel de algehele staat van de auto reuze mee. Natuurlijk zijn er in een 40 jaar oude carrosserie minder goede puntjes te ontdekken. Mijn eigen 41 jaar oude body is ook niet meer wat het 20 jaar geleden was. Maar met behulp van een haakse slijper met staalborstel en een lasapparaat kom je een heel eind. Bij een auto althans… De afwerking van de lasnaden moet nog gedaan worden, maar ik ben tot nu toe niet ontevreden met het resultaat. Zeker gezien het feit dat het pas de tweede auto is waar ik wat uitgebreidere laswerkzaamheden aan verricht. Dit keer overigens met m’n eigen op Marktplaats.nl voor € 50,- op de kop getikte zelf-dimmende laskap. Top ding!

Binnenkort een nieuwe update over deze deelrestauratie.

14 reacties

  1. Bedankt voor de tips! Toch maar geen tin dus… Hoef ik dat op dit moment niet ook nog eens te leren.
    Zelf zat ik aan Sikaflex te denken voor het afkitten van diverse naden.

  2. Wim: tuurlijk niet 😉 gebruik tin kan problemen met hechting opleveren; zorg dat de lassen goed dicht zijn en goed zijn afgewerkt aan de achterzijde : primeren en goed afkitten ; kijk uit dat je bij het lassen niet te veel warmte in de plaat brengt : Koelen met lucht of natte spons;
    ……….etc etc 😉

  3. @Hocks .. mooi .. daar ga ik gebruik van maken ..

  4. Als jullie vragen hebben…Ik heb opleiding autoschadehersteller ( plaatwerker) en werk bij een autoschadebedrijf…..

  5. @ Wim en Lincoln:

    I Agree. Je moet het toch uiteindelijk zelf doen. gewoon even kijken en vervolgens zelf proberen. Das verreweg het beste. Aldoende leert men….

  6. @ lincoln: Je kan ’t best iemand zien te vinden die je de basis even uitlegt. Daarna moet je gewoon zelf aan de slag. Ik vind het enorm leuk werk dat veel voldoening geeft als het lukt.

    Wat betreft britishV8.org: Het laat zien dat de Britten wat minder verkrampt met het fenomeen ‘klassieker’ omgaan als wij continentale Europeanen. De Amerikanen hebben eigenlijk een beetje het zelfde cultuurtje als de Britten, maar dan met wat meer blik 😉
    Sommige projecten vind ik wel leuk, andere foeilelijk.

    Edit: Oei, wacht even… Voor zover ik kan zien zijn er voornamelijk Yanks actief op BritishV8.org…

  7. ik ben ook eens opzoek gegaan naar de basis know-how van lassen ..
    kijk eens op internet voor een las-cursus ..
    verschrikkelijk gewoon .. is er 1 in Alkmaar ofzo ..
    en voor de rest alleen maar van die staats-legale troep (als dat nog bestaat) ..

    moet gewoon eens naar de smid voor een opleiding ..
    wil gewoon alle do,s en dont,s weten ..
    alle materialen aan elkaar plakken op alle mogelijke manieren ..
    ik ga er desnoods een weekje werken voor nop ..
    dan ga je vanzelf ook het voorwerk meer serieus nemen ..
    ipv zo snel mogelijk vonken schieten .. fire ..

    @Klassiekerrally .. for your daily dose of disgust http://www.britishV8.org ..
    van/voor luitjes die maar weghalen en toevoegen naar eigen goed-dunken ..
    schande ..

  8. Ik zie het inderdaad. Volgende keer kun je het beste er rium omheen wegslijpen, aangezien je anders alsnog vuil van verbrandende verf krijgt. Zeker verf uit die tijd bevalt olierestanten.
    Weet waar je aan begin met tin vullen: Het is niet simpel en kwa nabewerken veel intensiever dan plamuur. Als ik jou was zou ik jezelf de zorgen besparen om het te doen. Tenzij je de auto alleen in de blanke lak wilt zetten? De verhalen uit VS zijn fake. Vraag een goede bouwer van showauto’s maar wat ze gebruiken op het moment dat het om bespoten auto’s gaat en ze zeggen allemaal: Bondo….

  9. Een Mig apparaat op krachtstroom. Probleem was dat ik niet alles goed genoeg schoon gemaakt heb. Soms lukte dat niet, soms kwam ik er tijdens het lassen pas achter. En dan krijg je rotzooi in je las.
    Hoe ik ’t ga afwerken weet ik nog niet. Eerst slijpen uiteraard. Maar daarna… Vertinnen geniet wel onze voorkeur. Lijkt me wel mooi om eens te proberen.

  10. Wat voor een laskar heb je gebruikt Wim? Vast electra of niet? Ik ben daar niet zo van. Geef mij maar een toorts en lasdraad. Of tin of lood. Maar voor een 2de lasklus is dit best netjes. Al moet ik wel zeggen dat ik nog wel ff zou oefenen voor dragende delen lassen, want daar zijn ze nog niet netjes genoeg voor? Ga je hierna plamuren of lood/tin gebruiken?

  11. Zo denkt mijn vader er ook over. Het moet mooi, verplicht en/of handig zijn, anders kan je het net zo goed veranderen. Dat is ook duidelijk te zien aan de auto’s hier. :mrgreen: Originaliteitsfreaks zijn er al genoeg, als een auto niet zeldzaam is pas je maar aan wat je wilt.

    Lekker gebakken hoor. Ik heb een boel meer respect gekregen voor laswerk sinds mijn vader me even een uurtje een beginnerslesje heeft gegeven. Wat luistert dat nauw zeg…

  12. Sidelights werkten niet, ook niet na pogingen de kabelspaghetti te herstellen. Dus had m’n vader zoiets van ‘Het werkt, of het zit er niet op’. Dus halen we ze er af. Persoonlijk vind ik dat ook fraaier. Originaliteit is niet het doel. De kleur is per slot van rekening ook niet origineel, de velgen ook niet en de oliekoeler ook niet. De stoelen zouden hoofdsteunen moeten hebben, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
    We maken ‘m zoals we ‘m mooi vinden, maar er komt geen ander dashboard in.
    De ruitenwissers blijven ook 🙂

  13. Ja daar mag je ook trots op zijn, waarom las je de side-lights dicht?
    Wordt ‘ie helemaal Europees met een Europese dash met een handschoenenkastje?
    Als je de drie ruitewissertjes maar laat zitten, dat vond ik altijd het meest coole van een Roadster, drie van die kleine vingertjes over de voorruit als het regende………

Comments are closed.