Als je je afvraagt of deze écht zo mooi is in het echt als op de foto, ik kan je garanderen: dat is zo. Echt weer zo’n gevalletje ‘klem je fietsremmen dicht’!

S5002621
De Alfa Romeo 2000 Spider

De woorden ‘Alfa’ en ‘Spider’ gaan samen als ‘Italië’ en ‘Bella ragazza’. Zelf heb ik nog meegereden in een oudere Spider en dat is regelrecht onvergetelijk, maar die oudere Spiders zijn al wat saaier en slecht van kwaliteit. Dat waren ze in 1958 alles behalve!
De Alfa Romeo 2000-lijn werd in dat jaar gepresenteerd op de autoshow in Turijn, als opvolgers voor de onweerstaanbare 1900 serie. Dus het design moest goed zitten, vooral voor het prestigemodel: de Spider. Time to pull out the big guns: Carlo Felice Bianchi Anderloni van Carrozzeria Touring werd na een tijdje bij Alfa Romeo te werken als adviseur, gevraagd de lijnen voor de 2000 Spider te trekken. Hij was immers bekend van de Alfa 6C 2500 SS en de Ferrari 166 S, beiden prachtige auto’s en dit is geen uitzondering.
Mechanisch werd de Spider uitgerust met een 2.0 gietijzeren 4 cilinder die met een aluminium cilinderkop en dubbele Solex carburateurs uitgerust werd om een vlotte – maar niet erg sportieve – 115 pk te verkrijgen.

S5002625

Deze Alfa heb ik al een tijdje geleden gespot op een goudader van een parking, mooi geparkeerd en enigszins goed geplaatst voor foto’s. Het is en blijft een blikvanger, zelfs als 50-plusser!
De spot is overigens met een dagje vertraging, mijn excuses. Things got clogged up! Het is ook september voor deze student. 😉

S5002613

S5002619

S5002615

S5002630

S5002616

S5002622

S5002632

S5002617

Gespot: Alfa Romeo 2000 Spider
Getagd op:    

10 gedachten over “Gespot: Alfa Romeo 2000 Spider

  • 12 september 2009 om 15:45
    Permalink

    Schitterende auto, een 2600 reed vorig jaar mee met de Spring Run.

  • 12 september 2009 om 12:19
    Permalink

    Prachtige Alfa! (jammer van het kleurtje) Alleen rij je er best niet mee, want deze 2000 Spiders reden als een draak.

  • 12 september 2009 om 09:36
    Permalink

    @Christophe .. nope ..
    da,s een kleinere periode dan je denkt hoor ..
    de productieschaal was wel hoog .. de visuele impact ook ..
    van 1958 tot hooguit 1964 .. toen was de lol er alweer af ..
    1964 tot 1967 is een ronduit saaie periode geweest ..

    dus da,s 10 jaartjes auto,s die niet mijn cup of tea zijn ..
    daar is prima mee te leven kan ik je melden ..

  • 12 september 2009 om 01:23
    Permalink

    Bedankt allemaal!

    @ lincoln
    Toch maar even offtopic, maar niet over het gewoonlijke diepe nadenken, gewoon dit: je vindt die vinnen niet mooi? Da’s toch al een hele hap Americana waar jij ‘Nee danku’ tegen zegt, en je bent toch een liefhebber van die auto’s?

  • 11 september 2009 om 21:08
    Permalink

    ps .. dit was niet om weer eens heel off-topic te gaan ..
    was gewoon om een beetje het contrast aan te duiden ..

    toen waren auto,s gewoon auto,s .. met 2 of 4 deuren ..
    en had je niet die overkill aan model-aanduidingen van vandaag waardoor auto,s zich “en profil” kunnen/willen onderscheiden ..

  • 11 september 2009 om 18:21
    Permalink

    1958 was een slecht jaar voor de Amerikaanse auto-industrie ..
    ineens hadden alle fabriekanten de behoefte om 4 koplampen in het front te monteren ook al leende de carroserie zich daar niet voor ..
    tevens het begin van de afschuwelijke staart-vinnen ..

    wat zullen die lui gedacht hebben toen ze deze ranke lenige en elegante verschijning zagen ..
    waarschijnlijk iets in de trant van “you call that a bumper ?? no way dude .. i can lift that piece of chroom with one arm .. you can,t be serieus” ..

  • 11 september 2009 om 09:45
    Permalink

    Als ik mijn ogen dicht doe, zie ik de werkplaats van Touring, waar mannetjes in blauwe overalls met de hand platen zitten te kloppen terwijl ze area’s van Puccini zingen !

  • 11 september 2009 om 08:42
    Permalink

    Man man man wat is dit weer een ongelooflijke beauty!

Reacties zijn gesloten.