Het kleine maar springlevende oude Britse sportwagenmerk Ginetta komt hier op Klassiekerrally.nl wel eens vaker voorbij. Komt omdat we er toch wel een zwak voor hebben. Dat ze echt springlevend zijn blijkt ook nu weer doordat ze Farbio Sports Cars overgenomen hebben. De overeenkomst werd gesloten door Ginetta baas Lawrence Tomlinson, die Ginetta in 2005 kocht en nieuw leven inblies.

Ginetta heeft haar eigen merkenraces en de G50 die auto’s van het kaliber Aston Martin heeft verslagen. Daarmee is het bedrijfje uit Leeds een redelijk belangrijke speler in de motorsportwereld geworden. Het merk Farbio is in 2005 opgericht door voormalig coureur Chris Marsh (zoon van Jem Marsh, mede oprichter van het in 2008 ter ziele gegane Marcos). In de vorm van de GTS en de krachtigere versies GTS350 en GTS400 heeft het merk uit Bath een aantal zeer potente sportwagens voor straatgebruik in productie. Door de in eigen huis gemaakte superlichte koolstofvezel carrosserie zijn de auto’s met hun 1048 kilo lichter dan de gemiddelde Ford Fiesta.

Ginetta heeft door de aankoop ineens een drietal zeer interessante sportwagens voor gebruik op de openbare weg. Vandaag werd op Silverstone de tot Ginetta F400 omgedoopte GTS400 door Tomlinson en Marsh gepresenteerd. De GTS400 werd door de Sunday Times al bestempeld als ‘one of the best cars this country has ever produced’.

Lawrence Tomlinson en Chris Marsh hadden al een wederzijdse bewondering en verwachten dat de beide bedrijven elkaar enorm zullen versterken. Ginetta gaat profiteren van het wereldwijde dealernetwerk van Farbio, maar ook van de kennis die Farbio heeft op het gebied van het verwerken van koolstofvezel. De producten die Farbio maakt (de straatauto’s dus) zullen weer enorm profiteren van de successen die Ginetta op het circuit boekt. De naam Farbio wordt overigens vervangen door ‘Ginetta’.

Overigens zullen de straatversies van de G40 en G50 volgens Pistonheads gewoon doorontwikkeld worden. Maar dat zijn raceauto’s die ook op de openbare weg mogen rijden, terwijl de GTS, GTS350 en GTS400 straatauto’s zijn die ook op het circuit hun mannetje kunnen staan.

Bron: Farbio Sports Cars, via Pistonheads.com


6 reacties

  1. Of het mclaren achtig wordt weet ik niet. Qua design vind ik hem mooier, maar ik gok erop dat de mclaren wel weer heel erg goed zal zijn in de twisty’s en dat de motor buitenaards lekker is.
    Het is te hopen dat de modellen leentjebuur bij elkaar gaan spelen. Simpel gezegd mist de G40 en 50 het intereieur voor op straat . Motoren kunnen misschien wel gedeelt gaan worden onderling en de Fabrio mist denk ik weer het scherpe en harde wat de Gnetta’s weer hebben. Ik zie hier over een jaar of 5 nog wel wat leuks uit komen eerlijk gezegd….

  2. Ik vind de McLaren ook zeer fraai, maar ik ben gevoelsmatig geneigd je gelijk te geven 🙂

  3. Ginetta is een merk voor de connaisseurs, om maar even een snobistische term te bezigen 😉
    Bestaat al sinds de vijftiger jaren. Aan geschiedenis (heritage, pedigree) ontbreekt het dus niet…

  4. voor 11 miljoen Pound Sterling aan orders ??
    wowowow dan ben je geen obscure tokootje meer ..

    heb op 1 of andere manier moeite met de namen Ginetta en Farbio ..
    kan je net niet serieus nemen voor typisch Britse producten ..
    had wel iets meer bombastisme en snobbisme in de namen gemogen ..

    ik verzin nog wel wat zwaarmoedigs .. geef me een dag ..

Comments are closed.