Tijdens het zoveelste uurtje browsen door de pistonheads.com ‘classified ads’ vond ik een auto die toch wel erg de moeite waard was om eens nader te bekijken en te informeren. Er dook namelijk een witte LHD Lotus Esprit S1 op met de interieurcombinatie groen/oranje/tartan, juist ja, precies dezelfde kleurencombinatie van de auto waarmee Roger Moore met Barbara Bach over kustweggetjes scheurde in ‘The spy who loved me’. Waarom schrijf ik dit in godsnaam op klassiekerrally.nl? Nou, omdat de auto zich in België bevindt, vooral cosmetisch werk nodig heeft en een leuk prijskaartje heeft.
Okay, of het prijskaartje van ongeveer €15.000 echt zo leuk is kan men over twisten. Maar met in het achterhoofd dat Series 1 Esprit’s in tip-top conditie voor meer als €22.000 weg gaan (als ze al te koop zijn) lijkt dit een prima kans om een auto met relatief weinig werk te bemachtigen. De eigenaar vertelde mij dat het mechanische gedeelte prima in elkaar zit en de koppeling, distributieriem en de remmen onlangs zijn vervangen. De motor zou geen werk nodig hebben en ook het chassis zou zich in een zeer goede staat bevinden. Erg belangrijk bij een Series 1 aangezien deze nog niet gegalvaniseerd is en bekend staat als roestnachtmerrie, nieuw chassis heeft een prijskaartje van ongeveer €3000. De auto valt dus ook onmiddelijk te rijden.
Wat moet er dan nog aan gedaan worden? De elektra heeft een grondige opruimbeurt nodig (nog zo’n leuke achilleshiel, omdat de kwaliteit van het vakmanschap vanaf de fabriek er ook meer uit zag als Doe-Het-Zelf-werk) en er is nogal wat cosmetisch werk nodig. De deur- en raamlijsten kunnen een powdercoat gebruiken en het interieur een grondige reiniging. Het stuur en het futuristische dashboard een complete restauratie. Zoniet het hele interieur, want de kleuren lijken toch wel redelijk verzwakt over de jaren. Aangezien de ‘geile’ tartan-ruit-stof alleen te krijgen is bij Nick Fulcher (oud-medewerker van de stoffeerafdeling van Lotus en samen met Giorgetto Giugiaro designer van het series 1 interieur) en ook de andere stoffen praktisch alleen bij hem te bemachtigen zijn zou een totale ‘retrim’ een paar duiten kosten. Bij Fulcher zelf kost een totale retrim zo’n 6000 pond, maar goed dan heb je ook wat..
Goed nu de vraag aan jullie; als je de mogelijkheid had, zou jij je aan deze auto wagen?
Overigens, als jullie geïnteresseerd zijn; de advertentie vinden jullie hier .
En hier nog wat contactinfo van de verkoper:
@ vasseur: Bedankt voor je reactie. Heb het topic op Lotusforum.be met aandacht gelezen. De Esprit ziet er al heel anders uit, prachtig!
Gelukkig in de benelux gebleven, leuk om er nu nog iets van terug te horen! Verdomd, waarom heb ik die auto destijds niet gekocht 8) DE perfecte kleurstelling voor een Esprit!!
@vasseur ..
leuk van je te vernemen ..
je enthousiasme werkt aanstekelijk ..
zal je topic in de gaten houden ..
Hallo iedereen ondertussen is de wagen bijna een jaar in mijn bezit en de restauratie gaat beetje bij beetje verder. Alles is te volgen op het http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=9&t=2351onder de topic Esprit 007.
De gelukkige eigenaar.
Helemaal correct PieterA, ik anticipeerde alleen even op de prijs waarvoor je hem na wat afdingen vast wel kan meenemen 😉
Edit: Ik lees net de advertentie en die spreekt over £15.000, dat is ongeveer €17.500.
Als het een Esprit moet zijn, dan juist deze! de meest pure !! een van de weinige auto’s waar wolfrace velgen goed onder staan….
Hmm… Het is een goed ding dat de distributieriem vervangen is, want daarvoor moet je de motor droppen. Maar hoewel ik altijd al een Esprit gewild heb, zegt deze me niets. Wss omdat ik die James Bond film nooit gezien heb! 😉 James Bond en z’n capriolen interesseren me steeds minder en minder…
Dus nah, I’ll pass mate! 🙂
Probleem met de Esprit is dat er altijd wel iets aan zo’n ding mankeert, maar voor weinig geld ben je wel een James Bond !
Het design spreekt mij met der tijd meer en meer aan moet ik zeggen. Valt te overwegen, zeker met deze kleurecombinaties. €15.000 is best een serieuze hap om dan nog met de ongetwijfeld dure restauratie te beginnen. Al heb je wel wat eenmaal de auto af is.
Love it to bits! Als ik geld en ruimte had, zou ik ’t zeker overwegen, maar ik heb vandaag al een donor voor de Morris gekocht. Daarover later meer…
Not my cup of tea