Wie bij ‘Fiat S76’ denkt aan een schattig boodschappenauto’tje, kan er niet verder naast zitten dan dat. Meer dan honderd jaar geleden bouwde Fiat namelijk nog heel andere vehikels. Daarbij stond een gunstig brandstofverbruik noch bagageruimte op de lijst van gewenste eigenschappen.

Het Beest van Turijn

Als je dit rode beest van opzij bekijkt, verwacht je niet dat het hier een serieus wapen in de strijd om het snelheidsrecord ter land betreft. Want hoe snel gok je dat deze auto kon rijden? 80 Kilometer per uur? Mis. 160 Kilometer per uur dan? Alweer mis. In Oostende is dit bakbeest op ruim 211 km/u geklokt, en de enige reden dat die snelheid niet hoger lag, was dat het rechte stuk weg te kort was. Zie je die dunne bandjes? Die kettingaandrijving? Dappere mannen!

Z’n hoge snelheid is al spannend, maar afremmen is geen kleinere uitdaging. Wanneer het gas gelost werd, trok de auto hevig naar links of rechts. Bovendien spoot er dan zoveel olie op de uitlaat, dat de monteur die meereed binnen korte tijd van onberispelijk wit naar volslagen zwart verkleurde. Let wel: De monteur was de eigenaar. En de eigenaar was prins Soukhanoff. Een prins naar ons hart!

Nu is het beest na een restauratie die 10 jaar duurde weer tot leven gewekt, waardoor het zo’n 100 jaar nadat het voor het laatst reed, nu zijn eerste rondjes op de lanen van Goodwood kon maken. Bezoekers van het Goodwood Festival of Speed kunnen ‘m dit jaar in actie zien. En horen. Als ze durven…

Meer informatie en prachtige oude (film)beelden zijn te vinden op deze pagina.

 

Het Beest van Turijn braakt vuurballen
Getagd op: