Hoewel Volvo’s stand tot de kleinste van alle automerken op de Techno Classica behoort, weten de Zweden elk jaar weer een leuk thema te verzinnen en dito auto’s te presenteren. Dit jaar zal het Italiaanse Bertone in het Duitse Essen op het Zweedse parket in het zonnetje gezet worden.

1981 Volvo 262C Solaire

Vijf van de creaties met een link naar het designhuis zullen vanaf woensdag 15 april worden gepresenteerd. Uiteraard de 262C en 780 coupé, maar ook een zeldzame cabriolet waarvan er slechts vijf door Solaire in Californië gebouwd zijn.

Volvo wendde zich in zijn 88-jarige bestaan meerdere keren naar de specialisten in Italië, voor inspiratie of voor hulp bij diverse modellen. Het duurde tot midden jaren ’70 voor het een vruchtbare samenwerking met Bertone aanging.

De productielijn van Bertone was geschikt voor kleinschalige productie van exclusieve auto’s, hetgeen ideaal was voor Volvo toen zij twee speciale versies van de 200 serie wilden bouwen. Het betrof de 264 TE limousine die in 1975 op de markt kwam, en de 262C coupé die in 1977 onthuld werd. De auto’s waren ontworpen in Zweden maar werden aangepast voor productie door Bertone in Turijn, die ze ook produceerde.

Twee jaar later, in 1979, bouwde Bertone een futuristische coupéversie van de Volvo 343. Die auto werd ‘Tundra’ genoemd en was voorzien van digitale dashboardinstrumenten en klapschijnwerpers. Volvo sloeg het bijzonder vooruitstrevende ontwerp beleefd af, waarna Bertone er mee de boer op ging. Citroën zag het model wél zitten. Niet veel later resulteerde dat in de BX…

De meest intensieve samenwerking tussen Bertone en Volvo vond 30 jaar geleden plaats en resulteerde in de 780, die in maart 1985 op de Auto Show in Geneve gepresenteerd werd. De stijlvolle coupé was ontworpen en werd gebouwd door Bertone. In vijf jaar tijd werden 8518 exemplaren van de 780 verkocht.

Volvo staat voor de twaalfde keer op de Techno Classica. Dit keer brengen ze onderstaande auto’s mee:

  • Volvo 262C uit 1981. In opdracht van Pehr G. Gyllenhammar, Volvo-CEO en President van 1971 tot 1993. De charismatische ‘baas’ van Volvo wilde dat zijn auto rood zou zijn en hoewel dat geen standaard Volvo-kleur was, kreeg hij uiteraard wel zijn zin. Zelfs het luxurieus uitgevoerde lederen interieur was rood. De auto is tegenwoordig eigendom van het Volvo museum.
  • Volvo 780 uit 1985. Nog een auto van Pehr G. Gyllenhammar. Eveneens in rood. De auto was een cadeau voor Gyllenhammar’s 50e verjaardag, die ongeveer een maand na de introductie van de auto viel. Ook deze auto is in bezit van het Volvo museum.
  • Volvo 262C from 1981. De ‘nieuwste’ 262C ter wereld met slechts 62 mijl (99 km) op de teller. De gloednieuwe auto werd geleverd aan een dealer in Newburgh, New York, maar verliet de showroom nooit. Deze auto is van de Nederlandse klassieke Volvo-specialist Schmidt uit Gemert.
  • Volvo 262C ‘Solaire’ uit 1981. Er waren plannen om een serie van 50 262C cabriolets te laten bouwen door het onafhankelijke bedrijf ‘Solaire’ in Californië, voor Volvo Cars of North America. Slechts 5 exemplaren werden gebouwd, deels door zorgen over de veiligheid van de auto in het geval van een ongeval. De 262C ‘Solaire’ in Essen is van de Belgische Volvo-verzamelaar Guy Vermant, en is compleet gerestaureerd.
  • Volvo 780 uit 1989. Een compleet origineel exemplaar met 2.8 liter V6 motor en alle in die tijd beschikbare opties. Deze auto werd gereden door Tuve Johansson, voormalig CEO en president van Volvo Cars. Ook deze auto behoort tot de collectie van Guy Vermant.

Naast bovenstaande auto’s zal ook Volvo’s nieuwe XC90 proberen de aandacht van het publiek (en een auto-ambulance?) te trekken.
De stand van Volvo is te vinden in hal 3.

Voor meer informatie over de auto’s uit de rijke geschiedenis van Volvo kan je een kijkje nemen op www.volvocars.com.heritage. Meer informatie over de Techno Classica is te vinden op www.siha.de