Het oer-Engelse Jaguar is jarig. Het is namelijk alweer 75 jaar geleden dat oprichter William Lyons besloot zijn nieuwe model, de SS100, een extra opzwepende naam mee te geven. ‘Jaguar’ was voor 1935 namelijk alleen bekend als de ‘Swallow Sidecar Company’. Dat bedrijf maakte vanaf 1922 zijspanwagens alvorens het in 1926 diversifieerde naar auto’s. Eerst met het produceren van opgeleukte koetsen voor Austin 7 chassis en andere ‘specials’, daarna vanaf 1931 volgden auto’s gebouwd in eigen-regie met de merknaam ‘S.S.’. In 1935, verscheen dus als eerste de naam ‘Jaguar’ op de S.S. auto’s. Een prachtig merk was geboren. ‘Jaguar Cars Limited’, nu in handen van het Indiase Tata Motors, vindt dit -net als wij- tijd voor een een feestje in 2010.

Als we Mike O’Driscoll (Managing Director of Jaguar Cars) moeten geloven: “In 2010, we celebrate our past, and 75 years of designing and building cars that celebrate the art of automobile making. We’re also celebrating the promise of the future, and the introduction of the all-new XJ sedan. In just three years, we’ve completely revitalized the Jaguar line-up with the launch of three beautiful, fast cars.”

Goed, allemaal leuke marketing-praatjes, maar wat kunnen we nou echt voor feestelijkheden verwachten van het merk uit Coventry? Jaguar belooft in ieder geval extra present te zijn bij enkele glamoureuze evenementen over de hele aardbol. Natuurlijk bij het Goodwood Festival of Speed en de Goodwood Revival in September maar ook bij de Mille Miglia in Italië en het concours d’elegance op Pebble Beach. Afwachten is dus nog in welke omvang het bedrijf feestelijk zal uitpakken. Daarnaast is te verwachten dat de verschillende Jaguar clubs ook aandacht besteden aan dit bijzondere moment..

Ik ga mij er in ieder geval voor inzetten om dit jaar onder de noemer ‘Jaguar 75 jaar’ verschillende iconische modellen en belangrijke momenten te beschrijven. De turbulente jaren ’70, de komst van de XK120, wat de Mk2 nou eigenlijk zo’n briljante ‘getaway car’ maakt en niet te vergeten ook een beetje Jaguar racehistorie. Dus, heeft u een iconisch stukje Jaguar-historie in de garage staan en heeft u een Jaguar-obsessie? Laat het mij (ons) weten op kurt@new.klassiekerrally.nl, want, schrijven doen we hier graag en een fotocamera hebben we ook nog!

13 reacties

  1. Een lekkere 6 inlijn: TR6, Speed Six (boven de 4K dan) en de Beemers. Onmogelijk lekkere soepele krachtbronnen met een schitterende lineare opbouw van PKs en NMs.

    Klopt inderdaad: hoogtoerige motoren zijn zalig zuinig te rijden. Zo vaak is het niet nodig druk door te trappen. Wel lekker natuurlijk . . .

    De plaatjes bij de praatjes:


    Een E is niet alleen mooi, maar ook erg rap. Tijdens de Spa 6 uurs rijden en strijden er altijd wel een handvol in de top. De klank vind ik persoonlijk fraaier dan van de Aston 6.


    TUF 4 in de powerslide. Deze 63er Lowdrag Coupe gereden door Jon Minshaw (eigenaar) & Martin Stretton is echt geen 3.8 meer . . .


    De Clark Lightweight – hier met Alisdair McCaig achter het stuur – is een originele auto en smooth as silk. Dit jaar duik ik wat dieper in deze schitterende E-type.

  2. maar de 3.6 lijnblokken (vierkante koplamp periode) waren de eerste die moeiteloos de 2,5 ton konden aantikken ..
    ijzersterke blokken .. en relatief zuinig ..

    de controlle lampjes (die standaard na 20.000 km gaan branden) moet je volkomen negeren ..
    lampje eruit draaien of bedrading doorknippen is de enige remedie ..

  3. uhm, er klopten aantal dingen niet in mijn verhaal: Ging om een V6. Vortec LB4. 210 pk en 350 NM….

  4. @ Kurt:

    Ik vin het vrij weinig uitmaken, maar als ik moet kiezen dan zou ik voor een boxer gaan: Simpel gezegd vanwege he lage zwaartepunt en minder trillingen. Maar er zijn zoveel variabelen dat verschillen groter lijken als ze zijn.

    @ KR:

    Tja, ben ik juist wel van. Luie rijden is niet echt mijn ding. Zoek je vermogen hoger in toeren in met een kleiner breik, dan kan onderin vaak nog zuinig rijden. Dat hoef je met de jag motoren niet te proberen. Overigens wel grappig om te melden: Die GMC motor is dan echt wat voor jou: 4.0 Gietijzer OHV motor met turbo, goed voor een standaard 280pk en een shitload aan koppel vanaf elk toerental beschikaar met max vermogen bij ongeveer 5000RPM. Sneller maken is redelijk eenvoudig en wil je echt wat dan haal je er ongeever 1100Pk max uit….

    Als ik me niet vergis is het ontwerp afkomstig van Illmor????

  5. Goed, buiten de nieuwste 6 cylinder boxers van de Cayman S, Boxster S en de 911 van Porsche kan ik niet vergelijken. Zijn 6 in lijn motoren echt zoveel fijner te rijden?

  6. Ben zelf niet zo’n fan van de BMW zes in lijn omdat ‘ie toch wat meer toeren vraagt om op gang te komen.
    De Porsche 6 cilinders zijn boxermotoren, dus die tel ik niet mee 🙂
    De TVR Speed 6 heb ik nog niet mogen ervaren.

    Dus wat mij betreft is de Jag 6 in lijn de fijnste motor. Kracht en souplesse zijn twee kernwoorden die goed bij ‘m passen.

  7. @ KR:

    Mijn Lijstje zijn de S-type, en een paar XJ6en. Meer het nieuwe spul dus. XJ6en waren mij veel te comfortabel. Wel fijne motoren idd, maar de fijnste? Ik kan wel een paar fijnere opnoemen van andere merken hoor 😉 M3 motor bijvoorbeeld, of de 635 motor. De motor uit de GMC Typhoon is ook erg fijn omdat ze super betrouwbaarzijn en erg snel. Porsche 6 cilinders alleen al vanwege het geluid van de oude luchtgekoelde motoren. En dan hebben we nog motor die ik altijd nog wel eens een keertje wil bekijken en aan zou willen werken: De Speed 6 van TVR. Stuk voor stuk komen die bij mij ruim boven de jag motoren uit….

  8. Je kan in zo’n E-type echter niet lekker zitten. Maar dat is volledig oninteressant! 8)

  9. @ lincoln: Nooit de goedkoopste… Misschien niet, maar toen de E-type uit kwam, hadden Ferrari’s nog starre achterassen, de E-type rondom onafhankelijke wielophanging. De prestaties logen er ook niet om, en dat voor een prijs van ruwweg de helft van een vergelijkbare Ferrari!

    Heb mooie herinneringen aan de XJ 5.3 V12 van mijn vader. Een serie 2 uit 1977, in de niet standaard leverbare kleurcombinatie zwart/zwart met een zwart skai dak.

    De enige Jag waar ik zelf in heb gereden is een E-type S1 4.2 roadster. Ik kan je 1 ding zeggen: De 4.2 XK motor is de fijnste zes-in-lijn ooit gebouwd!

  10. Klinkt eigenlijk wel lekker :

    “Wat rijd jij?”

    “Een three point four”

  11. Tsja, Oom Jacob had een Mk II, maar toen neef Willem er in dichte mist met 160 mee uit Pannerden kwam blazen, werd’ie de volgende dag te koop gezet Was een witte ’three point four’Ik was een jaar of tien envond dat ’three point four’ ontzettend stoer en chique klinken.

    Zal de factuur van van Melle eens opzoeken, ik kocht de directie Jaguar Series 2 long wheelbase ’three point four ‘uit 1976 voor hondervijftig gulden!
    Was een chocolade bruine (snoepjesfabrikant 😆 ) met lichtbruin leder bankstel. Was een handgeschakelde Series II met schuifdak. Oh, ja er zat geen linker voorspatbord op. Tijdje mee gereden, maar de onstuimige drang van zo’n ding om iedere brandstofleverancier te bezoeken was te veel van het goede. Auto staat nu bij een bevriende garagiste, al 25 jaar in de spuitplamuur !

  12. Ik kijk meer uit naar over 9 jaar… Dan ga ik proberen overal bij te zijn! (waarbij, dat mag je zelf uitzoeken 😉 )

  13. 75 jaar .. tja wat kan je er mee ..
    wel een hele prestatie voor een automerk die weinig meerwaarde had dan “mooi” zijn ..
    want ze waren nooit de goedkoopste of beste ..
    ooit een keertje psychologische snelste in de tijd dat metingen nog met een korreltje zout genomen mochten worden ..

    Ford heeft naar mijn mening de toko weer een solide naam gegeven ..
    en weet zeker dat Tata er nog een mooier merk van maakt ..

    zal een Jag altijd prevereren boven een dikke Duitser ..
    ook al zijn ze beter/sneller/veiliger/blablabla ..

    gewoon een gezellige Jag .. en dat al 75 jaar ..

Comments are closed.