Nou, zo te zien zal Jay Leno deze week nog wat vertellen over een motor uit zijn collectie. Ook erg interessant natuurlijk, maar hier praten we over auto’s! En om wat in het Lotus sfeertje te blijven; hier praten we over de Lotus Elan!
Een lange aflevering deze keer, er is ook veel te vertellen over deze auto. En Jay vertelt je natuurlijk maar al te graag wat hij allemaal aangepast heeft aan één van zijn twee Elans. En het blijft niet bij het vervangen van de dynamo voor een alternator; zoals vroeger ook vaak gedaan werd, heeft hij de motor laten opdrijven en de auto naar eigen zeggen wat veiliger gemaakt. Je weet wel, door het toevoegen van 2 Weber carburatoren.
Kijk hieronder hoe de 1,80 meter grote Amerikaan zich in de Lotus Elan tovert!
@ de sjonnies
Haha! Die benzinepomp en de achterwiellagers lijken me idd irritant! 😛 Maar zoals in de video te zien is: vervangen? En kunnen die echt versterven in een klimaat als het onze? 😕
Een Elan ipv de Esprit… Hmmjah, met dit artikel (en meerbepaald de reacties) ben ik heb wel gaan waarderen zeg maar. Een concurrent voor de Esprit is het voor mij niet denk ik. 😛 Maar het is wel een gave roadster. En hoezeer ik graag in mijn eigen metalen huls vertoef, even graag (of stiekem liever?) rijd ik rond op een roadster. Let wel: óp een roadster, niet in een roadster. Dan is het überhaupt geen roadster! 😉
@ Klassiekerrally
Haha! Zoiets simpels als de benaming, daar wordt idd wel eens lastig over gedaan. Maar wat is het eigenlijk? Shooting brake is gewoon schietende rem terwijl shooting break echt doet denken aan de sportauto’s voor de jacht (ofzo, iig niet om piano’s te verhuizen).
En moderniseren is ook mijn motto! Ik snap mensen niet die denken dat elk detail toedraagt tot het karakter van de auto. Mensen zoals mijn vader! Ik zeg dan altijd “Elke primaat kan iets uit elkaar halen en weer samensteken, maar er is een echte vakman nodig om het resultaat te verbeteren!”. 🙂
Elan Shooting Brake/Break! (hoor ik de autoblog-reaguurders al schreeuwen 😆 )
Heel fraai inderdaad.
Die Lucas membraanpomp is een echt pokkeding. Ik had een nieuwe in de Morris geplaatst, die het na een halfjaar stilstaan al niet meer deed. Uit elkaar gehaald, contactpuntjes schoongemaakt… Noppes!
Dus nu doet een moderne brandstofpomp z’n werk. Zonder problemen!
Het is niet origineel, maar niemand die ’t ziet, en ik ben maar tot op zekere hoogte purist.
@ Christophe – Bij Elans is de achilleshiel de achterwiel lagers, deze moeten regelmatig oefenen en zaken als de koppeling, de remmen (schijven rondom) en de koplamp bediening.
Daarnaast hebben de SII’s een Lucas benzinepomp en die moet je vaak een tikje geven om hem weer tot leven te krijgen.
Trouwens wel een Lotus voor jouw zo’n SII ! Deze zou ik je eerder aanraden dan een Esprit !
Rust roest, dat weten zelfs deze 2prachtige oude mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=YUefGaxedCo
Die Elanbulance is echt cool! 😀 Idd, die vind ik meer karakter hebben. Ik weet niet wat het is met de Elan, maar ik vind de auto een beetje te… Hmm… Te compact voor wat hij kan/is? Een sportwagen mag voor mij wel wat breder zijn.
@ de sjonnies
En weer weet je iets heel interessants te melden dat ik nog niet wist! 😛
‘Want anders gaat alles vastzitten.’, hoe bedoel je?
De meetlat voor de compacte roadster, reed vroeger zelf in de SII coupe van een Engelse vriend die in de offshore zat, om de Lotus in beweging te houden – Dat vond ik beslist niet erg!- Maar je moet wel regelmatig met zo’n oude Lotus rijden want anders gaat alles vastzitten.
Die dingen sturen echt geweldig, zelfs nog voor vandaag de dag ! Deze Elans waren best wel luxueus uitgerust : elektrische ramen, een radio standaard en pop-up koplampen die op een lucht/vacuum systeem werken.
’s winters kwam er vocht in en gingen de koplampen dan niet meer omhoog !
Misschien kan de Elanbulance Christophe dan voor zich winnen?
http://blog.hemmings.com/wp-content/uploads/2007/02/Elanbulance_side.jpg
Slechts 2 exemplaren van gemaakt en 1 stond(staat?) onlangs te koop.
Ik vind ‘m juist wel karaktervol. Een mooi compact bommetje… Een icoon, toch wel. Ondanks dat de Mazda MX5 er niet exact op lijkt, wordt als voorbeeld voor de Jap toch telkens de Elan genoemd.
En toch… Het dingetje heeft niet veel charisma als je het mij vraagt. Je weet hoe een auto zowat tegen je kan spreken? Wel, dat doet deze niet met mij…
Heer-lijke auto! Het geluid: super. De carrosserie: prachtig. De prestaties: geweldig.