Geen categorie

Koopt Volkswagen Karmann?

Begin dit jaar moest Karmann -bekend geworden door de Kever Cabrio en uiteraard de Karmann Ghia- de deuren sluiten. Niet lang daarna moest helaas ook het faillissement worden aangevraagd. Een hoopvol bericht dat Volkswagen ruim € 9.000.000,- in Karmann wilde pompen voor hulp met- en levering van elektrische voertuigen werd door beide bedrijven niet bevestigd.

Gisteren werd echter bekend dat Volkswagen het failliete Karmann wil kopen. Volgens een woordvoerder van de carrosseriebouwer lopen de onderhandelingen met Volkswagen al een tijdje. Tijdschrift ‘Der Spiegel’ weet te melden dat Volkswagen enkele tientallen miljoenen voor het bedrijf over heeft, en volgens de online editie van de ‘Neuen Osnabrücker Zeitung’ vragen de Karmann aandeelhouders ongeveer 65 miljoen euro. Dat wil de woordvoerder echter niet bevestigen. Zolang de onderhandelingen lopen wil hij geen details en cijfers bekend maken. De concernstaf in Wolfsburg doet zelfs geen enkele uitspraak. Volkswagen is naar verluid alleen geïnteresseerd in grotere delen van de fabriek in Osnabrück. De faciliteiten in Rheine, Nordrhein Westfalen, zullen niet worden overgenomen.

Volkswagen was vroeger een grote klant van Karmann en had een grote ontwikkelingsopdracht bij het bedrijf geplaatst, die in augustus van start zou gaan. Sinds maanden lopen de speculaties over een overname door de autobouwer uit Wolfsburg. Zonder nieuwe inkomstenbronnen worden de deuren bij Karmann al op 1 november definitief gesloten, waarbij de overgebleven 1600 werknemers hun baan verliezen. De helft van hen zal hoe dan ook op korte termijn ontslagen worden. De krisis gaat ook Karmann niet onopgemerkt voorbij.

De toekomst van het zieltogende bedrijf hangt volgens ‘Der Spiegel’ nu van de drie eigenaren af: De families Battenfeld, Boll en Karmann. Hun eisen werden door Volkswagen als onrealistisch verworpen, waardoor een eerdere overnamebesprekingen voortijdig eindigden. Het Volkswagenconcern is niet tot onderhandelingen over de prijs bereid. Volgens Europa’s grootste automobielproducent wordt het al lastig genoeg om Karmann weer te saneren.

Bron: Hamburger Morgenpost, via Motorauthority.com

6 reacties