Dit is een van de vele XJ’s die in de door de recessie zwaar geplaagde Amerika te koop staat, dus waarom deze? De kleurstelling vind ik zeer chique met het rode lederen bankstel en de staalgrijze lak. Waarom een XJ6 series III? Omdat het de beste van de laatste van de mooiste Jaguar ooit is. De Series III was een doorontwikkeling van de II, waarbij Pininfarina betrokken is geweest om de daklijn iets door te trekken om de hoofdruimte achterin wat groter te maken; een bekende klacht bij de Series I en II. Daarnaast beloofde Jaguar bij het lanceren van de Series III dat er qua betrouwbaarheid een enorme sprong voorwaarts was gemaakt, ja ja dat kennen we van producten die onder regie van British Leyland zijn gebouwd. Dan dit exemplaar; juist in de VS rijden de rijken der rijken Jaguar en hebben velen een Jag als ‘bijwagen’ om naar de country club te gaan.

Gezien de kilometerstand, zo’n 150000 op 24 jaar, gezien de staat van het interieur (de bestuurdersstoel gaat nl altijd kapot en gezien de staat van de lak lijkt dit een ‘echt’ exemplaar te zijn.
Oh ja de boekjes zijn erbij, zeer belangrijk voor zo’n voertuig! Dan de prijs, € 2000 en zo’n € 1000 aan extra kosten om hem hierheen te krijgen, heb je voor € 3000 een ongelaste strakke XJ staan.

Waarom dan een Amerikaanse variant uit een noordelijke staat in de VS?
Wel, ten eerste waren de Amerikaanse uitvoeringen nog luxer uitgevoerd dan Europese, schuifdak, airco, cruise control, getint glas; veel zaken die je moet zoeken op een Jag die in Europa is geleverd.
En schaf je jezelf een luxe vehikel aan, dan horen deze opties er gewoon bij! De wielen (oorspronkelijk voor de XJS bestemd) werden op de Amerikaanse uitvoeringen standaard geleverd.
Thuis in Europa de koplampen vervangen door de grotere 7” exemplaren, kost geen vermogen, de Jag een beurt geven (ze houden van minerale Duckhams olie) een poetsbeurt en op zondagmiddag aan de Belgische kust wordt je gegarandeerd gespot door Christophe.

Restaureren van een Europees exemplaar in deplorabele staat moet ik een ieder afraden, de XJ6 is bijzonder gevoelig op zijn dorpels en de achterschermen en wielkasten. Ook de bodempartij is niet een van de beste! Dat is goed te voorkomen door met droog weer je handen er doorheen te halen en alle modder en klei de verwijderen, dat geldt overigens ook voor andere auto’s.
Dan de onderdelen prijzen, die vallen reuze mee, je moet alleen niet bezuinigen op je banden, daar is de XJ6 zeer kritisch in dus geen Bratislava of  Nan Dong  banden maar een Pirelli of een Michelin, wordt door haar gewaardeerd. Mensen die zo’n wagen op LPG zetten, snappen het niet, gas is om op te koken!

Kortom, wil je als een Young inspector Morse in een icoon rondrijden, zoek je een werkelijk gave ongelaste XJ6, ga naar de States ze zijn betaalbaar, door jezelf betrouwbaar te maken (je moet wel iets van elektriciteit afweten en een handje extra relais monteren) en je rijdt chique for pennies!

Deze Jag staat hier te koop.

Koop boeken over Jaguar:
[amazonshowcase_428f128998717526333f59c3047a7a16]

17 reacties

  1. @de sjonnies .. dank je vriendelijk ..
    ik wil geen werk in zicht hebben en minimaal 1 dag het gevoel hebben spekkoper te zijn ..
    da,s een stukje bewust optisch bedrog waar ik veel waarde aan hecht ..

  2. @lincoln – weet er nog een te staan voor € 0,50 de kilo !
    Staat nog in een container met zeilen ook ! Maar heeft wel last van ‘de bekende’ plekken !

  3. @Klassiekerrally ..
    geloof me als ik je vertel dat ik door schade en schande nog geen steek wijzer ben geworden ..
    ik trap er zo weer in .. met alle liefde ..
    en eerlijk is eerlijk hoor .. ik ben ook echt wel eens probleemloze pareltjes tegen het lijf gelopen ..

  4. al mijn negativisme jegens dit vehicle mag natuurlijk geen belemmering zijn zo,n ding aan te schaffen ..
    mocht het mijn pad kruisen en in de prijscategorie 1 euro per kilo vallen ..
    laten we er gemakshalve van uit gaan dat echt nog wel eens zo,n ding ga bezitten ..

  5. Zo is laatst de lichtschakelaar van de Morris overleden… Ga ik ook een relais achter zetten. De lichtopbrengst schijnt dan ook beter te zijn.

  6. @lincoln – van stroom weet ik een ding zeker: van de 68 draden pak ik die op die onder spanning staat !
    Die draden waren zo dik omdat ze dan geen relais hoefden te gebruiken, alleen kon je de schakelaars ruiken als ze smeulden !

  7. @de sjonnies .. volgens mij is elke draad minimaal 1 kwadraat dik ..
    ouwe taaie meuk die je nooit van zijn levensdagen meer terug achter het dashboard krijgt ..
    en veel .. heel veel kleurtjes ..
    ik kan er geen uitdaging inzien iig ..

    over benzine pompen gesproken ..
    heb jij je wel eens verdiept in het complete brandstof systeem van zo,n ding ..
    dan heb ik het over de tanks en de talloze leidingen + kleppen ..

    omdat het zo onlogisch in elkaar stak ben ik bij een specialist in wassenaar terecht gekomen die me elk onderdeeltje verklaarde ..
    op het moment van uitleg werd alles duidelijk en logisch ..
    dat begrip heeft 5 minuten geduurt ..
    dus al met al een schitterende auto .. maar ben blij niet de eigenaar te zijn ..

  8. @lincoln – een heleboel ellende is op te lossen door een handje relais te kopen en iedere schakelaar van de ramen en het dak over relais te laten lopen, zo ook de Halogeen verlichting (hallogeen), verder doet een dikke Bosch dynamo en andere benzine pompen wonderen op zo’n ding !

  9. ben ooit nog eens bij een Oosterijkse man (wonend in Belgie) geweest die er twee (nieuw) had gekocht uit de laatste productie week ..
    hij zal ze ongetwijfeld nog steeds in bezit hebben .. helemaal verliefd was ie op dit model en totaal niet voor rede vatbaar als het over zijn Jaguars ging ..

    de “waarom” vraag is dan ook nooit van toepassing bij een ouwe Jag ..

  10. mijn maat (met dezelfde afwijking als ik heb) heeft ook een markIII ..
    toevallig ook in gun-metal grey maar dan met zwart leer interieur ..
    zoveel mogelijk auto voor zo min mogelijk centjes ..
    dat je er ellende bij koopt is 100% .. moet je bij aanschaf ook niet aan denken ..
    gewoon blind kopen die handel ..
    met het restaureren van zo,n ding MOET dan ook nooit bonnetjes bewaren ..
    en nooit terug rekenen .. dat geld ben je kwijt .. niet meer aan denken ..

    dashboard lampjes die zonder reden branden werden er toen de tijd gewoon door de dealer uit geschakeld dmv draadjes doorknippen ..
    afwatering is slecht ..
    ophoping van vuil onder je auto constant ..
    electra is in en in triest ..

    dus als je zo,n ding wil kopen .. altijd doen ..
    ontegenzeggelijk een gaaf ding ..
    (wel een 6 in lijn .. een V12 heeft geen toegevoegde waarde) ..

  11. Geweldig geschreven John! 😛 De auto spreekt me echter weinig aan, maar voor een enthousiast zal dit wel de ideale auto zijn, we vertrouwen op de sjonnies! 😀

  12. Euh, series 1, series 2, series 2, whatever. Of hij nou van 1968 of 2008 is, hij ziet er hetzelfde uit. 😈

  13. Blijft mooi, maar waar zijn de ‘pepperpot alloy wheels’? Oeh, met die eronder kan ik echt geen nee zeggen 😛

  14. Goede vondst, al is ‘t net niet helemaal in de ‘ons omringende landen’ 😉
    Hier heb je echt mega-veel auto voor je centen. Stijlvollere auto’s uit dezelfde periode zijn moeilijk te vinden naar mijn bescheiden mening.
    Toch gaat m’n voorkeur uit naar de Series 2, vanwege onder andere de mooiere bumpers en lagere daklijn.

Comments are closed.