Tot en met vorige week heb ik een tijdje in Düsseldorf gewoont, de stad die bekend staat als de sjieke stad aan de Rijn, een belangrijk centrum voor mode en design. Maar ook voor autoliefhebbers, wat je hier zo tegenkomt in het wild is altijd een leuke verassing; Ruf Porsche’s, Lamborghini’s, klassieke Alfa’s en Rolls Royce’s en nog veel meer moois. Gek genoeg was ik tegen het einde van mijn verblijf nog steeds niet in het Meilenwerk geweest. Een centrum voor klassieke en exclusieve auto’s gevestigd in een prachtig gemoderniseerde ‘lokschuppen’. Dus, het werd tijd, Duitse vriend en autogek gebeld en een paar dagen later stonden we dan voor de ingang van het Meilenwerk in Düsseldorf-Wersten.
Gelukkig bleek het al snel he-le-maal de moeite waard te zijn, het begon al met de auto’s die gestald waren in de glazen garages die men in het Meilenwerk kan huren. Een mooie 911 Carrera met van die ‘geile’ Fuchs-velgen en ook nog wat modern spul als een TVR Tuscan en een Porsche GT3 RS. Persoonlijke favoriet was een perfecte Facel Vega Facellia, die nog meer glimde als de gouden versiersels van een rapper. Ik heb er misschien al eens meer over geleuterd maar die vorm, de stijl en de charme van die auto kunnen toch weinig andere klassiekers voor 35k euro’s overtreffen.
Volgende highlight was een 70s race Ford Capri met een originele en zeer kostbare Cosworth V6 met 4 kleppen per cylinder en 3.4 liter motorinhoud. OK, ik moet toegeven dat ik de motor niet kon zien maar toch leuk om te weten dat het een motor was die vroeger Niki Lauda, Jochen Mass en meer van dat soort types naar vele overwinningen gepropelleerd heeft die in daar in het vooronder lag. Het was tijd om de grote hal binnen te lopen waar verscheidene autobedrijven hun auto’s kunnen uitstallen. Het aanbod is werkelijk waar om van te smullen. Een pareltje was de Toyota 2000 GT die te koop stond bij Movendi, een auto die je überhaupt eigenlijk nooit tegen komt laat staan zo’n mooi origineel exemplaar. Deze 2000 GT is vanuit de VS naar België gekomen en toen naar Duitsland geïmporteerd, op de achterklep prijkt de naam van de dealer waar ook de eerste Toyota in Duitsland werdt verkocht; Walterscheidt uit Bergisch Gladbach. De 2000 GT is in mijn opinie een mooie auto maar de prijs die we te horen kregen was toch wel veel voor een auto die zonder twijfel gebaseerd is op de principes en design van een E-type. €250.000, op de website durven ze er zelfs €325.000 voor te vragen. Een E-type Coupe heb je al vanaf €60.000, wat zou jij kiezen als je de keuze had?
In de hal stonden ook nog opvallend veel vroege Aston Martin’s uit de DB-serie. Opvallend was ook een mooie Audi Sport Quattro, de lichtere, kortere, snellere, homologatie-versie van de Urquattro. Lichter was de auto door de carosserie vervaardigd uit kevlar, het ultra sterke en lichte materiaal. Duidelijk was dat er nog niet veel ervaring was met dit materiaal, het oppervlak was erg bubbelig en de flinterdunne lak hielp ook niet om dit te verdoezelen. Naja, we zullen het spreekwoord ‘less is more’ er maar weer eens bij halen..
Al met al is het Meilenwerk een aanrader als je nog eens in Düsseldorf bent. In principe is het natuurlijk een verzameling autoverkopers onder 1 groot, half rond dak, die auto’s verkopen die je waarschijnlijk toch nooit zou kunnen betalen. Maar het is gewoon de moeite waard om er een tijdje rond te neuzelen en misschien wat te eten en drinken in het restaurant. Het concept is erg aantrekkelijk, vandaar dat er naast deze in Düsseldorf ook nog twee in Berlijn en Stuttgart zijn. Een concept dat ook in Nederland zou passen, natuurlijk wel in een regio waar men klassieke auto’s koestert. Het zou mooi zijn als er hier ook een ontmoetingsplaats komt voor petrolheads, gespecialiseerde autobedrijven en passie. Ik vraag me af of iemand nog ergens een ongebruikte hal heeft met een klassiek tintje.. NS-ProRail misschien?
Oops christophe, well spotted! Komt denk ik omdat het in het duits ‘gewohnt’ is. Er zullen in de toekomst nog vast wel een paar foutjes langskomen, ik heb echt moeite om alles correct te spellen in het nederlands sinds ik 5 maanden 3 talen elke dag door elkaar heb gesproken en geschreven.. Sorry!
Prachtige collectie, prachtig concept. Zouden ze idd moeten doen in onze landen! 😛 Mooi stukje ook, hoe je over elke auto wel iets interessants kan zeggen. Kudos! 😉
Klein typfoutje, eerste zin: gewoont => gewoond. 🙂
@hocks; ik hoop dat je je luchtkasteel nog eens uit kan voeren, is natuurlijk een prima idee. Maar je moet wel erg goed zijn in netwerken anders kijg je waarschijnlijk nooit al die bedrijven binnen het gebouw. Plus, je moet er natuurlijk ook nog wat mee kunnen verdienen en dat is geloof ik wat het meilenwerk erg goed doet, aangezien het niet alleen een plaats is waar een paar pertrolheads een kopje koffie kunnen drinken..
De Talbot met startnummer 10 was vandaag bij Schloß Dyck te zien, als ik me niet vergis…
Wel grappig , ik had dit idee als soort “luchtkasteel” al ver voor dat de eerste meilenwerk in berlijn openging.
Toen ik las dat ze daar gingen beginnen was het als of ze “mijn” idee gingen realiseren, ik vind het echt een super concept.
Ik zit ook wel vaak te denken hoe zoiets in nederland zou kunnen, alleen zou ik het voormijzelf anders doen. maar een verzamelplaats voor petrolheads lijkt me gaaf