Onder de noemer ‘voortschrijdend inzicht’ heb ik de conclusie getrokken dat het ombouwen van enkel de motor en versnellingsbak een betere optie is dan het verwisselen van de complete unit met subframes. Veel te technisch allemaal? Ok, dan probeer ik het anders: de motor is vrijdag uit de Morris verwijderd, maar de voorwielophanging is op zijn plek blijven zitten.ย Dat heeft als grootste voordeel dat de Hydrolastic vering niet opnieuw op druk gebracht hoeft te worden. Ook hoeven de remmen niet ontlucht te worden. Nu we het daar toch over hebben: ik heb ook besloten om de rembekrachtiger niet te monteren. De Morris remde altijd erg goed en ik heb geen zin om de noodzakelijke wijzigingen uit te voeren, hoe klein die ook zijn…
Zaterdag 15 augustus ga ik de Austin motor van het subframe scheiden. Na enkele kleine -maar noodzakelijke- transplantaties van de Morrismotor naar de Austinmotor kan de krachtbron uit de Austin 1300 GT dan op zijn nieuwe plekje in de Morris 1300 Super de Luxe gehesen worden.
Spa in de Morris? Ik zie het steeds positiever in!
[mappress]
Ik moet wachten tot Daniรซl van school komt…
Ik sta vrijdagochtend om 5 uur op. Dan weet je ’t wel ๐
Met mijn ‘Tom Tom’ talenten is het altijd weer een verrassing hoe de route loopt
Kom je eerst hier? Ik vertrek waarschijnlijk vrijdagmiddag.
Gaat lukken Wim, ik voel ’t!
Ik tankte laatst Gulf: spat lekker in de uitlaat.
Ik ben zo benieuwd naar ‘our road to Spa’, ik zou er bijna voor omrijden ๐
Vandaag overigens BIJNA de motor in de auto kunnen hangen.
Bijna, want het blijkt dat de Austin motor de carterontluchting naast de radiateur heeft, en dat de radiateur circa 3 cm verder naar buiten staat.
En dat past niet, want de Morris heeft een soort ‘luchtgeleider’ vlak bij de radiator zitten.
Foto’s volgen. M’n camera heb ik per ongeluk bij de Morris laten liggen… ๐
Een enkele Weber of twee SU’s ๐
Maar ik denk niet dat dat er ooit van gaat komen hoor. Te duur!
En de Morris is geen raceauto…
Ik hoor Wim denken: Dubbele Webers!
Eindoverbrenging Austin 1300 GT: 3.65:1
Eindoverbrenging Morris 1300: nog onbekend
Dat is alleen maar mooi, kan ik een hogere snelheid bereiken, of bij een gelijke snelheid wat zuiniger rijden vanwege een lager toerental van de motor. Fijn voor de langere afstanden!
Ik duik er nog even in en laat weten wat de eindoverbrengingen zijn.
Beste Wim, de overbrenging van de 1300 GT bak is volgens mij wel anders, vraag me niet hoe ik het weet maar ik weet het bijna zeker, vooral de eindoverbrenging is iets hoger ….staat me bij !
Maar jouw krachtbron draait meer toeren, is gekoppeld aan een vijfbak en ligt in een veel gestroomlijnder carrosserie! Da’s echt niet eerlijk! ๐
Dat was vorig jaar een hele ervaring! En nu hebben we gelijk vermogen Wim ๐ฟ
Ik weet niet of dat handig is? Ik rij via Duitsland…
Gaaf hoor, zo snel resultaat. Gaan we in convoy?
Ik geloof iets van 835 kilo. De GT draaide voor zover ik weet niet meer toeren. Misschien is de eindoverbrenging iets langer, maar ook dat weet ik niet zeker. We gaan het wel merken, hopelijk komende week al…
Draaide de GT niet meer toeren? Koppel zal wel niet veel schelen met de standaard 1300.
Jeetje Wim, hebben we bijna evenveel paarden! Hoe zwaar is de Morris?
Oh ja… Doordat ik m’n eigen tuningkitje er op zet gok ik dat we in plaats van 60 paardjes toch wel richting de 70 paardjes gaan. En daar komt de Morris best goed meer vooruit. Toch blijft vanwege de overbrenging 120 een mooie kruissnelheid.
Over overbrenging gesproken: weet iemand of de 1300 GT een andere eindoverbrenging had dan de ‘gewone’ 1300?
Kleine update tussendoor: het is maar goed dat ik de motoren omwissel zonder de subframes. Door de klap van het ongeluk is het Austin voorsubframe namelijk verbogen en dus niet meer bruikbaar.
De zelfbouw-uitlaat is gerepareerd en gemodificeerd, de Austin motor is los gemaakt van het subframe en diverse onderdelen zijn al overgezet op het subframe in de Morris.
Maandag verder!
Met dank aan Pininfarina ๐
Charmant autotje eigenlijk, de Morris ๐