Tot mijn schrik las ik gisteren over Lotus’ plannen om de strijd te gaan aanbinden met Porsche, Ferrari en Lamborghini. De lichtgewicht auto’s die met relatief eenvoudige techniek zeer plezierige prestaties (zacht uitgedrukt) weten te bereiken worden ingeruild voor high-tech, high-end en dus ook high-price auto’s.

Volgens mij heeft Colin Chapman dat kunstje ook al eens geflikt. Het leverde ons de geweldige Esprit op. Wat prestaties betreft kon die auto het perfect opnemen tegen zijn tijdgenoten. Wat verkoopcijfers betreft niet echt. Wat betrouwbaarheid betreft… Zegt de spreuk ‘Lots Of Trouble, Usually Serious’ u iets? Die kwam waarschijnlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Maar de eisen waren wellicht anders, de concurrentie was anders, de tijden waren anders. Hoe dan ook: Ik ben bang dat Lotus te veel afdrijft van de roots die het in de jaren ’90 met de Elise juist weer teruggevonden leek te hebben.

Laten ze zich dus richten op waar ze zo goed in zijn: Innovatieve concepten toepassen in lichte, relatief betaalbare sportwagens met betrouwbare techniek. En als ze dan een ‘premium’ model naast de sportieve nicheproducten willen bouwen, laat het dan een Esprit zijn. Maar ze moeten alles waar Lotus voor staat niet overboord gooien. Laten ze hun premium producten alstublieft licht maken, net als de Elise, de Evora en de Exige. Op andere punten wordt het moeilijk het gevecht te winnen. Ik denk dat het moeilijk -zo niet onmogelijk- is om de kwaliteit van Porsche te overtreffen. De aura die een Ferrari als standaarduitrusting meekrijgt, staat op eenzame hoogte, en de brutaliteit van een Lamborghini… Kom op! We hebben het over een Brits merk. Brutaal mag wel, maar dan op een kwajongens-achtige manier, ’tongue in cheek’ zoals dat heet.

Het lijkt me passend om met een quote van Colin Chapman af te sluiten. Die dekt de lading volledig: Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere. Lezen jullie die zin even aandachtig, Lotus-directie?

Foto: www.lotusespritturbo.com

8 reacties

  1. Hoewel ik het volkomen eens ben met wat hierboven allemaal staat moeten we er ook rekening mee houden dat Lotus in de laatste 14 jaar (onder Proton) nog geen enkel jaar winstgevend is geweest. Je zou voor minder overgaan tot het bouwen van auto’s met veel toeters en bellen die je de dan met flinke winstmarge verkopen kan. ๐Ÿ˜‰

  2. en nu zeker met de komst van MacLaren moeten ze van het speelgoed auto imago af ..
    nu lijkt het misschien of het niet past in hun gamma ..

    maar als ze eenmaal een “dikke” bak hebben is het binnen een maand tijd “typisch Lotus” ..
    we slepen er gewoon wat gepaste/ongepaste historische “successen” aan de haren bij ..
    en hopla we hebben een ECHTE Lotus die er eigenlijk al altijd had moeten zijn ..
    zo gaat dat met dit soort emoties .. toch ??

  3. hold your horses duderinos ..
    vergeet niet dat Maleisie/indonesie/thailand landen zijn die groeien in hun middenklasse ..
    dat daar niet elk voertuig nog hun geld hoeven op te brengen met vervoer ..
    niet elke auto een taxi of een werk pick-up meer is ..
    veel nieuw asfalt ligt ..
    de munt eenheden significant stijgen ..
    kortom .. vooruitgang ..

    en Lotus moet wel tegenwicht gaan bieden aan al die obscure Noble-achtige bedrijfjes ..
    anders gaat Lotus het obscure bedrijfje worden ..

  4. De nieuwe richting heeft ongetwijfeld iets te maken met de verschillende nieuwe managers die zijn aangesteld, vooral die Bahar van Ferrari neem ik dan maar aan, die weet het nodige van auto voor een veel te hoge prijs verkopen ๐Ÿ˜‰

    Wat ik niet echt snap is waarom ze van hun lichtgewicht visie afstappen? Daarmee hebben ze toch juist een unique selling point in handen en ook nog eens een voorsprong op dit gebied wat een van de meest belangrijke thema’s in de automobielindustrie is nu en in de toekomst! Blijkbaar komt er ook nog een Lotus stadsautotje, beetje vreemd, dan gaan ze dus uitbreiden in twee richtingen; downmarket en upmarket??

    En, als iemand een auto wilt hebben met alle toeters en bellen kopen ze toch wel een Porsche of een Ferrari. Hm, lijkt er op dat ze uiteindelijk van allerei fabrikanten een stukje na-apen, om maar te proberen winst te maken. Vergeten ze alleen even dat bv. Porsche en Ferrari geen of een minieme winst draaien op het bouwen van auto’s maar geld verdienen met alle activiteiten eromheen; de merkenwereld, merchandising en investeringen in geheel andere bedrijven..

    Dat is nou iets wat totaal niet bij het merk Lotus past, toch?

  5. Proton denkt hiermee een hele nieuwe klantenkring aan te boren. Waar ze wel rekening mee moeten houden is dat ze de hele huidige klantenkring juist kwijtraken… De huidige Lotussen en de komende (volgens deze plannen) staan in ideologie zover uit elkaar dat eigenaars niet merktrouw zullen blijven, vrees ik.

  6. Toen ik m’n hart hier gelucht had, zag ik dat Autoblog er -uiteraard- ook een stukje aan gewijd had. Het is wel lekker om je angst even van je af te schrijven.
    Hopelijk lukt het Lotus om een upmarket model goed in de markt te zetten, zodat auto’s als de Elise gebouwd kunnen blijven worden, maar ik heb er wel een hard hoofd in…

  7. Amen Wim. Amen…

    Wat een fantastisch betoog. ๐Ÿ˜€ Ik ben het 100% met je eens.

    PS. Toen ik dit zal op AB wist ik dat dit op KR zou verschijnen, al is het geen klassiekernieuws. Dit gaat je na aan het hart. ๐Ÿ˜‰

Comments are closed.